ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۱۶ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵ تعداد بازدید: ۲۰۲۷

گفت و گو با مخترع جوان کشور

ارمغان ایمنی برای خودروهای سنگین

احمد عبدداوودی

درگرم ترین روزهای سال گفت و گوی گرمی را با یکی از جوان ترین مخترعان کشور در یکی از بوستان های شهر بزرگ تهران ترتیب دادیم. پیش از رسیدن خودش پیامکش رسید که در ترافیک سنگینی گرفتار شده. سرانجام جلوی مجسمه امیرکبیر بوستان دانشجو دیدار صورت گرفت. بی درنگ کیفش را گشود و لپ تابش را بیرون آورد. وقتی مشغول آماده کردن تصاویر و مطالب خود بود از فرصت استفاده کردم و چند تایی عکس گرفتیم. امیر ارسلان جلیلی ذوالفقاری با توجه به  سن کمش موفق به اختراع ایده ای شده است که خود تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل و باربری کشور به حساب می آید. طرح او مورد تایید شخص رییس جمهوری، وزرای صنایع  و دفاع و متخصصان دانشگاه قرار گرفته است ضمن این که در جشنواره های خوارزمی رتبه گرفته و در نمایشگاه اختراعات ژنو مدال افتخار آمیزی برای این مرز و بوم به ارمغان آورده است. او متولد 1372 و دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است.

***

* نام اختراع تان چیست و تا کجا پیش رفته اید؟

- نام اختراع کنترل هوشمند باد لاستیک خودروهای سنگین است. نمونه تجاری آن را با راهنمایی  های مشاور محل تحصیلم آقای کشاورز ساخته و سپس به ثبت رسانیده ام. پی از آزمایش طرح بر روی چند خودرو، نتایج به دست آمده بسیار خوب بود.

 

* برای خوانندگان ما نحوه کار آن را توضیح می فرمایید؟

- چنان چه یکی از لاستیک های خودروهای سنگین کم فشار یا پنچر شود چون تعداد لاستیک ها در کامیون ها و تریلی ها زیاد است راننده متوجه کم فشار یا پنچری خودرو نمی شود. همین امر باعث می شود که به لاستیک کناری آسیب برسد و یا فشار بیش از حد  وارد شود. استمرار چنین وضعی موجب ترکیدگی لاستیک کناری خواهد شد و ممکن است باعث واژگونی دستگاه شود. حاصل آن نیز به بار آمدن خسارات مالی و جانی برای راننده است.

این دستگاه به لاستیک خودروی سنگین وصل می شود و در صورتی که باد لاستیک از حد تعیین شده کمتر و یا دچار پنچری شود به راننده اعلام می کند تا برای رفع مشکل ایجاد شده اقدام کند.

 

* در باره مزایای این دستگاه بیشتر توضیح دهید.

- دستگاه کنترل هوشمند باد لاستیک خودروهای سنگین چندین فایده دارد که به آن ها اشاره می کنم.

صرفه جویی در هزینه: از وقوع حادثه و  به بار آمدن خسارات مالی و جانی برای راننده جلوگیری می کند.

صرفه جویی در زمان: رانندگان برای مطمئن شدن از کافی بودن فشار باد لاستیک در حین رانندگی، در هر مدت کوتاه توقف و فشار باد لاستیک را کنترل می کنند و این دستگاه از اتلاف وقت برای رانندگان جلو گیری خواهد کرد.

به صرفه بودن دستگاه: این دستگاه با هزینه کمی که داراست می تواند از به بار آوردن بسیاری از خسارات و هزینه های جانی و مالی برای رانندگان جلو گیری کند. طبق آمار به دست آمده در سال ۱۳۸۶ در ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور ١٢هزار دستگاه اتوبوس، ١٧هزارو٣٩٤ دستگاه مینی بوس و ٢٣٤هزارو٧٠٣ ناوگان باری سنگین تردد داشته است. اگر رانندگان هر یک از این  وسایل بخواهند به علت کمبود باد لاستیک، ساییدگی و یا پله شدن لاستیک، آن را در مدت زمان کوتاهی عوض کنند این دستگاه از نظر اقتصادی برای کشورمان بسیار به صرفه خواهد بود و از پرداخت هزینه اضافی برای رانندگان جلوگیری می کند.

افزایش طول عمر لاستیک: از دو پوست شدن و پله شدن لاستیک جلو گیری می کند.

باعث بهینه مصرف سوخت می شود: کمبود باد سبب اتلاف سوخت می شود. از این دستگاه بر روی لاستیک زاپاس انواع خودروها نیز می توان استفاده کرد.

 

* ایده این طرح از کجا به ذهن شما خطور پیدا کرد؟

- با توجه به این که حمل و نقل در کلیه کشورها نقش بسزایی در پیشرفت اقتصاد و بازرگانی ایفا می کند و از طرفی این صنعت در حال ترقی است، از این رو هر سال شاهد استفاده لوازم جدید تر در مورد ایمنی وسائط نقلیه هستیم در ضمن با کمبود هایی دراین صنعت نیز مواجه هستیم خصوصا در سیستم لاستیک خودروهای سنگین.

با توجه به این که پدرم دررشته حمل ونقل جاده ای مشغول فعالیت است در یک مقطع زمانی یک دستگاه کامیون بنز 10 چرخ درمسیرتهران – مشهد دچار سانحه شد و بسیاری از محموله های کالا از بین رفت پس از بررسی علت واژگونی کامیون فوق مشخص شد، علت سانحه پنچرشدن یکی ازلاستیک های عقب بوده است چون راننده متوجه آن نشده بود همین علت باعث فشار مضاعف به لاستیک کناری و ترکیدن لاستیک دوم شد و در نتیجه کامیون واژگونی شد.

پس از اطلاع از این موضوع، به این فکرافتادم که اگر دستگاهی ساخته شود که رانندگان خودروهای سنگین از جمله کامیون ها وتریلی ها درجاده از  پنچری یا کم بادی خودرو آگاه شوند، دیگر از خسارت های مالی و جانی به دلیل ترکیدن لاستیک جلو گیری خواهد شد. این شد که به فکر اختراع مورد اشاره افتادم.

 

* تصاویری دیدم که شما را با رییس جمهوری، وزرا و شماری از استادان نشان می داد، این عکس ها در کجا و چه زمانی گرفته شده است؟

- نمایشگاهی ویژه نخبگان در محل ریاست جمهوری برگزار شده بود که بنده نیز در آن نمایشگاه حضور یافتم و از نزدیک با چند تن از مسوولان ارشد دیدار کردم.

 

* چه رتبه هایی آورده اید ؟

- رتبه اول جشنواره خوارزمی استان تهران، رتبه دوم جشنواره خوارزمی کشور و نفر سوم  مسابقات بین المللی اختراعات ژنو

 

* با توجه به این که نفرات اول تا سوم جشنواره خوارزمی بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند چه رشته و کدام دانشگاه را انتخاب خواهید کرد؟

- دانشگاه تهران رشته مکانیک مد نظرم است.

 

* از مکان های دیگری هم تاییدیه داشته اید ؟

- بله! تعدادی از استادان دانشگاه های شریف، امیرکبیر و علم و صنعت  طرح بنده را به صورت کتبی تایید کرده اند.

 

 * گفتید که طرح شما قابلیت تجاری سازی دارد، به چه شکلی؟

ـ اول این که دستگاه کنترل هوشمند باد لاستیک خودروها اکنون قابلیت نصب بر روی تمام خودروهای تولیدی ساخت داخل را دارد. دوم این که می تواند به صورت پکیج در بازار عرضه شود تا صاحبان خودروها برای تهیه و نصب آن اقدام کنند.

* آیا تاکنون خودروسازی سراغ شما آمده و یا مسوولی قول مساعد داده است؟

از خودروسازان خیر! ولی خیلی تمایل دارم که با یک خودروساز داخلی وارد مذاکره شوم. از مسوولان نیز وزیر محترم صنایع قول مساعدت داده است و نامه ای به این منظور تنظیم و تقدیم ایشان کرده ام و منتظر پاسخ هستم.

 

* در پایان اگر سخنی به نظرتان می رسد بفرمایید.

- انتظار دارم برای تجاری سازی و تولید، بنده را حمایت کنند تا ناچار نشوم با توجه به خلاف میل باطنی این طرح را در اختیار خودروسازان خارجی قرار دهم. بنده بسیار دوست دارم در کشور خود این محصول را تولید و عرضه کنم.