پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۹۹ یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹ تعداد بازدید: ۱۹۰۴ Print View

گفت و گو با جوانی که می خواهد دوباره پیش‌تاز میادین اتومبیل‌رانی باشد

در سختی‌های ورزش، ساخته می‌شویم

در سختی‌های ورزش، ساخته می‌شویم

مرتضی زبردست

ورزش را از هشت، نه سالگی در دبستان با فوتبال شروع کرده و هم‌زمان، شنا را هم زیر نظر مربی آموخته است. فوتبال گرچه ورزش اول اکثر دانش آموزان در استان تهران بود و هنوز هم هست اما طرف صحبت ما را راضی نمی کرد. مثل بسیاری از پسرهای هم‌سن‌و‌سال خودش به خودرو علاقه ویژه ای داشت. نشستن پشت فرمان ماشین و سبقت گرفتن از خودروهای کناری، برایش جذاب تر از دریبل زدن بازیکنان مقابل در فوتبال بود. وقتی پدرش رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی شد به جمع حرفه ای های این رشته پیوست و در رقابت های اتومبیل‌رانی توانایی های خود را بروز داد. محمد قلعه‌بانی به عنوان جوان ترین راننده مسابقه های حرفه ای در آغاز راه، درخشش قابل توجهی داشت و بعد از کسب پیروزی های متعدد، قهرمان سال 1386 اتومبیل‌رانی هم شد. موفقیت ها یکی پس از دیگری رقم می خورد تا این که سایه سنگین گرانی ها، رشته پرهزینه اتومبیل‌رانی را منزوی و گوشه گیر کرد. تعداد تیم ها و نفرات شرکت کننده در مسابقه ها کاهش یافت. خبرهای ضد و نقیض در خصوص اتنخابات فدراسیون اتومبیل‌رانی سرانجام به تغییر مدیران این مجموعه انجامید. تعدادی از راننده ها و نقشه‌خوان ها که از رشته مورد علاقه خود فاصله گرفته بودند حالا با تغییرات ایجاد شده منتظر سرو سامان گرفتن این رشته هستند، محمد قلعه‌بانی هم پس از غیبتی نه چندان طولانی با تغییر تیم خود و پیوستن به تیم ایران‌خودرو آماده است تا دوباره پیش‌تاز میادین اتومبیل‌رانی باشد.

 

ورزش را چگونه و در چه رشته ای شروع کردید؟

از هشت، نه سالگی در دبستان مثل اغلب دانش آموزان با فوتبال شروع کردم و هم‌زمان، شنا را هم زیر نظر مربی آموزش دیدم.

خانواده با ورزش کردن شما موافق بودند؟

مخالفتی نداشتند چون خیلی وقت برای ورزش نمی گذاشتم.

ورزش چه تاثیری در ساختار شخصیتی افراد می گذارد؟

اعتماد به نفس انسان را بالا می برد. خیلی از ورزشی ها در تمرین ها و سختی های ورزش ساخته می شوند.

تا چه حد خواسته های ورزشی شما محقق شده است؟

خدا را شکر همه خواسته های ورزشی من محقق شده است.

چه شد که به طرف اتومبیل‌رانی رفتید؟

از بچگی به خودرو علاقه داشتم حضور پدرم در فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی هم کمک کرد زودتر به طرف مسابقه های اتومبیل‌رانی بروم.

چه عناوینی در رقابت های اتومبیل‌رانی کسب کردید؟

با این که جوان ترین راننده مسابقه های حرفه ای بودم اما در اغلب مسابقه ها زودتر از رقبا به خط پایان رسیدم و یک بار هم قهرمان سال اتومبیل‌رانی شدم، فکر می کنم سال 1386 بود.

در مسابقه های بین المللی هم شرکت کردید؟

بله. یک دوره در رقابت های ترکیه حضور داشتم که چهارم شدم و آقای مرندیان هم به نایب قهرمانی رسیدند.

چرا در رشته اتومبیل‌رانی از کشورهای پیشرفته الگوبرداری نمی کنیم؟

الگوبرداری شده اما توان مالی و قدرت اجرایی فدراسیون اتومبیل‌رانی کشورمان محدود است.

چرا از تیم سایپا به ایران خودرو آمدید؟

وقتی ازدواج کردم تصمیم گرفتم رانندگی نکنم اما پس از مدتی به خاطر علاقه بیش از حدی که به این رشته دارم و دعوتی که از طرف دوستان داشتم به تیم اتومبیل‌رانی ایران خودرو پیوستم.

سه اتومبیل‌ران برتر کشورمان؟

سعید اعرابیان، هرمز کلهر و محمد علی مرندیان

سه نقشه‌خوان موفق؟

علیرضا عرب، آرش رامین یکتا و سینا سعیدی

چرا اتومبیل‌رانی در ورزش کشور ما جایگاه مناسبی ندارد؟

اول به خاطر هزینه های سنگین آن و بعد هم به دلیل توجه بیش از حد مطبوعات و رسانه های گروهی به فوتبال و حواشی روز افزون این رشته که البته طرفداران زیادی هم دارد.

چه توقعی از مسوولان فدراسیون اتومبیل‌رانی دارید؟

داشتن تقویم مشخص، انجام منظم مسابقه ها، ایجاد انگیزه برای بالا بردن تعداد تیم ها، تشکیل کلاس های آموزشی و ترغیب خودروسازها به حمایت بیش تر از رشته ای که متعلق به آن‌هاست.

بهترین خاطره؟

وقتی که قهرمان سال اتومبیل‌رانی کلاس 1400 سی سی سال 1386 شدم.

بدترین حادثه؟

سال 1389 در مسابقه های بوشهر در حالی که با اختلاف زیاد می توانستیم قهرمان شویم در اثر اشتباه نقشه‌خوان حذف شدیم.

آخرین کتابی که خوانده اید؟

روش برخورد با آدم های تندخو

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

شیخ محمد بن سلایم، رییس فدراسیون اتومبیل‌رانی امارات و نایب رئیس فدراسیون جهانی

هنرمند مورد علاقه شما؟

عزت‌ا...انتظامی

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

تحصیلاتم را تا اخذ مدرک دکتری ادامه دهم و در مسابقه های بین المللی اتومبیل‌رانی هم به قهرمانی برسم.

نشریه ایران خودرو را چگونه دیده اید؟

در مجموع نشریه خوبی است، مطالب آموزنده و جالبی دارد البته می تواند بهتر از این هم بشود.

از ایران خودرو چه می دانید؟

این خودروساز بزرگ را خوب می شناسم چون اولا پدرم ایران خودرویی بوده و ثانیا از محصولات آن استفاده می کنیم. بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه هرگز نباید به نقطه ایست برسد.

چرا احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور ما جدی گرفته نمی شود؟

آدم های قانون‌گریز در همه جای دنیا وجود دارند. بعضی ها دوست ندارند تابع ضوابط و چارچوب های مشخصی باشند و این خصوصیات هم تنها در هنگام رانندگی بروز نمی کند.

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

هیچ کس نمی تواند منکر نقش مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری نه تنها در ورزش بلکه در سطح جامعه باشد منتهی در ورزش ما همان طور که عرض کردم همه نگاه ها و نوشته ها معطوف به فوتبال شده و به خاطر همین افراط هم این رشته آن طور که باید پیشرفت نکرده و نقطه مقابل آن دیگر رشته ها ضرر کرده اند.

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید امیدوارم مشکلات مرتفع شده و با مهار گرانی، زندگی راحتی در کنار یکدیگر داشته باشیم.