پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۷۸۲ یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴ تعداد بازدید: ۹۶۲۹ Print View

دنا در آستانه تولید انبوه

دنا در آستانه تولید انبوه

مشکلات ناشی از تحریم و عدم دسترسی ایران‌خودرو به منابع مالی مورد نیاز، بر همه برنامه‌های این گروه صنعتی از جمله طراحی و تولید محصول جدید دنا اثر گذاشت و موانعی را بر سر راه آن قرار داد. در حال حاضر اگرچه این موانع کاملا برطرف نشده، اما کم تر شده و بار دیگر فعالیت‌های توسعه محصول دنا سرعت گرفته است. بر اساس برنامه زمان‌بندی، در مهرماه سال جاری چندین دستگاه از این محصول به صورت آزمایشی تولید و آزمون‌های مختلف برای ارزیابی طراحی و اخذ استانداردهای لازم بر روی آن انجام می‌شود. مشخص شدن نتایج آزمون‌ها مدتی زمان نیاز خواهد داشت و سرانجام قرار است در بهمن امسال تولید انبوه این محصول زیبا آغاز شود. نظر به زمان لازم برای انجام فعالیت‌های مرتبط با تجاری‌سازی محصول و اخذ مجوز شماره‌گذاری، پیش‌بینی مسوولان این است که دنا در ابتدای سال آینده زیر پای مشتریان قرار گیرد.

برای اطلاع از وضعیت این محصول و برنامه تولید آن، گفت‌و‌شنودی با مهدی رحیمی ندوشن، مدیر پروژه «دنا» انجام شده که حاصل آن در ادامه می‌آید.

امروز پروژه تولید دنا در چه مرحله‌ای قرار دارد و به چه ترتیب به پیش می‌رود؟

بر اساس برنامه، اولین سری تولیدات آزمایشی دنا با تجهیرات اصلی، مونتاژ و قطعات خروجی از قالب‌های اصلی در مهرماه جاری تولید خواهد شد. فعالیت ارتقای کیفی قطعات و فرآیندهای تولید و مونتاژ در سه مرحله پیش‌بینی شده و پس از اخذ تاییدیه‌های کیفی در پایان هر فاز و انجام آزمون‌های طراحی و استاندارد‌های اجباری، پیش‌بینی می‌شود که مجوز آغاز تولید آن توسط مراجع ذی صلاح در شرکت در بهمن سال جاری صادر شود.

ایران‌خودرو با چه هدف‌هایی به طراحی این محصول و عرضه دنا پرداخته است؟

حفظ و ارتقای پلاتفرم ملی سمند یک هدف مهم در این محصول به شمار می‌رود. با توجه به رو به پایان بودن طول عمر سمند، لازم بود، برند ملی سمند با محصولات جدیدتری ادامه پیدا کند. ایران‌خودرو با این محصول، نفوذ به حوزه قیمتی بالاتر و تولید خودروهای لوکس‌تر نسبت به سمند را نیز دنبال کرده است.

دنا چه تفاوت‌ها و چه مشترکاتی با سمند دارد؟

یک سری نقاط ضعف و قوت در پلاتفرم سمند و سورن بوده که در دنا سعی شده ضمن حفظ نقاط قوت، نقاط ضعف این دو برطرف شود و استانداردهای ایمنی محصول تا حد امکان ارتقا یابد.

از نظر بدنه 60 درصد با سورن مشترک و در تزیینات داخلی و خارجی کاملا جدید است. دنا در برخی از اجرای پلتفرم مانند گیربکس و سیستم تعلیق با سورن مشترک است.

مهم‌ترین تغییرات این محصول نسبت به سمند و سورن چیست؟

به منظور تامین استانداردهای ایمنی اجباری در بدنه این محصول تغییراتی داده شده و نسبت به سمند و سورن از نظر ایمنی ارتقا یافته است. دنا از نظر ظاهر شکیل‌تر بوده و از تزیینات داخلی زیباتری برخوردار است. برای بهره‌مندی از قطعات با کیفیت بالاتر، سعی کردیم تا طراحی اصول کیفیت نیز مد نظر قرار گیرد تا قطعات دنا از سطح کیفی بالاتری برخوردار باشند. انتخاب سازندگان مناسب نیز در نیل به این هدف موثر بوده است.

برای رسیدن به این محصول، دیدگاه و نظر مشتریان و بازخوردهای بازار تا چه اندازه دخالت داده شده است؟

در شروع پروژه طرح و استایل دنا در معرض نظرسنجی گذاشته شده و بر اساس نتایج این نظرسنجی، طرحی که بیش‌تر مورد پسند مردم بود، انتخاب شد.

در بعد کیفیت نیز سعی شده ایرادهای کیفی سایر خودروهای برند سمند مورد تجزیه و تحلیل واقع شوند تا با راهکارهای مناسب طراحی و تولید، این ایرادات در در دنا برطرف شود.

تنها از مشتریان و دارندگان سمند نظرسنجی شد؟

خیر. مشتریانی که در این نظرسنجی شرکت داده شدند، دارندگان خودروهای مختلف ایرانی و خارجی بودند. این کار توسط موسسه تخصصی بی‌طرف انجام گرفت و چند طرح مختلف برای بخش‌های داخلی و خارجی محصول به معرض داوری مشتریان نهاده شد. حتی یکی از طرح‌های بیرونی خودرو توسط شرکت مشاور خارجی ساخته شده بود، اما در نهایت طرحی که توسط کارشناسان مرکز توسعه محصولات ایران‌خودرو تهیه شده بود، توسط مشتریان انتخاب شد.

فاصله زمانی نسبتا طولانی بین طراحی، رونمایی و عرضه دنا به بازار به وجود آمد؛ علت چیست؟

تغییرات مدیریتی در سطح کلان شرکت، مشکلات مالی و محدودیت‌های ارزی، سبب تاخیر در ساخت تجهیزات خط مونتاژ بدنه و همچنین ساخت قالب و ابزار‌های تولیدی شده است که این موارد انجام این پروژه را با تاخیر روبه‌رو ساخت.

سازندگان قطعات در زنجیره تامین نیز با مشکل مالی روبه‌رو بودند، چرا که شرکت ایران‌خودرو به دلیل مشکلات مالی نتوانست سازندگان را در خصوص تیراژ تولید برنامه‌ریزی شده آن‌ها حمایت کند. لذا سازندگان پولی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها نداشتند. پولی هم اگر بود، اولویت نخست حفظ تولیدات جاری برای انجام تعهدات مشتری بود. به همین دلیل فعالیت‌های پروژه دنا به حاشیه رفت اما با حمایت‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر پروژه سرعت گرفته و تیم پروژه، فعالیت خود را در بخش‌های طراحی، تامین، صنعتی‌سازی، کیفیت، بهره‌‌برداری، لجستیک و پشتیبانی با قدرت دنبال می‌کند.

ساخت و نصب خطوط تولیدی و مونتاژ دنا به چه ترتیب به پیش می‌رود؟

قالب‌های بدنه تماما در داخل کشور ساخته شده است. خطوط تولید توسط شرکت تام ایران‌خودرو و با نظارت تیم پروژه طراحی و ساخته شده است. برای مونتاژ بدنه دنا خط جدیدی با همکاری تام و نظارت همکاران معاونت مرکز مهندسی طراحی و در خط شاتل نصب شده و در حال تولید آزمایشی است. بر اساس برنامه تا آخر مهر 25 دستگاه بدنه تولید و سپس به خودرو تبدیل می‌شود که این خودرو‌ها صرفا کاربرد تحقیقاتی دارد و جهت انجام آزمون‌های طراحی و استانداردهای اجباری تولید شده‌اند. همچنین برای رسیدن به اهداف کیفی مصوب پروژه، فرایند تولید و مونتاژ دنا مطابق با طرح کیفیت پروژه و بر اساس لوپ‌های کیفی تعریف شده در این طرح در چند فاز انجام خواهد شد.

دنا با چه قوای محرکه‌ای تولید می‌شود؟

موتور تعریف‌شده برای دنا، ای‌اف7 بنزینی و ای‌اف7 توربوشارژ است که البته نمونه‌های فاز آفلاین یا تولید آزمایشی، با موتور ای‌اف7 بنزینی تولید می‌شود. با توجه به تنوع تولید موتور در ایران‌خودرو، ممکن است موتورهای دیگری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شود. برای دنای صادراتی موتور تی‌یو5 در نظر گرفته شده است. دنا در دو مدل استاندارد و لوکس تولید و در مدل لوکس، موتور ای‌اف7 توربو به صورت یک آپشن نصب می‌شود.

تولید انبوه محصول چه زمانی آغاز می‌شود؟

طبق برنامه پیشنهادی که به تازگی اعلام شده است، تولید انبوه از بهمن امسال شروع و به تدریج طی یک فرایند شیب افزایشی یا رَمپ‌آپ، افزایش می‌یابد. هم‌زمان آغاز تولید فعالیت‌های مربوط به تجاری‌سازی محصول و اخذ مجوز شماره‌گذاری نیز آغاز خواهد شدکه امید می‌رود اوایل سال آینده، دنای پلاک شده به مشتری تحویل شود.

بازار صادراتی دنا چه مناطق یا کشورهایی هستند؟

هر بازار صادراتی که سمند در آن نفوذ کرده، در برنامه صادراتی دنا هم هست. در مرحله نخست، برای صدور دنا به روسیه مذاکرات لازم انجام شده است.

آیا نمونه دنا تا به حال در نمایشگاه‌های خارج از کشور معرفی شده است؟

بله، یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ از این محصول با رنگ قرمز رُژ در نمایشگاه بین‌المللی خودرو روسیه سال 2011 به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شد و استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد.

محصول به صورت گازسوز هم تولید خواهد شد؟

مدل گازسوز دنا در تعریف محصول پیش‌بینی و کارهای طراحی آن هم انجام شده است. بسته به درخواست مشتری، ایران‌خودرو آمادگی عرضه مدل گازسوز دنا را هم دارد.

برای توسعه پلاتفرم سمند و عرضه محصولات جدیدتر چه برنامه‌ای دارید؟

ایران خودرو برای طراحی و توسعه محصول برنامه‌هایی دارد، اما این که روی چه سبدی از قطعات کار توسعه‌ای انجام دهد، بستگی به تصمیم حوزه مدیریت ارشد گروه دارد. سبد قطعات ایران خودرو و نیز قطعات پلاتفرمی رانا، 206 و سمند را داریم، اما این‌که چه سازه بدنه‌ای را بر اساس کلاس محصول روی این‌ها قرار بدهیم، در حیطه تصمیم‌گیری ما نیست.

سازندگان قطعات در طراحی محصول دنا چه نقشی داشته‌اند؟

در مراحل مختلف پروژه دنا، قطعه‌سازان در کنار تیم‌های کاری مهندسی ایران خودرو حضور فعال داشته‌اند، به همین دلیل دنا با کم‌ترین مشکلات به تولید رسیده و مشکلات طراحی آن کم‌تر بوده است. تیم‌های مختلف به فراخور وظیفه‌شان در مراحل مختلف طراحی درگیر بوده‌اند.