پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۷۷۸ سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۹:۳۳ تعداد بازدید: ۵۰۹۴ Print View

گفت‌وگو با اتومبیل‌رانی که به کار ترجمه و تالیف هم می‌پردازد

کسب تجربه از خودروسازان

کسب تجربه از خودروسازان

مرتضی زبردست

اتومبیل‌رانی که با او از هر دری سخن گفتیم مهندس ساختمان است، ورزش را با رشته شنا شروع کرده و بعد به طرف والیبال رفته است. تحت هر شرایطی به آمادگی جسمانی اهمیت داده و از هر فرصتی برای بالا بردن توان تنفسی و افزایش قوای جسمانی خود استفاده کرده است. از نوزده سالگی پس از گرفتن گواهی‌نامه رانندگی به اتومبیل‌رانی روی آورده و در این رشته صاحب عناوین متعدد قهرمانی شده است. یک دوره کلاس فشرده آموزش رالی ر ا در لندن گذرانده و در رقابت های بین المللی ارمنستان نیز به مقام سوم رسیده است. اخبار و رویدادهای مهم اتومبیل‌رانی را همواره رصد می کند. با این که 36 بهار ر ا پشت سر گذاشته هنوز مجرد است. مسعود فراهانی، راننده اسبق تیم اتومبیل‌رانی ایران خودرو، مهم ترین خواسته اش از مسوولان فدراسیون، تنظیم تقویم مسابقه های این رشته و رایزنی با خودروسازهای معتبر برای شرکت در رالی های باشگاه‌های کشور است. با هم خلاصه صحبت های این راننده تحصیل کرده را مرور می کنیم.

ورزش را از چند سالگی و در چه رشته ای شروع کردید؟

از 8 ، 9 سالگی با شنا شروع کردم، بعد به طرف والیبال و آمادگی جسمانی رفتم.

در مسابقه های آموزشگاهی و باشگاهی هم حضور داشتید؟

عضو تیم منتخب شنای تهران بودم اما در رقابت های باشگاهی شرکت نداشتم.

کدام رشته را زیر نظر مربی فرا گرفتید؟

شنا.

چه شد که به سمت اتومبیل‌رانی رفتید؟

تقریبا از دوره دبیرستان، پشت فرمان ماشین نشستن را دوست داشتم و زمانی که گواهی‌نامه رانندگی گرفتم با آقایان اعرابی و شرقی به پیست ورزشگاه آزادی می رفتم و تماشاگر مسابقه ها بودم و بعد هم در رقابت های این رشته شرکت کردم.

افراد تاثیرگذار در اتومبیل‌رانی کشورمان؟

حسین خداپرست، دارا غزنوی، ریاض مفیدی، جواد موسوی و...

مدیریت کدام تیم های اتومبیل‌رانی را بهتر دیده اید؟

گروه بهمن

کدام تیم ها با مسایل فنی و ملزومات مسابقه های اتومبیل‌رانی آشنایی بیش تری دارند؟

تیم هایی که مسوولان آن از شرایط روز رقابت های اتومبیل‌رانی اطلاعات کافی دارند و تیم های خود را بلافاصله بعد از مسابقه آماده برنامه بعدی کرده و اجازه نمی دهند کارها در دقیقه 90 شتاب‌زده انجام شود.

عوامل مهم پیروزی در ر قابت های اتومبیل‌رانی از نظر شما چیست؟

مدیریت، تیم پشتیبانی، سرپرست، گروه فنی، خودروی مسابقه، راننده، نقشه خوان، تمرین مناسب و...

دوره آموزش اتومبیل‌رانی را هم گذرانده اید؟

بله. یک دوره فشرده آموزش رالی را در لندن با موفقیت پشت سر گذاشتم.

شرکت در مسابقه های اتومبیل‌رانی نیاز به آمادگی جسمانی هم دارد؟

قطعا دارد. نه تنها آمادگی جسمانی بلکه آمادگی روحی و ذهنی هم از عوامل مهم موفقیت در این رشته است.

در مسابقه های اتومبیل‌رانی چه موفقیت هایی داشتید؟

در تیم های مزدا، سایپا و ایران خودرو بارها روی سکوهای متعدد و مختلف قهرمانی رفتم.

به موارد تئوری و مطالعه نشریات خودرویی هم علاقه داشته اید؟

بله. هنوز هم دارم.

نتایج مسابقه های خارجی اتومبیل‌رانی را هم پی‌گیری می کنید؟

کاملا در جریان رویدادهای جهانی این رشته هستم. سایت ایران رالی را نیز دایر کرده ام و اخبار متفاوت اتومبیل‌رانی را ترجمه‌شده تقدیم علاقه مندان می کنم.

به مسایل فنی خودرو تا چه حد آشنایی دارید؟

در این زمینه هم تحقیق و تلاش فراوان کردم و حتی وسایل و لوازم روز و مورد نیاز را از برند های معتبر به کشور آوردم.

از کارتینگ چه زمینه‌ای دارید؟

سال 1379 و 1380 در ر قابت های کارتینگ هم شرکت کرده ام و صاحب دو عنوان نایب قهرمانی و دو مقام سومی شده ام.

در رقابت های بین‌المللی اتومبیل‌رانی چه‌طور؟

بله. سال 1382 همراه دوستم عبدالرضا رستگار به مسابقه های ارمنستان رفیتم و سوم شدیم.

چه توقعی از مسوولان فدراسیون اتومبیل‌رانی دارید؟

تنظیم تقویم مسابقه های این رشته و رایزنی با خودرو سازهای معتبر جهت شرکت در رالی های باشگاهی.

سه اتومبیل‌رانی برتر؟

بهرام فلاحی، محمد علی مرندیان و حسین قدسی

سه نقشه‌خوان موفق؟

علیرضا عرب، آرش رامین یکتا و علیرضا مسعودی

بهترین خاطره؟

روزی که آقای محمد علی مرندیان بنده را به مدیران تیم اتومبیل‌رانی مزدا معرفی کردند.

بدترین حادثه؟

تصادف در رالی شیراز سال 1387 که قهرمانی را از دست دادم.

کامل ترین اتومبیل‌ران کشورمان؟

بهرام فلاحی

جالب ترین فیلمی که دیده اید؟

در باره الی

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

محمد بن سلایم، نایب رییس فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی و قهرمان خاور میانه

هنرمند مورد علاقه شما؟

محمدرضا فروتن

مساله ترافیک شهر تهران چگونه حل می شود؟

بالا بردن فرهنگ رانندگی و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی خصوصا توسعه خطوط مترو

چه خواسته ای از دولت جدید دارید؟

مهار گرانی ها و آزاد شدن ورود لوازم مورد نیاز مسابقه های اتومبیل‌رانی

نظرتان در خصوص نشریه ایران خودرو؟

نشریه بسیار خوبی است اما توزیع آن مناسب نیست.

از ایران خودرو چه شناختی دارید؟

از محصولات آن استفاده می کنم، در تیم اتومبیل‌رانی این مجموعه عضویت داشتم، چندین بار از خطوط تولید بزرگ ترین خودرو ساز خاور میانه دیدن کردم و تست سورن را هم بنده در پیست ورزشگاه آزادی انجام دادم.

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

بسیار حائز اهمیت، خصوصا در عصر ارتباطات کار مطبوعاتی خیلی حساس و مهم است.

و حرفی اگر مانده؟

تشکر ویژه می کنم از شما و همکاران محترم‌تان که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید. من در هر سه تیم اتومبیل‌رانی شرکت های معتبر خودروسازی حضور داشتم و از هر یک به قدر بضاعتم بهره و تجربه ای کسب کرده ام.

امیدوارم ورزش و صنعت کشورمان از هر حیث به اوج موفقیت رسیده و مردم در رفاه کامل زندگی کنند.