ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۰۷ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۹:۴۹ تعداد بازدید: ۹۱۶ Print View

رقابت خودروسازان در آوردگاه مشهد

رقابت خودروسازان در آوردگاه مشهد

نسرین اخوان

شرکت های متعددی در دهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد حضور یافته اند که شاید برای بسیاری از بازدید کنندگان و مردم کشورمان ناآشنا باشند. برخی هم تنها نامی از آن شرکت ها را شنیده اند اما نمی دانند که چه نوع محصول و مدل هایی را تولید و یا مونتاژ می کنند. چیزی که مسلم است بسیاری از این شرکت ها تنها نماینده محصولات خارجی هستند و خود نقش چندانی در تولید آن ندارند. برای آشنایی مخاطبان گرامی تلاش کرده ایم شماری از این شرکت ها و محصولاتشان را معرفی کنیم.

رضا ظروفچیان مدیر ارتباطات و روابط عمومی شرکت کرمان تولید که در حال حاضر تولید کننده یک مدل از چری است، در خصوص فعالیت های این شرکت می گوید: دست اندرکاران این شرکت سعی می کنند برند دیگری را گزینش و جایگزین این محصولات برند چینی بکنند تا قابلیت هایی چون مدرن بودن، کیفیت و سایر پارامترهای موجود در بازار خودرو را داشته باشد.

وی می افزاید: از آن جایی که بازار خودرو بازار بسیار بالقوه ای است، این شرکت با خودروسازی لیفان چین که یکی از تولید کنندگان چینی است، قرارداد همکاری بسته است. این شرکت در حال حاضر به 43 کشور جهان محصولات خود را صادر می کند و در هشت کشور دیگر از جمله ایران کارخانه تولیدی دارد.

وی در ادامه اظهار می دارد: شرکت ما سعی کرده است مشکلات فنی را تا حد ممکن و تا ضریب بهره وری بالا، برطرف کند و به دنبال آن به بازاریابی و تبلیغات و تاثیر گذاری در بازارهای داخلی و خارجی بپردازد.

وی با اشاره به مهم ترین رقبایشان در داخل کشور می افزاید: محصولات رقیب برای این شرکت، محصولات سایپا و ایران خودرو شامل پژو 405، پژو 206، پژو پارس، ریو و ال 90 هستند. قیمت محصولات این شرکت بین 10 تا 20 میلیون متغیر است و افراد طبقه متوسط عمده مشتریان محصولات این شرکت را تشکیل می دهند.

وی در مورد میزان سهم بازار داخل این محصول می گوید: در حال حاضر این شرکت سهم اندکی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده که امید است با به دست آوردن قابلیت رقابت بیشتر با محصولات مذکور بتواند سهم بیشتری از بازار به دست آورد.

احمد ودادیان مدیر عامل شرکت سناباد خودروی توس تولید کننده خودروی چری در ایران و خودروی سواری با موتور 1500 سی سی است.این شرکت در مهرماه 87 افتتاح و به بهره برداری رسیده است .

وی رقیب محصول تولیدی آن شرکت را 405، سمند ریو، 206 و ال 90 می داند و می گوید: تقاضای خوبی از سوی مشتریان وجود دارد به طوری که عده زیادی از مشتریان منتظر تحویل خودروهای سفارشی خود هستند.

وی محصولات ایران خودرو را خوب ارزیابی کرده و اظهار می دارد: محصولات این شرکت جای خود را در بازار پیدا کرده است و با توجه به خدمات پس از فروش مناسب ایران خودرو، مردم هم استقبال خوبی می کنند.

او اهمیت برگزاری نمایشگاه مشهد را شناساندن شرکت تولیدی خود و بعد تبلیغات برای فروش بیشتر محصولات دانسته و می افزاید: این شرکت چهارمین بار است که در نمایشگاه های تهران ومشهد شرکت کرده است.

علیرضا سیاسی مدیر فروش شرکت اطلس خودرو وارد کننده محصولات کیا موتورز به ایران است. او رقیب محصولات خود را هیوندایی، تویوتا، بی ام و و بنز برمی شمارد و نمایندگی خود را از پر فروش ترین نمایندگی ها می داند.

وی اهمیت نمایشگاه مشهد را خوب ارزیابی کرده و می گوید: این شرکت هفت مدل را برای معرفی در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته است که شامل سراتو چهار در، نیو سراتو، سراتو دو در، کارنز، سورنتو XM، کیا مهاوی تنها خودروی هشت سیلندر در ایران، اوپتیما و کارنیوال هستند. از بین این خودروها سورنتو و کارنیوال خودروهای شاسی بلند و پنج خودروی دیگر سواری هستند.

سید مهدی حسینی مدیر عامل شرکت مرتب در معرفی شرکت مرتب می گوید: این شرکت در زمینه تولید خودروهای دو دیفرانسیل از 50 سال قبل تاکنون فعالیت دارد. خودروی لندروور یکی از محصولات تولیدی این شرکت بوده است که قطعات آن از اسپانیا وارد می شود.

وی می افزاید: این شرکت اولین تولید کننده خودرو در کشور و حتی پیش از راه اندازی ایران خودرو بوده است.

حسینی محصول تولیدی شرکت خود را یکه تاز در این بخش از بازار می داند و تصریح می کند: مشتریان این شرکت سازمان های دولتی از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، جنگل بانی و نیروی انتظامی است.

وی قیمت محصولات تولید شرکت مرتب را 22 میلیون تومان ذکر می کند که با نصب آپشن های مختلف تا 30 میلیون تومان افزایش می یابد.

گفتنی است تولید این شرکت حدود 10 هزار دستگاه در سال است و بر اساس سفارشاتی که مشتریان خود دریافت می کند به امر تولید مشغول است.

محمود نیک دهقان مدیر ارتباطات شرکت زامیاد نیز شرکت خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده خودروهای تجاری معرفی کرده و انگیزه حضور شان را معرفی محصولات و آخرین دستاوردهای شرکت برای عرضه به عموم بیان می کند.

این شرکت با محصولاتی مانند خودروهای وانت دیزل، مینی بوس آذر، کامیون یوروکارگو MLL، وانت شوکا، کامیون کمپرسی AD و تانکر یورو کارگو MLL و کامیون کشنده استرالیس در نمایشگاه بین المللی مشهد حضور یافته است.

وی اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی را ایجاد رقابت بیشتر بین تولید کنندگان داخلی و همچنین جلب مشتریان برشمرده و اظهار می دارد که جای خالی شرکت کنندگان خارجی یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه است.

نیک دهقان می گوید: کامیون یوروکارگو با کاربری تانکر مورد استقبال عمومی قرار گرفته و از جدیدترین محصولات دنیا به شمار می رود که قابل رقابت با محصولات رنو و بنز است.

امیرحسین صرفی مدیر نمایندگی رخش خودرو دیزل در مشهد در خصوص معرفی آن شرکت می گوید: این شرکت تولید کننده کامیون های قدرتمند کاماز و کامیونت های جک آراز است و مدل های مختلفی را از این وسایل نقلیه برای معرفی و عرضه به بازدید کنندگان به نمایش گذاشته است.

وی می افزاید: این شرکت پنجمین بار است که در نمایشگاه بین المللی مشهد شرکت می کند. شرکت رخش خودرو دیزل در حاال حاضر یک شرکت مونتاژکار است ولی قصد دارد که در آینده به سمت تولید این خودروها گام بردارد.

وی رقبای شرکت خود را در زمینه کامیون های سنگین، شرکت های سایپا و ایران خودرو و در زمینه کامیونت شرکت های بهمن دیزل و کاویان بر می شمارد.

مدیر نمایندگی رخش خودرو دیزل با اشاره به کم بودن و سخت شدن اعطای تسهیلات از جانب لیزینگ ها اظهار می دارد:  او مشکل موجب کاهش فروش کامیون های سنگین شده است، اما فروش کامیونت های تولیدی از فروش مناسبی برخوردارند.

وی در پاسخ به این پرسش که اهمیت برگزاری نمایشگاه مشهد در توسعه صنعت خودرو چقدر است، می گوید: به عنوان یکی از نمایشگاه های بزرگ خودرو در کشور این انگیزه را ایجاد کرده است که بیشتر خودروسازان برای معرفی فعالیت های مجموعه خود در این نمایشگاه حضور یابند.  این امر مردم را در تصمیم گیری برای خرید خودروی مناسب راهنمایی خواهد کرد.