پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۷۰۰ یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴ تعداد بازدید: ۲۷۳۵ Print View

دومین خودروی پنج‌در ایران‌خودرو اوایل سال آینده روانه بازار می‌شود

رانای هاچ‌بک در راه است

رانای هاچ‌بک در راه است

سال ها بود که پژو 206 خودرویی بی‌رقیب در خودروهای هاچ‌بک کشور بود، محصولی که طرفداران بسیاری هم برای خود جمع کرده بود. اما ورود خودروهای هاچ‌بک کره ای و چینی، مسوولان ارشد ایران‌خودرو را بر آن داشت تا طراحی دومین خودروی هاچ‌بک خود را دستور کار قرار دهند؛ این موضوع سریعا اجرایی شد و مدیریت طراحی رانای هاچ‌بک بر عهده سید احمد مدیرقمی قرار گرفت. او کارشناس ارشد طراحی کاربردی بوده و در سال 1379 وارد ایران‌خودرو شده است. در پروژه 206 صندوق‌دار به عنوان رئیس بخش مهندسی خودرو مشغول شد و مدیریت مجموعه پلاتفرم 206، مدیریت مهندسی خودرو، مدیریت پروژه رانا و سپس مدیریت پروژه رانای هاچ‌بک را نیز عهده‌دار بوده است. مدیرقمی در گفت وگویش مشخصات این خودرو را برشمرد و به دوست‌داران رانای هاچ‌بک مژده داد که این مخلوق جدید ایران‌خودرو، 9 ماه دیگر متولد خواهد شد و گفت: سعی کرده‌ایم که بسیاری از آپشن های اسپرت را بر روی خودروی اصلی تعبیه کنیم تا نیازی به اسپرت مجدد نداشته باشد. با روند طراحی و مشخصات طراحی محصول جدید گروه رانا یعنی هاچ‌بک از زبان مدیر پروژه آن آشنا می‌شویم.

ضرورت طراحی رانای هاچ‌بک

بر اساس نیاز معاونت استراتژی و برنامه‌ریزی گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر ورود خودروهای کره‌ای و چینی هاچ‌بک با طرح‌های جدید و متفاوت به بازار، طراحی خودروی رانای هاچ‌بک در یک دوره زمانی کوتاه در دستور کار قرار گرفت. همکاران ما در معاونت بازار یابی و فروش نیز بر این امر تاکید کردند که پس از خودروی206، ایران‌خودرو به خودروی هاچ‌بک دیگری نیاز دارد تا با محصولات جدید در بازار رقابت کند. برای شروع طراحی ابتدا چهره رانا را در بخش جلو امتداد دادیم؛ البته قسمت جلو به همان شکل اولیه باقی می ماند، اما در قسمت عقب تغییرات متناسبی انجام شده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این محصول باید خودروی به‌روزی نشان داده می شد، باید از عناصری استفاده می‌کردیم که هم خودرو را به‌روز نشان دهد و هم از امکاناتی استفاده می شد که تاکنون در سایر خودروها از آن‌ها کم‌تر استفاده شده است.

 از تصویر تا طراحی

همکاران ما در واحد طراحی، این پروژه را با تعدادی رندر یا طرح گرافیکی شروع می کنند که در واقع یکسری عکس و تصویر بدون حجم است. ما در این مرحله از یک متخصص که در زمینه طراحی خودرو در کشور انگلستان مشغول به کار بوده، دعوت کرده‌ایم تا با ما در این زمینه و ایجاد مدل همکاری داشته باشد. در مرحله نخست، تصاویر با ورودی های ما به حجم تبدیل شده و این سطوح پایه طراحی متخصصان داخلی است. به عنوان مثال در تصاویر اولیه، اجزای خودرو بدون حجم ارایه می شود و بعدها در واحد استایل، حجم مورد نظر برای آن پیش‌بینی شده و تحویل واحدهای مختلف طراحی می شود تا هر یک از آن‌ ها، جزییات را پی‌گیری کرده و سپس قالب‌سازی انجام می شود.

بالچه عقب

اقدامات بسیاری را انجام دادیم تا هر چه بیش‌تر ظاهر این خودرو جذاب نشان داده شود؛ از جمله این که بالچه یا اسپویلر را به صورت سه تکه در پشت و کنار خودرو اضافه کردیم تا بدین وسیله ظاهر خودرو زیبا شود. در بخش درِ صندوق عقب نیز از فیچرهایی استفاده کردیم که شکل یک خودروی کاملا به روز ومطابق با استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد. چراغ ها از نوع دوتکه است، هم روی درِ پشتی و هم روی بدنه که شاید در این بخش، کمتر خودرویی از این نوع چراغ استفاده کند. شکل ظاهری چراغ ها هم برجسته و به‌روز است.

قابلیت اسپرت

سعی کردیم بازخوردهای دریافت شده در 206 را در طراحی این خودرو لحاظ کنیم. در خودروی رانا تا جایی که می توانستیم فرم بدنه را در ناحیه گل‌گیر به صورت متورم دیدیم تا ظاهر زیبایی ایجاد شود و در مدل هاچ‌بک با توجه به این‌که جوانان دوست‌دار چنین خودروهایی هستند این امر تشدید شده است.

لاستیک با رینگ های متفاوت

یکی از موضوعات مهمی که در این خودرو پیش‌بینی شده این است که بتوان در لاستیک، رینگ های مختلفی را نصب کرد. در 206، شکل بدنه محدودیتی برای افزایش ابعاد رینگ دارد و به همین دلیل عرض رینگ را نمی توان افزایش داد، اما با برطرف شدن این مشکل، رانای هاچ‌بک قابلیت دارد که بتوان رینگ های مختلفی با ابعاد متفاوت بر روی آن نصب کرد. البته در خودروی سدان هم این ویژگی حفظ شده است. برای رینگ هم حد مجازی تعریف می شود و در این چار چوب می توان از رینگ های مختلف استفاده کرد.

تغییرات

از آن‌جا که می خواستیم اصل این خودرو حفظ شود در هیچ یک از قسمت های جلو از جمله چراغ ها تغییری نداریم، اما در رانای لوکس یکسری پیشنهادات وجود دارد که آن‌ها قابل اجرا در خودروی رانای هاچ‌بک هم است و از آن‌جایی که این دو پروژه، مجزا پیش می‌رود امکان استفاده از امکانات هر کدام بر روی دیگری وجود دارد. در رانای هاچ‌بک دستگیره درها به صورت کششی تغییر می‌یابد؛ البته چون درها مشترک است می تواند در رانای لوکس استفاده شود.

تفاوت با 206

سعی ما بر این بود که تا حد ممکن، تمایز با 206 را دنبال کنیم و البته با توجه به زمان محدود، این امر بسیار سخت بود. در چین، محصول 206 تحت عنوان سیتروئن سی2 با ظاهر متفاوت عرضه شده است که در عمل همان 206 است اما در ناحیه عقب تغییرات محدودی مانند اضافه شدن چراغ روی درِ صندوق و یا بالچه لحاظ شده است. در هر حال از آنجایی که حفظ عناصر اصلی مد نظر بوده، تغییرات محدودی صورت گرفته است. ما در پروژه خود با توجه به محدودیت های زمانی، ابتدا به فکر این گزینه افتادیم اما بعدها منصرف شدیم و تصمیم گرفتیم که تغییرات عمده داشته باشیم و در طرح ظاهری محصول، این تغییرات به خوبی اجرا شده است.

قوای محرکه

در حال حاضر از موتور 1600 در رانا استفاده می شود که عمر ساخت داخل آن مناسب بود و مسائلی مانند تحریم های بین‌المللی مشکلی برای آن ایجاد نمی کند و برای خودروی هاچ‌بک نیز گزینه کاملا مناسبی است. البته به موازات این پروژه، موتور ملی نیز در حال پی‌گیری است که به شکل پایه دنبال می شود. امکان استفاده از موتور EF4 نیز در مورد رانای هاچ‌بک مطرح است اما این موتور نیز در هنوز در مراحل طراحی و آزمون است. البته تا زمان عرضه محصول، هر یک از این دو موتور که آماده باشد می توان از آن استفاده کرد، در غیر این صورت موتور رانای اصلی یا همان موتور 1600 سی‌سی TU5 آماده است. از لحاظ کارکرد، موتور مطلوبی است، توان و قدرت خوبی دارد، میان مشتریان شناخته شده و خدمات پس از فروش آن نیز مناسب است.

وزن کم‌تر

در خودروهای هاچ‌بک وزن خودرو 50 تا 60 کیلومتر کم‌تر از نوع سدان است؛ این امر به شتاب و چالاکی خودرو کمک می کند و البته نقطه ضعف نیز محسوب می شود. یکی از نقاط ضعف خودروهای هاچ‌بک توزیع وزن بین قسمت عقب و جلوی خودرو است. در خودروهای هاچ‌بک با توجه به نوع طراحی، وزن قسمت عقب کم‌تر است و می‌دانید که بخشی که خودرو را در پیچ ها کنترل می کند لاستیک های عقب است در خودروهای هاچ‌بک این موضوع نقطه ضعف محسوب می شود و ممکن است قسمت عقب خودرو به خصوص در پیچ ها تحت کنترل راننده نباشد. بالچه عقب به چسبندگی خودرو در سرعت های بالا کمک می کند و عملا یک نقطه ضعف مهم 206 در پیچ های تند و هنگام مانور با فرمان از بین می رود. اسپویلر عقب در این خودرو 14 سانتی متر بزرگ‌تر شده است.

مزایای دیگر

یکی از مزایایی که در طراحی مدل‌های جدید رانا مد نظر قرار گرفته، امتداد سپر تا زیر چراغ هاست. قسمت های کنج در هر خودرو آسیب‌پذیر بوده و ممکن است در اثر ضربه، نیاز به صافکاری و حتی تعویض بخشی از وسایل جانبی داشته باشد. در خودروهای لوکس، سپر تا زیر چراغ ها ادامه پیدا می کند. تعویض آسان‌تر سپر و عدم افت قیمت در صورت تصادف از محاسن این امر برای مشتریان است. یکی دیگر از نکات برجسته و بارز این خودرو دستگیره آن است که ایده آن از خودروهای جدیدی مانند پژو 307 و 308 گرفته شده و در حقیقت از حالت مکانیکی به حالت برقی تبدیل شده است. در این راستا می توانیم یکسری از فرمان ها را برای آن تعریف کنیم.

زمان عرضه

عملیات طراحی گونه‌های لوکس و هاچ‌بک رانا به صورت هم‌زمان در حال انجام است و این دو خودرو به فاصله کمی از هم و تقریبا در یک مقطع زمانی عرضه خواهد شد. بر اساس هدف‌گذاری ابلاغی، نمونه‌هایی از این خودروها باید تا اواخر سال جاری آماده شود اما باید شرایط مختلف را نیز در نظر داشت. با تشدید تحریم ها از تیرماه، شرایط به شدت پیچیده شده است. البته در قالب‌سازی قطعات به لحاظ حجم و ابعاد در بدنه مشکلی وجود ندارد؛ تمام نگرانی ما مربوط به قالب های بزرگ پلیمری مانند سپر است و ممکن است تصمیم گرفته شود که با گزینه داخلی کار کنیم که با توجه به موانع، شاید کار سخت شود. البته در این مدت تجربیات خوبی کسب کرده‌ایم و با تمامی این چالش ها، نیمه نخست سال آینده رانای هاچ‌بک روانه بازار خواهد شد.

قیمت خودرو

قیمت محصولات به شرایط متفاوتی بستگی دارد در رانای هاچ‌بک تمامی آپشن ها تعبیه شده و امکانات آن نسبت به سایر خودروهای هاچ‌بک موجود در بازار به مراتب کامل‌تر است. بر پایه این امکانات، قیمت این محصول کمی متفاوت خواهد بود. البته باید در نظر داشت که مشتریان نیز ارزش‌گذاری می کنند، چون در هر حال اضافه کردن امکانات جانبی، هزینه بیش‌تری دارد.