پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۴۶ چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۸ تعداد بازدید: ۱۶۱۳ Print View

مهر تایید سهامداران بر عملکرد ایران خودرو در شرایط تحریم

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران خودرو منتهی به 30 اسفند ماه سال 91 با حضور بیش از 75درصد صاحبان سهام روزدوشنبه 31 تیرماه سال جاری درسالن اجتماعات ساپکو برگزار شد.

مهر تایید سهامداران بر عملکرد ایران خودرو در شرایط تحریم

به گزارش خبرنگارما، در این مجمع نمایندگان سازمان های حسابرسی و بورس و هم چنین مدیران عامل شرکت های تابعه به همراه جمع کثیری از کارگران، کارکنان و سهامداران شرکت ایران خودرو حضور داشتند.

در ابتدای این مجمع دکتر شیخی به عنوان نماینده شرکت سرمایه گذاری سمند ریاست جلسه را برعهده گرفت و علی رضا عسکری مارانی نماینده شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به عنوان ناظر در جایگاه هیات رئیسه مجمع قرار گرفت. هم‌چنین مهدی محمد رضایی به عنوان نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در هیات رییسه مجمع حضور یافت. دکتر علی مهری معاون اقتصادی ایران خودرو نیز دبیر جلسه مجمع عمومی بود.

در آغاز نشست مجمع محمد رضا نصرت نظامی مدیر سر مایه گذاری و اوراق بهادار ایران خودرو گفت: وجه تمایز این مجمع با مجمع سال گذشته بازهم در خصوص افزایش میزان سرمایه شرکت از مبلغ 882 میلیارد تومان به 960 میلیارد تومان است.

وی تاکیدکرد:  هیات مدیره شرکت با اختیارات برگرفته از مجمع عمومی فوق العاده مورخ 29 تیر ماه 1390 موضوع افزایش سرمایه شرکت را در دستور کار خود قرارداده بود و موفق شده بود تا مرحله اول طرح افزایش سرمایه شرکت را در همان سال به اجرا درآورد. در این مرحله سرمایه شرکت از مبلغ 630 میلیارد تومان به 882 میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش به مبلغ 252 میلیارد تومان و معادل 40 درصد و از محل سود انباشته بود که در مجمع پیشین نیز بدان اشاره شد. لیکن در سال گذشته هیات مدیره مرحله دیگری از این طرح را به اجرا گذاشت، تا سرمایه شرکت برای دومین بار طی 2 سال اخیر افزایش یابد.

نصرت نظامی خاطر نشان ساخت: محل تامین این مرحله از افزایش سرمایه سود انباشته، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی بود که بدین سبب آگهی پذیره نویسی سهام از تاریخ پنجم اسفند ماه 91 تا چهارم اردیبهشت سال 92 به مدت 60 روز ادامه داشت. در این مرحله نزدیک به 87 درصد از سهام جدید منتشر شده پذیره نویسی شد و مابقی آن معادل 102 میلیون سهم در تاریخ های 17 تیر ماه لغایت 22 تیر ماه از طریق شرکت بورس اوراق بهادار پذیره نویسی شد و طی این مدت بدون ورود متعهد پذیره نویسی تمامی آن با قیمت مناسبی به فروش رسید. نصرت نظامی ادامه داد: در نتیجه افزایش سرمایه شرکت در این مرحله نیز به طور کامل محقق شد و امرزو سرمایه شرکت ما به 960 میلیارد تومان رسیده و نسبت به 2 سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

وی یاد آورشد: مطالعه روند افزایش سرمایه شرکت در سنوات گذشته نشان می دهد طی مدت 45 سال یعنی از سال 1341 تا سال 1386 سرمایه شرکت 620 میلیارد تومان افزایش به 630 میلیارد تومان رسیده و تنها در مدت 2 سال با 330 میلیارد تومان افزایش به 960 میلیارد تومان رسیده است .

نصرت نظامی تاکید کرد:‌ این یک واقعیت اقتصادی است که مشارکت سهامداران در بهبود محیط اقتصادی هر بنگاه حکایت از اعتماد آنان از مدیران بنگاه اقتصادی در اداره مناسب دارایی های خود دارد .

در ادامه مهندس جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چالش ها و دستاوردهای سال 91 و برنامه راهبردی این گروه صنعتی را در سال حماسه سیاسی و اقتصادی براساس عدم استفاده از ارزنفتی، توسعه صادرات و تولید و عرضه شش محصول جدید برای سهام داران تشریح کرد.

وی در سخنان خود سال 91 را سالی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت و اقتصاد کشور و ایران خودرو دانست و گفت:‌ با وجود این چالش ها، گروه صنعتی ایران خودرو توانست درجایگاه برترین تولید کننده ملی و نیز خودروساز اول منطقه و کشورهای اسلامی قرارگیرد.

تامین نقدینگی

مهندس نجم الدین تامین نقدینگی را از مهم ترین چالش های ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد و گفت: درخواست واریز 130 درصد ارزش پیش فاکتور به حساب بانک برای اختصاص ارز مبادله ای با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامین و تحویل کالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. در حالی که درگذشته خودروساز با 10درصد این مبلغ، امکان گشایش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به صورت وام های مختلف توسط بانک تامین می شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عـدم تخصیص تسهیـلات مصوب کارگـروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشـــکلات زنجیره تامین، تحریم ها و همکاری های بین المللی را که همان دور باطل نقدینگی است، از جمله شرایط حاکم بر وضعیت تامین مالی ایران خودرو در سال گذشته عنوان کرد.

وی یادآور شد: در بحران اقتصادی غرب در سال 2009 که در آن به دلیل عدم فروش خودرو، شرکت های بزرگ در خطر جدی قرار گرفته بودند، دولت  های غربی حمایت های ویژ ه ای از صنعت خودرو به عمل آوردند.

نجم الدین برخورداری از هزار شرکت قطعه ساز در زنجیره تامین و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلایل مهم بودن صنعت خودرو عنوان کرد که حمایت مالی در شرایط دشوار را برای این صنعت ضروری می کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی نقش مهمی در اشتغال و رشد اقتصادی دارد، اما در سال گذشته کاهش فروش، درآمد، تامین قطعات و در نهایت تولید و درآمد، دور باطل نقدینگی را شکل داد.

نوسانات نرخ ارز

وی محدودیت منابع ارزی و افزایش هزینه های تامین آن به دلیل قطع ارتباط بانک های داخلی و خارجی را که منجر به توقف گشایشLC  و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزایش هزینه های مالی و مخاطرات انتقال ارز از سایر راه ها می شود، از دیگر چالش های مالی بازرگانی ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد .

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در سال گذشته، ال سی 10 درصدی به 130 درصد ارزش پیش فاکتور افزایش یافت و در کنار این امر نیاز صنعت خودرو به نقدینگی چندین برابر سال های قبل رشد کرد.

نجم الدین با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباری ارزی فاینانس و ری فاینانس، اظهار داشت: عدم پذیرش ضمانت‌نامه برای ترخیص کالا، عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با وجود دستور هیات دولت و مصوبه مجلس و بلوکه شدن بیش از 2500 میلیارد ریال نقدینگی ایران خودرو در این اوراق و عدم تقسیط حقوق امور گمرکی نیز در سال 91 ایران خودرو را با مشکلات بزرگ دست به گریبان کرد.

قیمت گذاری

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فرآیند قیمت گذاری خودرو اظهارداشت: فرایند قیمت گذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص نیافته است.

وی عدم اجرای درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول در حالی که تمامی مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده بود، از دیگر مشکلات سال گذشته ذکر کرد و گفت: واگذار شدن قیمت گذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتکلیفی دوماهه خودروسازان شد.

وی درزمینه دلایل عدم واگذاری سهم بانک پارسیان نیز خاطرنشان کرد: ازسال 90 شرکت ایران خودرو به دنبال فروش سهام مدیریتی بانک پارسیان به منظور تامین نقدینگی بوده است ولی همکاری لازم با این شرکت جهت واگذاری سهام صورت نگرفت. از آن‌جایی که فروش سهام مدیریتی امکان تامین حدود 1700 میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت ایجاد می کرد و مصوبه کمیته تدابیر ویژه دولت دراین زمینه اخذ شد ولی متاسفانه با آن  نیز مخالفت کرده و شرکت را ملکف به فروش تدریجی بلوکی کردند که تامین نقدینگی مذکور را به نصف کاهش می دهد.

دستاوردهای سال91

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از سرگیری مجدد تولید 206،‌ نزدیک به دو برابر شدن صادرات ایران خودرو، ‌توسعه و تولید محصول جدید رانا و رسیدن به تیراژ روزانه 300 دستگاه و اداره دومین واحد اقتصادی کشور بدون تکیه بر ارز نفتی را مهم ترین دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریمی یک سال اخیرا ذکر کرد و افزود: ایران خودرو در سایه تدابیر و راهبردهای مقابله با امواج تحریم های جهانی، موفق شد که تولید 444 هزار و 444 دستگاه خودروی سبک را رقم بزند.

مهندس نجم الدین افزود: این گروه صنعتی علاوه بر کسب رتبه اول از نظر اشتغال زایی و رتبه دوم از نظر فروش دربین 100 شرکت برتر، رضایت 68 درصدی مشتریان از کیفیت محصولات را نیز به دست آورد. بیش از 17 هزار دستگاه خودرو صادر کرد و سهم 49 درصدی بازار از نظر تعدادی و 51 درصدی از نظر ریالی را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ایران خودرو سهم بازار 56 درصدی قطعات یدکی را در اختیار داشت، از هر 10 دستگاه سمند تولیدی یکی را به بازار صادراتی فرستاد و در بین 580 شرکت دولتی و خصوصی صادر کننده نمونه شناخته شد. 

خودکفایی 206 و 207

نجم الدین قطع همکاری پژو بعد از 23 سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط امریکا را یک شوک بزرگ برای ایران خودرو ذکر کرد و گفت: در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت کامل ساخت داخل شده بود، اما مشکل جدی که در تولید 206 و 207 روی داد، با تلاش قطعه سازان و کارکنان بخش های تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.

مدیرعامل ایران خودرو خودکفایی کامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو را از دیگر موارد خودکفایی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: برنامه خودکفایی کامل 206 با موتور TU3 برای سال 92 نیز اندیشیده شد که بر اساس آن تا پایان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و یا مدیریت تامین قطعات آن توسط ایران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.

ارتقای کیفیت شبکه خدمات ایساکو

وی در بخش دیگری از گزارش خود به مجمع عمومی سهام‌داران ایران خودرو، گفت: در سال 90 تعداد نمایندگی های رتبه یک شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو 41 نمایندگی بود که در سال 91 به 174 نمایندگی رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تعداد نمایندگی های دارای رتبه دو در این دوره از 474 به 439 و تعداد نمایندگی های دارای رتبه سه از 175 در سال 90 به 54 نمایندگی در سال 91 کاهش یافت.

نجم الدین سهم بازار ایساکو از قطعات یدکی در سال 90 را  49درصد عنوان کرد که در سال 91‌ به 56 درصد رسید و گفت: ایساکو به نمایندگی از گروه صنعتی ایران‌خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور، در ارزیابی های وزارت صنعت از شرکت‌های خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شرکت موفق را از آن خود کرد. 

وی افزود: میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال 91 به 68.1 درصد رسیده است.

برنامه سال 92

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عبور از تیراژ یک میلیون دستگاه خودروی ملی را نقطه عطفی برای تولید خودرو در عرصه جهانی برشمرد و گفت: این گروه صنعتی در ادامه برنامه های خود برای رفع وابستگی و استقلال صنعتی، در سال جاری تولید یک میلیونیومین خودروی ملی را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.

وی خاطر نشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی ها، شرکت ایران خودرو در سال 92 تولید بالغ بر 550 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد.

مهندس نجم الدین تاکید کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خود را بر اساس عدم استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است درسال حماسه سیاسی و اقتصادی 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری صادر کند.

وی خاطر نشان ساخت: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر 90 اتوماتیک، رانای لوکس، خودروی دنا، یک خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.

استراتژی کلان

مهندس نجم الدین مهم‌ترین برنامه ها و اهداف استراتژی‌های کلان شرکت را بعد از سال 1392 تولید و معرفی محصولات جدید از جمله  خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال خودروی سمند LX ،‌ ارایه و تولید خودروهای وانت سمند و PU1‌ در سال 1393، ارایه محصول رانا با موتور دیزل در سال 1393، ‌ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال 1394 و ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های کوچک ایران خودرو در سال 1395عنوان کرد.

در این مجمع، گزارش عملکرد سال 91 هیئت مدیره شرکت ایران خودرو وبرنامه های راهبردی که توسط مهندس نجم الدین قرائت شد مورد تشویق و استقبال اکثریت سهامداران قرار گرفت و مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودروهم از صبوری و حمایت بی دریغ سهامداران قدردانی کرد.

درادامه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت شد و در پایان صورت های مالی  سال مالی 91 ایران خودرو به تصویب سهامداران حاضر در مجمع رسید. از مصوبات مجمع مجمع عمومی صاحبان سهام بار دیگر سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس رسمی انتخاب شد .هم چنین روزنامه های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شدند.