پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۱۲ دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱ تعداد بازدید: ۱۱۲۸ Print View

پای صحبت‌های مجید استعین‌نژاد، اتومبیل‌ران و رکورددار دریفت کشور

پرخطر، پرهزینه و پرطرفدار

پرخطر، پرهزینه و پرطرفدار

مرتضی زبردست

ورزش را از ده، دوازده سالگی با تکواندو شروع کرده و پس از اخذ گواهی‌نامه رانندگی با دیدن فیلم مسابقه های اتومبیل‌رانی به طرف این رشته رفته است. اتومبیل‌رانی را رشته ای خطری و پرهزینه دانسته و می گوید: سرعت بالای 200 کیلومتر در ساعت،  خطر هم دارد و خانواده ها نیز به همین دلیل کم‌تر راضی به شرکت فرزندان‌شان در رقابت های اتومبیل‌رانی می شوند. از رییس جمهور منتخب توقع دارد به ورزش نگاه ویژه ای داشته باشد و تمام امکانات در اختیار دو، سه رشته خاص و مشخصا فوتبال قرار نگیرد. جمله تاریخی شوماخر، راننده نام‌دار جهان که گفته بود زمانی که حریف ترمز می کند من گاز می دهم را جالب ترین شنیده خود تا امروز می داند و با همه وجود به راندن و البته خوب رانندگی کردن عشق می ورزد. رکورددار دریفت و صاحب چندین مقام قهرمانی در کلاس های استاندارد و جی‌تی است اما با این حال هنوز خود را شاگرد نادر جعفری می داند. با هم صحبت های مجید استعین‌نژاد را مرور می کنیم.

 

ورزش را از چند سالگی و در چه رشته ای شروع کردید؟

از ده، دوازده سالگی ورزش را با تکواندو شروع کردم و پس از اخذ گواهی‌نامه رانندگی هم به طرف رشته پرطرفدار اتومبیل‌رانی رفتم.

خانواده با ورزش کردن شما موافق بودند؟

بله.

ورزش به تحصیل شما لطمه ای نزد؟

چرا. ولی من برای این که خیلی ضرر نکنم اتومبیل را وارد تحصیلم کردم. بنده در سال های 1386 و 1387 بانی برگزاری مسابقه های دانشگاهی اتومبیل‌رانی در دانشگاه پیشوای ورامین بودم. حدود 50 دانشجوی دختر و پسر در این مسابقه ها شرکت کردند که خاطره آن هرگز فراموش نمی شود.

چگونه به طرف اتومبیل‌رانی متمایل شدید؟

دیدن فیلم مسابقه های اتومبیل‌رانی، اولین عامل کشش من به طرف این رشته بود.

چه مقام هایی در رقابت های اتومبیل‌رانی دارید؟

رکورد دار دریفت و صاحب چندین مقام قهرمانی در کلاس های استاندارد و جی‌تی هستم.

در مسابقه های بین‌المللی هم شرکت کرده اید؟

خیر. امکان آن وجود نداشته است.

تا چه حد به امور فنی خودرو اشراف دارید؟

قبلا به مسایل فنی آشنایی نداشتم ولی بعد با شاگردی در محضر استاد نادر جعفری، نکات لازم را آموختم.

چرا خانواده ها راغب به شرکت فرزندان‌شان در مسابقه‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی نیستند؟

چون این رشته ها خطری و پر هزینه است. سرعت بالای 200 کیلومتر در ساعت مخاطرات خاص خودش را دارد ضمن این که در شرایط اقتصادی امروز جامعه و گرانی سرسام‌آور، کم‌تر کسی سراغ خرج های اضافی می رود.

چه راه کاری برای کاهش هزینه مسابقه های اتومبیل‌رانی دارید؟

هر طور عمل کنیم بالاخره مسابقه هزینه دارد اما قطعه‌ساز‌های ما می توانند توانایی های خود را ارتقا داده و با ساخت قطعات مرغوب، مشکل واردات قطعات را برطرف کرده و در کاهش هزینه ها موثر باشند.

نقش سرپرست در رقابت های اتومبیل‌رانی؟

بسیار مهم است. کسی که خودش از خانواده اتومبیل‌رانی باشد و اصول کار را بشناسد قطعا مکمل موفقیت های گروه خواهد بود. پیش‌کسوتان این رشته که عموما افراد با‌شخصیتی هم هستند بهتر می توانند تیم را راهنمایی و همراهی کنند.

چه توقعی از مسوولان فدراسیون اتومبیل‌رانی دارید؟

خانواده اتومبیل‌رانی توقعی جز سر و سامان دادن این رشته از سوی مسوولان ورزش بالاخص زعمای فدراسیون ندارند. واقعا وقتی فوتبال را می بینم و اخبار نقل و انتقال بازیکنان این رشته را مطالعه می کنم غبطه می خورم و دلم برای بازیکنان دیگر رشته ها می سوزد. باور کنید یک تیم اتومبیل‌رانی با قرارداد تنها یک بازیکن فوتبال احیا می شود.

رالی طرفداران بیش تری دارد یا ریس؟

ریس

از راه شرکت در مسابقه های اتومبیل‌رانی درآمد هم دارید؟

خیر. در ایران هنوز کسب درآمد از طریق شرکت در رقابت های اتومبیل‌رانی وجود ندارد

تاکنون در چه تیم هایی عضویت داشته اید؟

از شروع کارم تا امروز، تنها در تیم کلینیک موتور بودم.

چه توقعی از رییس جمهوری منتخب دارید؟

فکر می کنم اولویت نخست ایشان رفع مشکلات معیشتی مردم باشد و بعد توجه به ورزش که متضمن سلامت جامعه و مشخصا نسل جوان است.

وزیر ورزش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باید خودش ورزش‌کار بوده باشد تا پیچ و خم های ورزش را بشناسد ضمنا روی همه رشته های ورزشی تمرکز کند نه چند رشته خاص.

به نظر شما چه‌طور می توانیم در رقابت های بین المللی اتومبیل‌رانی شرکت کنیم؟

در شرایط کنونی نمی توانیم مگر این که به استانداردهای روز این رشته مجهز شویم.

چرا اسپانسرها راضی به سرمایه‌گذاری در مسابقه های اتومبیل‌رانی نمی شوند؟

چون رقابت های اتومبیل‌رانی ما پوشش خبری، تصویری مناسبی ندارد و عده ای به جای تبلیغ،  دانسته یا ندانسته در باره آن ضدتبلیغ می کنند.

کدام خودروی داخلی برای شرکت در مسابقه های اتومبیل‌رانی مناسب تر است؟

پژو 405 در کلاس استاندارد

جایگاه اتومبیل‌رانی بانوان در ورزش کشورمان؟

اصلا وجود ندارد.

بهتر نیست رقابت های اتومبیل‌رانی با جوایز نقدی برگزار شود؟

خیر. اغلب کسانی که در این مسابقه ها شرکت می کنند عاشق این رشته هستند و کسب افتخارات آن برایشان اهمیت دارد.

بهترین خاطره؟

 سال 1387 در پیست ورزشگاه آزادی بین 13 شرکت کننده در مسابقه ها نفر آخر بودم ولی سریع تر از بقیه خودم را به خط پایان رسانده و قهرمان شدم.

تلخ ترین حادثه؟

درگذشت سید مهدی موسوی، اتومبیل‌ران خوب کشورمان

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

نادر جعفری

جالب ترین جمله ای که شنیده اید؟

جمله ای از شوماخر، قهرمان نامی اتومبیل‌رانی که گفته است: زمانی که حریف ترمز می کند من گاز می دهم.

آخرین فیلمی که دیده اید؟

تخت گاز

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

صد درصد نقش مهم و تعیین کننده ای دارند و اگر به همه رشته ها توجه داشته باشند عدالت را رعایت کرده اند.

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از شما و همکاران‌تان که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید همچنین مسوولان تیم کلینیک موتور و تمامی کسانی که به رشته اتومبیل‌رانی اعم از حرفه ای و آماتور آن توجه دارند.