ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۷۱۳ سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴ تعداد بازدید: ۱۸۱۰ Print View

خودروهای مهربان با طبیعت

با بهره گیری از دانش امروزی بشر، شرکت های مطرح خودرو ساز در جهان به گونه ای هوشمندانه و خردمندانه انقلابی را رهبری می کنند که در آن با طبیعت مهربان تر از گذشته برخورد خواهد شد.

خودروهای مهربان با طبیعت

علی خسروی

تحولات منفی زیست محیطی در قرن بیست و یکم، زنگ خطری برای جوامع بشری به حساب می آید. انسان امروزی با انواع آلودگی ها دست و پنجه نرم می کند. از یک طرف دنیای پیشرفته با فناوری های مدرن، نظم اکوسیستم را برهم  می زند و از سوی دیگر انبوهی جمعیت و زندگی شهری و در کنار آن تجملات و زرق و برق، کره زمین را به جایی نا امن برای زندگی بشر تبدیل کرده است. این در حالی است که نگرانی های جامعه جهانی عمق فاجعه را به تصویر می کشد. هر روز خبر جدیدی از گرم تر شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی که بسیار کم سابقه  هم هستند شنیده می شود. ظاهرا کاری از دست کسی ساخته نیست.

همه شواهد بیانگر اتمام سوخت های فسیلی در آینده ای نزدیک هستند. با بهره گیری از دانش امروزی بشر، شرکت های مطرح خودرو ساز در جهان به گونه ای هوشمندانه و خردمندانه انقلابی را رهبری می کنند که در آن با طبیعت مهربان تر از گذشته برخورد خواهد شد. استفاده از انرژی های طبیعی و سبز از جمله اقدامات این شرکت هاست. هر چند آن ها منافع اقتصادی خود را در اولویت دارند  ولی این زنگ خطر آن ها را وادار کرده تا به سوی آرمان های جدید گام بردارند.

***

شرکت جنرال موتورز با شریک چینی خود- خودروسازی شانگهای- در نمایشگاه بین المللی 2010 شانگهای در یک غرفه مشترک از جمله محبوب ترین ویترین های این نمایشگاه بودند.

هر روز بازدید کنندگانی از سرتاسر دنیا سه ساعت در صف می ایستادند تا وارد غرفه شوند. آن ها مشتاق بودند ببینند که  خودروهای آینده چه شکلی هستند و چگونه بر نحوه رانندگی آن ها در آینده تاثیر خواهند گذاشت.

برای شما و بازرگانان نیز این غرفه حکم فرصت هایی را در آینده داشتند که بر حوزه هایی نظیر کنترل ترافیک و نبود آلاینده ها متمرکزند.

جنرال موتورز سه خودروی مفهومی ان وی (EN-V ) را به معرض نمایش گذاشت. مدلی که شبیه جاروبرقی چرخ دار بود و تنها با برقی کار می کند که از باتری های لیتیومی تولید می شود همچنین آپشن های پیشرفته دیگری مانند سیستم موقعیت یاب جهانی، ارتباطات خودرو به خودرو و فناوری های مربوط به درک مسافت در آن به کار رفته است.

خودروی مفهومی یز (Yez ) توسط شرکت خودروسازی شانگهای (SAIC ) به نمایش درآمد. این خودرو می تواند دی اکسید کربن و مولکول های آب را در هوا جذب کند و مانند یک برگ گیاه از طریق مجموعه ای از فعل و انفعالات شیمیایی آن ها را به انرژی تبدیل می کند.

بیشتر غرفه ها رویکرد جهانی اخیر در مورد فناوری های کم کربن با هدف رفع معضلات آلودگی شهری و کمبود انرژی را مورد توجه قرار داده بودند. شهرهای بزرگی مثل شانگهای که تعداد خودروها در آن ها به شدت در حال افزایش است، با فشار مضاعف برای انتخاب گزینه های  بدون آلایندگی و کم مصرف تر مواجه هستند.

شانگهای با اعمال تغییرات در آب های دریا در صدد بازسازی صنایع خود است و می رود تا در فناوری های جدید سکان رهبری جهانی را در دست بگیرد. طرح کلی آن ها برای تغییر، 9 بخش صنعتی را هدف قرارداده است از جمله مواد صنعتی جدید، خودروهای دوگانه سوز، فناوری های اطلاعات و فرآورده های دارویی وابسته به گیاهان و جانداران.

آقای هان ژنگ، شهردار شانگهای در این مورد می گوید: در تلاش برای بالابردن ظرفیت های تولید و سرعت بخشیدن به بازسازی اقتصادی، اصلاحات رقابتی در بخش تولیدی و ارتقای صنعت  ضروری است.

سال گذشته چین به عنوان بزرگ ترین بازار خودرو با فروشی بیش از 13.6 میلیون دستگاه از امریکا پیشی گرفت. این میزان فروش نسبت به سال قبل از آن  46 درصد افزایش را نشان می دهد.

شانگهای جزء پنج شهر عمده چین بود که پیشنهاد کردند به خریداران برای خرید خودروهایی با سوخت مناسب یارانه داده شود. افرادی که خودروهایی با 20 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت خریداری کرده اند،  برای دریافت سه هزار یوان کمک مالی  (441 دلار امریکا) واجد شرایط به حساب می آیند. بالاترین یارانه نیز 60 هزار یوان است که ویژه خودروهایی است که فقط با جریان برق کار می کنند.

براساس یک طرح برای ارتقای خودروهای سبز در شانگهای، این شهر قصد دارد مبلغ 20 هزار یوان دیگر به آن هایی که تمایل به خرید خودروهای هیبریدی و 50 هزار یوآن به آن هایی که خودروهای برقی خریداری می کنند کمک کند.

این  استراتژی در شانگهای بخشی از بسته مشوق ها است که با برنامه یارانه ای در شهرهای  شن ژن و چانگچون شبیه است. در استراتژی این شهر به خودروهای سبز خدمات پس از فروش ارائه شده و از مشاغل مرتبط با battery- leasing حمایت می شود همچنین انتظار می رود  شرکت هایی که به نحوی در حال توسعه فناوری های جدید هستند، مشمول پرداخت مالیات های کمتر و وام های  کم بهره شوند.

این اقدامات  بخشی از تلاش دولت شانگهای است که افزایش ظرفیت تولید 100 هزار دستگاه خودرو سبز را تا سال 2012 مد نظر دارد. از این تعداد، 60 هزار  دستگاه به خودروی سواری اختصاص خواهد داشت. ارزش مقدار خروجی سالانه در صنعت خودرو با انرژی های جدید به 30 میلیارد  یوان می رسد.

 

شانگهای  قصد دارد در سال 2012 تعداد 20 هزار خودروی برقی تولید کند. برای این تعداد خودرو با همکاری شرکت  (SGCC) (شرکت تولید انرژی های جدید) برای این تعداد 25 هزار حمل شارژ در 50 ایستگاه شارژ باتری تعبیه شده است.

 

 

برای جذب مصرف کنندگان به خودروهایی با سوخت انرژی های جدید و ایجاد یک جهش در بازار، کلیه خودروسازان عمده شهر شانگهای، از جمله سایک و خودروسازان دیگر نظیر جنرال موتورز و فولکس واگن،  در تلاش هستند به توسعه مدل های جدید سبز سرعت ببخشند.

Listen

Read phonetically

 

Dictionary - View detailed dictionary

 

شرکت سایک موتور، بزرگ ترین خودروساز کشور می گوید که بر خودروهای هیبریدی و برقی متمرکز شده است.

امسال، براساس طرح خودروی سبز در این شرکت، خودروی نیمه هیبرید رووه 750  وارد بازار شد. این خودرو  می تواند مصرف سوخت را تا 20 درصد در مقایسه با موتورهای بنزین سوز کاهش دهد.

تا سال  2012 نیز،  خودروی تمام هیبرید رووه550 که50 درصد کمتر بنزین مصرف می کند معرفی خواهد شد و پس از آن نیز  یک خودروی تمام برقی معرفی خواهد شد.

شرکت سایک قصد دارد، طی پنج سال تا 20 درصد سهام بازار خود را  به خودروهای سبز اختصاص دهد. شرکت مذکور هم اکنون همین سهم را  در بازار سوخت بنزین دارد.

این خودروساز تقریبا هزار خودروی سبز برای نمایشگاه بین المللی آماده کرد که شامل خودروهای هیبریدی، برقی و پیل سوختی بودند.

در اوایل سال جاری، شرکت سایک دو میلیارد یوان برای ایجاد یک شرکت زیرمجموعه به منظور توسعه خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر  سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر یک گروه متشکل از 200 مهندس مشغول کار بر روی قطعات یدکی اصلی خودروهای هیبرید و برقی هستند. توسعه خودروهای تجاری سبزتر هم در دستور کار این شرکت قرار دارد.

 تلاش شهر شانگهای برای دست یابی به فناوری های سبز از دید سرمایه گذاران خارجی پنهان نمانده است.

جنرال موتورز شانگهای که هم اکنون خودروهای هیبریدی بیوک لاکروسی و کادیلاک اسکالید را معرفی کرده، اعلام کرده است خودروهای هیبریدی دیگری که با جریان برق کار می کنند در پنج سال آینده توسعه خواهند یافت.

در سال جاری، این خودروساز پیش نمونه خودروی برقی شورولت نیو سیل را رونمایی خواهد کرد. در سال 2011 ، خودروی هیبریدی بیوک لاکروسی جدید که تا 20 درصد نسبت به مدل استاندارد، سوختی مقرون به صرفه تر خواهد داشت، روانه بازار خواهد شد.

شرکت مادر؛ یعنی جنرال موتورز اولین خودرو برقی خود را با نام شورولت ولت به چین صادر خواهد کرد و با این اقدام چین اولین کشور دریافت کننده این خودرو در خارج از امریکا خواهد بود. خودروی ولت قادر خواهد بود تا مسافت 60 کیلومتر با انرژی برق حرکت کند. موتور 4/1 لیتری آن محدوده رانندگی بیش از 480 کیلومتر را امکان پذیر می سازد.

Listen

Read phonetically

 

Dictionary - View detailed dictionary

 

همچنین در هفته ای که گذشت شرکت جنرال موتورز اعلام کرد که با شرکت سایک هم گروه خواهد شد تا مشترکا به توسعه فناوری های سوخت های کارآمد بپردازند. جایگزینی موتورهای بنزینی کوچک و خودروهایی با انتقال نیرو در دیفرانسیل جلو از جمله آن هاست.

فولکس واگن شانگهای - با سرمایه گذاری آلمان و چین-  فناوری های توربو و گیربکس های دو کلاچ تولید داخل را معرفی کرده که به طور چشم گیری به کاهش آلاینده های کربنی و مصرف سوخت کمک کرده اند.

این خودروساز، اعلام کرد که در بخش مطالعات خودروهایی با انرژی های جدید سرمایه گذاری بیشتری خواهد کرد تا بتوانند به تقاضاهای روزافزون بازار پاسخ دهند.

تامین کنندگان قطعات یدکی، برای خودروسازان یک پشتیبان به حساب می آیند، شرکت هایی مثل دلفی و مگنا نیز  در حال حاضر خود را برای انقلاب سبز تجهیز می کنند. 

خودروسازان در بازاریابی و فروش محصولات سبز با چالش هایی مواجه هستند که قیمت بالا یکی از این چالش هاست.  نبود زیرساخت های مناسب و کافی برای شارژ خودروهای برقی و هیبریدی عامل دیگری است که به عدم توسعه آن دامن می زند.

با این حال، مفهوم خودروهای جدید با سوخت سبز به تمام نقاط جهان در حال گسترش است و مصرف کنندگان چینی نسبت به دیگر کشورها علاقه بیشتری به فناوری های جدید نشان می دهند.

براساس گزارش یک مطالعه تحقیقاتی توسط شرکت ایپسوس، 75 درصد از 606 خریدار خودرو در شانگهای،  برای خرید خودرو سبز طی سه سال آینده اعلام آمادگی کردند.

در نظرسنجی دیگری که به طور سراسری از 475/1 مالک و خریدار جدید خودرو به عمل آمد، نتیجه ای مشابه استنتاج شد. شرکت تحقیقاتی نیلسن،  هزینه های عملیاتی پایین و بهره های زیست محیطی را عمده دلایل پاسخ دهندگان در این نظرسنجی ذکر کرد.

 

 

 

 

 

منبع:     http://www.china.org.cn/business/2010-08/31/content_20830479.htm