پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۴۵۰۶ چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ تعداد بازدید: ۳۳۳۷ Print View

طراحی و تولید پلتفرم مشترک راهی برای خودرو سازشدن

استراتژی طراحی پلتفرم مشترک در حدود ۱۵ یا ۲۰ سال است که در جهان باب شده و از مزیت‌های بالایی برخوردار است که شامل متناسب بودن قیمت محصولات و افزایش سرعت دستیابی به تنوع در تولید خودروها است. در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خودرو اهداف بسیاری برای خودروسازان درنظر گرفته شده است.

طراحی و تولید پلتفرم مشترک راهی برای خودرو سازشدن

به منظور رسیدن به این اهداف خودروسازان می‌توانند با افزایش تیراژ خود به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور دست یابند و با ایجاد تنوع در تولید خودروها، این صنعت را رقابتی کنند. در این بین طراحی پلتفرم مشترک به وسیله خودروسازان یکی از اقداماتی است که مسیر آنها را برای دستیابی به این اهداف آسان‌تر خواهد کرد. دراین  میان بنا به گفته کارشناسان، همکاری خودروسازان به منظور طراحی یک پلتفرم مشترک تاثیرات مثبتی را در صنعت خودرو خواهد گذاشت به طوری که خودروهای متنوعی تولید خواهد شد. اما با تمامی این اوصاف، نکته قابل توجه این است که هزینه‌های طراحی پلتفرم مشترک برای خودروسازان داخلی بسیار سنگین است، زیرا درمجموع هزینه‌های مراحل طراحی، زنجیره تامین و ساخت پلتفرم را شامل می‌شود.

پلتفرم مشترک استراتژی برای متناسب سازی قیمت به شمار می‌رود و فرآیند تولید خودروهای جدید را سرعت می‌بخشد. در پلتفرم مشترک تنها با یک جابه‌جایی ساده در قطعات، خودرویی جدید تولید می‌شود و بدین ترتیب سرعت تولید افزایش می‌یابد. این در حالی است که در گذشته با جابه‌جایی کوچکترین قطعه به همراه آن تغییرات دیگری هم اتفاق می‌افتاد که در تولید خودروهایی با پلتفرم مشترک این اتفاق رخ نمی‌دهد.

کاهش قیمت محصولات با طراحی پلتفرم مشترک

در همین حال استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب در اظهار کرد: پلتفرم ساختاری است که با انجام یک جابه‌جایی ظاهری، خودروی جدیدی می‌توان تولید کرد. البته با انجام این کار حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد قطعات نیز مشترک هستند.امیرحسن کاکایی افزود: این اقدام توسط شرکت فولکس واگن با موفقیت کامل انجام شد و بدین ترتیب توانست روی یک پلتفرم، ۱۶ خودروی جدید پیاده کند. کاکایی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر نیاز به طراحی یک پلتفرم مشترک در کشور احساس می‌شود، گفت: یکی از مزایای طراحی پلتفرم مشترک تولید با هزینه کمتر است که کاهش قیمت را دربر داشته و در کنار توسعه و تنوع در محصولات به رضایت مصرف‌کننده منتهی می‌شود. وی عنوان کرد: با طراحی و تولید پلتفرم مشترک توسط دو خودروساز، خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هم مشترک می‌شود که این اقدام صرفه اقتصادی خوبی دارد. استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در جهان غول‌های خودروسازی نیز با طراحی پلتفرم مشترک هزینه‌های تحقیق و توسعه را به حداقل رسانده و میزان فروش و بهره‌وری را افزایش می‌دهند، اضافه کرد: لازمه یک خودروساز برای جهانی شدن داشتن پلتفرم مشترک است. این درحالی است که خودروسازان داخلی تاکنون با طراحی پلتفرم نتوانسته‌اند تنوع لازم را به وجود آورند و بیشتر این پلتفرم‌ها قدیمی است.

موانع طراحی پلتفرم مشترک

پلتفرم یک مفهوم بسیار گسترده و یک مجموعه بزرگ تشکیل‌شده از زیرمجموعه‌های کوچکتر (ماژول) با عمق دانش و فرآیند مهندسی بسیار بالا است که بخش بزرگی از آن را محاسبات دینامیکی تشکیل می‌دهد که این محاسبات پیچیده و دیتاهای سنگین دینامیکی مرحله اولیه طراحی پلتفرم را شامل می‌شود. در مرحله بعد فرآیند طراحی اجزا (ماژول‌ها) شروع می‌شود و مرحله بعدی نیز به فرآیند ساخت پیش‌نمونه (پروتوتایپ) اختصاص دارد. در این مرحله آزمایش‌های عملی آغاز می‌شود و پس از اصلاح ایرادها و اعمال تغییرات لازم نمونه مهندسی قطعات ساخته می‌شود. کارشناس تحقیقات خودرویی پارس خودرو در ادامه توضیح خود درباره طراحی پلتفرم گفت: نتیجه طراحی پلتفرم این است که با دارا بودن تعدادی ماژول که قابلیت بکارگیری در خودروهای مختلف (تنوع محصول) را دارند، در دوره‌های زمانی کوتاه یک محصول جدید با هزینه نهایی پایین و قابلیت رقابتی بالا تولید می‌شود که این خروجی مهم، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه را توجیه می‌کند و درواقع این مفهوم، طراحی یک پلتفرم است. امیرحسین مومن با بیان اینکه طراحی و ساخت پلتفرم هزینه‌بر است و برای اینکه طراحی پلتفرم از صفر شروع شود سرمایه زیادی باید به این کار اختصاص داده شود، گفت: علاوه بر نیاز به زنجیره تامین قوی، هزینه‌های طراحی از یک‌سو و هزینه‌های ساخت نیز از سوی دیگر بار سنگینی را بر دوش خودروسازان می‌گذارد. وی افزود: بسته به تیراژ تولید و کلاس خودرو هزینه طراحی یک پلتفرم جدید در بهترین حالت ۱ تا ۳ میلیارد دلار (حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان) است که در شرایط کنونی طراحی یک پلتفرم به‌روز و اقتصادی از توان شرکت‌های خودروسازی داخلی، خارج است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در صورت طراحی پلتفرم جدید از صفر و جدا از سایر پلتفرم‌های جهانی، دست یافتن محصول نهایی به کیفیت و قابلیت‌های فنی و دینامیکی لازم به‌منظور برآوردن الزامات استانداردهای جاری در کشور، مستلزم پرداخت هزینه‌های بالا و زمان بسیار طولانی است که حتی در صورت اجرایی‌شدن طرح، متاسفانه به علت بالا رفتن قیمت نهایی محصول، توجیه اقتصادی و قدرت رقابت محصول نهایی را در بازار جهانی و بازار کشور منتفی می‌کند.

وی معتقد است پلتفرم‌های جدید خودروسازان خارجی باید در داخل کشور مستقر شود و خودروسازان داخلی در زنجیر تامین آنها قرار بگیرند؛ یعنی بسیاری از قطعات ساخت داخل شود، بدین ترتیب علاوه بر ورود دانش و فناوری به کشور قیمت خودروها نیز معقول می‌شود که در این صورت علاوه بر تامین نیاز داخل به علت ایجاد ارزش افزوده و هزینه‌های پایین‌تر تولید در کشور، صادرات خودرو نیز محقق خواهد شد. مومن تاکید کرد: با انجام این کار در صورت سیاستگذاری هدفمند و تربیت منابع انسانی، در میان‌مدت ایران نیز مانند کره جنوبی و چین به فناوری طراحی پلتفرم داخلی با قیمت محصول نهایی توجیه‌پذیر، دست پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش برخی کارشناسان بر طراحی پلتفرم مشترک به منظور رقابت با سایر خودروسازان خارجی تاکید کردند، زیرا به اعتقاد آنها این اقدام منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی و تنوع بیشتر در تولیدات خواهد شد و به نوعی شرایط را برای رقابتی شدن و رشد صنعت خودرو فراهم خواهد کرد. در این میان برخی نیز به مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان و هزینه‌های سنگین طراحی پلتفرم مشترک در داخل اشاره کرده و تنها روش برای حل این مشکل را بهره‌گیری از پلتفرم جدید خارجی‌ها و قرار گرفتن خودروسازان داخلی در زنجیره تامین آنها عنوان کردند.