پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۹۳۱ دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۷:۴۱ تعداد بازدید: ۳۵۸۶ Print View

عملکرد 100 روزه گروه صنعتی ایران خودرو

از اتحاد استرات‍ژیک تا گردهمایی بزرگان صنعت خودروی جهان

از نیمه دوم شهریور روند حرکت ایران خودرو رو به تغییر نهاد و این مجموعه صنعتی به جایی رسید که امروز نه تنها کانون توجه خودروسازان جهان قرار گرفته و همه به دنبال سرمایه گذاری و بهره گیری از توان انسانی و فناوری این مجموعه هستند، بلکه تیراژ تولید ماهانه نسبت به میانگین تولید ماهانه نیمه نخست سال بیش از 50 درصد افزایش یافت.

از اتحاد استرات‍ژیک تا گردهمایی بزرگان صنعت خودروی جهان

یک سال منتهی به 19 شهریور 92 از دیدگاه بسیاری کارشناسان و دست اندرکاران، بدترین دوران حیات ایران خودرو به شمار می رود، چرا که با تشدید تحریم های بین المللی و بالا رفتن قیمت دلار و مواد اولیه، آینده روشن جای خود را به تیرگی و ابهام داده بود.

از نیمه دوم شهریور روند حرکت ایران خودرو رو به تغییر نهاد و این مجموعه صنعتی به جایی رسید که امروز نه تنها کانون توجه خودروسازان جهان قرار گرفته و همه به دنبال سرمایه گذاری و بهره گیری از توان انسانی و فناوری این مجموعه هستند، بلکه تیراژ تولید ماهانه نسبت به میانگین تولید ماهانه نیمه نخست سال بیش از 50 درصد افزایش یافت. در کنار این موفقیت کیفیت محصولات نیز افزایش یافته و جنب و جوش تازه ای در واحدهای مختلف گروه صنعتی شکل گرفت.

این مواردحاصل تدابیر مدیریتی است که از تغییرات فضای بیرونی در جهت حرکت دوباره ایران خودرو بهره گرفت.

در این مطلب گوشه هایی از دستاوردهای چهار ماه اخیر ایران خودرو آورده می شود.

   

اتحاد استراتژیک؛ رویکرد تازه

ایران خودرو با پیشنهاد همکاری مشترک با سایپا برای طراحی پلتفرم و تولید قطعات، رویکرد تازه ای در راه بهره گیری از تمام امکانات و توان موجود کشور در زمینه خودروسازی در پیش گرفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خواستار آن شد تا ایران خودرو و سایپا در کنار رقابت در بازار داخلی، برای موفقیت در صدور برندهای ایرانی، ارتباطی دوستانه در سطح جهانی داشته باشند.

به دنبال این اعلام، نخستین جلسه همکاری مشترک بین دو خودروساز بزرگ کشور با هدف همکاری مشترک این دو شرکت برگزار و دو طرف در مورد برنامه مدیریت ایران خودرو به توافق رسیدند. استراتژی صنعت خودروی کشور و راه های برون رفت از مشکلات فعلی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارگروهی متشکل از مهندسان و مدیران ایران خودرو و سایپا برای اجرایی کردن اتحاد استراتژیک این دو خودروساز برگزارشد. 

 

افزایش 53 درصدی تولید

میانگین تولید روزانه ایران خودرو در نیمه نخست سال جاری حدود یک هزار دستگاه بود که این میزان در دو ماه نخست پاییز به یک هزار و 530 دستگاه افزایش یافت. در پاییز امسال تولید ایران خودرو 53 درصد نسبت به نیمه نخست رشد داشت. تولید روزانه ایران خودرو در حال حاضر بین 1500 تا 1700 دستگاه و در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل، 30درصد افزایش یافت. ایران خودرو در مهر و آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 23 درصد افزایش تولید داشت و در آبان ماه حدود 35 هزار دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به  مدت مشابه سال گذشته21 درصد افزایش نشان داد.  

خطوط تولید ایران خودرو توان تولید روزانه بیش از سه هزار دستگاه را دارد و برنامه زمان بندی برای رسیدن به این عدد تدوین شده است. ایران خودرو بر اساس برنامه، امسال 550 هزار دستگاه تولید می کند. 

 

تولید مجدد «سورن» از نیمه مهرماه

تولید سورن که به دلیل تشدید تحریم ها و عدم تامین قطعات شبکه برق و الکترونیک متوقف شده بود، با اجرای پروژه ساخت داخل پلاتفرم برق و الکترونیک جدید از سر گرفته شد. پس از اجرای موفق پروژه خودکفایی پلاتفرم برق و الکترونیک 206 با تکیه بر دانش و مهارت کارشناسان و مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو که منجر به تولید مجدد خانواده  206 شد توسعه این پلاتفرم برای انطباق بر روی سورن در دستور کار مرکز توسعه محصولات جدید قرار گرفت.

در این راستا فعالیت‌های طراحی، ساخت و صحه گذاری قطعات و مجموعه ها و تولیدات آزمایشی خودرو در بازه زمانی سه ماهه انجام شد و این محصول از نیمه مهرماه به تولید انبوه و تجاری سازی رسید.

 

تحول در زنجیره تامین

مدیریت ایران خودرو  تنها 30 درصد مشکلات اخیر صنعت خودرو را ناشی از تحریم ها می داند و برای زنجیره تامین حساسیت ویژه قایل است. در این خصوص برای همکاری سازه گستر و ساپکو برنامه هایی پیش بینی شده و این همکاری می تواند به صنعت خودروی کشور کمک کند. مدیریت ارشد ایران خودرو معتقد است، ساپکو و زنجیره تامین نباید در اثر نوسان ها و تنش های بیرونی دچار آسیب شود بلکه باید به گونه ای باشد که هر کس از بیرون نگاه می کند، آرامش و ثبات را در آن ببیند.

 

حضور در نمایشگاه کشورهای اسلامی

گروه صنعتی ایران خودرو با عرضه سه محصول جدید و ملی شامل رانا ال.ایکس، دنا و سورن ای.ال.ایکس در چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی جلوه تازه ای از توان خود را به نمایش گذاشت.

دراین نمایشگاه، بسیاری از مقامات کشورهای خارجی مسلمان، از محصولات ایران خودرو دیدن کردند و با توانمندی این مجموعه آشنا شدند و اشتیاق خود برای بهره گیری از محصولات ایران خودرو را پنهان نکردند. نمایشگاه صنعتی و تجاری کشورهای اسلامی از ششم آبان  و به مدت پنج روز برگزار شد.

 

هفت جایزه ملی کیفیت برای ایران خودرو

در دهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران، هفت جایزه ملی کیفیت به گروه صنعتی ایران خودرو رسید. این گروه صنعتی موفق شد علاوه بر شش گواهینامه اشتهار، تندیس برنزین کیفیت را به عنوان بالاترین نشان کیفیتی کشور به خود اختصاص دهد. ایران خودرو که سال پیش این تندیس را به خاطر تولید تندر90 به دست آورده بود، امسال در قسمت معاونت تولید قطعات پرسی موفق به دریافت آن شد.

این خودروساز به خاطر ارائه خدمات پس از فروش خود در شرکت ایساکو و همچنین با تولید سمند گواهی نامه چهار ستاره اشتهار به کیفیت به دست آورد. معاونت تولید نیرو محرکه ایران خودرو برای موتور «تی.یو5» گواهینامه سه ستاره و برای موتور«ایکس.یو7» گواهینامه دو ستاره اشتهار به کیفیت را کسب کرد.

دو جایزه ملی کیفیت دیگر که به ایران خودرو رسید نیز به خط تولید این شرکت در استان خراسان  که گرند ویتارا  تولید می کند و خدمات لجستیک سیستم جامع اختصاص داشت . این دو گواهینامه سه ستاره بودند.

 

در کانون توجه بزرگان صنعت خودروی جهان

ایران خودرو با در پیش گرفتن دیپلماسی صنعتی و تلاش و اقدامات وسیع، موفق شد برای نخستین بار بزرگان صنعت خودروی جهان را در ایران گرد هم آورد. این همایش که در نهم آذر ماه در برج میلاد تهران برپا شد، توان صنایع و هم چنین ظرفیت بازار خودروی ایران را به جهانیان نشان داد.

دراین همایش رییس انجمن جهانی خودروسازان اعلام کرد ایران می تواند در رده 10 خودروساز برتر جهان قرار گیرد. وی که روز بعد از همایش در ایران خودرو حاضر شده بود، اعلام کرد که ایران خودرو پتانسیل و قابلیت‌های بسیار بالایی در تولید خودرو دارد و می تواند مناسبات خوبی با خودروسازان جهانی داشته باشد.

پاتریک بلن پیشنهاد کرد، مهندسان ایرانی که کاملا به قوانین آشنا هستند و نگاه تکنیکی دارند به کنفرانس های بین‌المللی انجمن خودرو سازان اعزام شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با مدیران ارشد و نمایندگان خودروساز و قطعه‌سازان برتر جهانی نیز دیدار کرد و خواستار جذب و انتقال دانش فنی نوین طراحی و تولید خودرو شد. وی صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی مشترک با خودروسازان جهانی با شناخت قوانین و تامین نیازهای مشتریان کشورهای هدف را نیز مورد تاکید قرار داد.

روزهای دهم و یازدهم آذرماه امسال نمایندگانی از شرکت هایFAW چین (خودرو ساز)، سومیتومو ژاپن (تایر)، بلودیزاین (طراحی خودرو)،پنین فارینا ایتالیا ( طراحی خودرو)، بین گاسون جنرال تریدینگ (آلمان) قطعه ساز، آشیموری کره، چانگان (خودروساز)، بوش (آلمان)، الاستو گران آلمان (قطعه ساز)،EMS  سوئیس ( قطعه ساز)، ای تای گام سوئیس (قطعه ساز)، کارل کالیپ سانای ترکیه ( قطعه ساز)، اشکودا جمهوری چک (خودرو ساز) و استاندارد پروفایل (اسپانیا) قطعه ساز از گروه صنعتی ایران خودرو دیدن کردند.

سیلویو پی یترو آنگوری، مدیرعامل شرکت پینین فارینا نیز در این دیدار از تجدید و احیای همکاری با ایران خودرو ابراز خرسندی و  سیستم تامین، مهندسی و تولید ایران خودرو را تحسین کرد.

وی با بیان این که شرکت پینین فارینا آماده و مصمم است که از توسعه و پیشرفت ایران خودرو حمایت کند، افزود: ایران خودرو با زیرساخت ها، سرمایه ها و تکنولوژی که دارد، می تواند نقش رهبری و پیش برنده در منطقه خاورمیانه و جهان داشته باشد.  

سناتور لوکونت، نماینده مجلس سنای فرانسه نیز در همین روزها در دیدار از ایران خودرو خواستار از سرگیری روابط خودروسازی فرانسه و ایران شد. سناتور لوکونت در این دیدار از تمایل بسیاری کشورها به بهره گیری از فرصت های ایجاد شده در راه توسعه همکاری های خودرویی با ایران سخن گفت و اظهار کرد: همه ما از تحریم ها رنج برده ایم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های موجود همکاری استفاده کنیم. این نماینده سنای فرانسه با تاکید بر لزوم خروج از شرایط بحران گفت: نتیجه دیدار با مدیرعامل ایران خودرو را به اطلاع دولت و نهادهای قانونی فرانسه خواهم رساند.

 

تشکیل کارگروه مشترک با سازمان محیط زیست

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران به همراه کارشناسان این سازمان ضمن دیدار با دست اندرکاران امور زیست محیطی گروه صنعتی ایران خودرو،  از تصفیه خانه مدرن صنعتی، موتورسازی و مرکز تحقیقات این گروه دیدن کرد. او عملکرد زیست محیطی ایران خودرو را ستود و روند همکاری این خودروساز با سازمان هایی مانند حفاظت از محیط زیست را بیش از هر زمان دیگری امیدبخش توصیف کرد.   

تشکیل یک کارگروه مشترک ایران خودرو و سازمان حفاظت از محیط زیست از دستاوردهای مهم دیدار مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران با مدیران ایران خودرو بود.

 

خط مشی جدید کیفیت ایران خودرو با اولویت مشتریان

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خط مشی جدید کیفیت را با تاکید بر خلق ارزش برای مشتریان اعلام کرد.  در این ابلاغیه عنوان شده که گروه صنعتی ایران خودرو خط مشی کیفیت خود را در راستای جهانی شدن، راهبری بازار خودرو در کشورهای اسلامی، دست یابی به کیفیت و خدمات در سطح جهانی به منظور کسب حداکثری رضایت و خلق ارزش برای مشتریان و تحقق سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. خط مشی کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در 9 بند تنظیم شده که در بند نخست آن آمده است: ما در ایران خودرو بر این باوریم که چیزی جز بهترین ها را برای مشتریان و همکاران خود نمی‌خواهیم؛ بر این اساس در تلاشیم با بهبود مستمر، بالاترین ارزش را خلق کنیم. در بند دوم این ابلاغیه آمده است که با مدیریت موثر بر منابع مالی و هزینه ها ضمن افزایش بازدهی سرمایه گذاری ها، شرایط لازم را برای سودآوری بیشتر در راستای تحقق رضایت ذی نفعان ایجاد می کنیم.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو  در بند سوم ابلاغیه خط مشی کیفیت اعلام کرده که برای کسب اطمینان از تکمیل چرخه کیفی رضایت مشتری، به ارتباط مستمر، حمایت و پشتیبانی و ارایه خدمات متعهدانه به مشتریان خود اهتمام می ورزیم.

وی در بند چهارم استقرار و اجرای اثربخش استانداردهای ملی و بین المللی ایمنی محصول در تمامی مراحل کاری در راستای حفاظت از مشتریان را از موارد مهم در خط مشی کیفیت دانسته و در بند پنجم، تولید و عرضه محصولات و خدمات بدون عیب در تمامی مراحل طراحی، تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش در جهت جلب و ارتقای رضایت مشتریان را اولویت اصلی ایران خودرو عنوان کرده است.

مهندس یکه زارع  بند ششم خط مشی کیفیت را به توسعه و تنوع محصولات و پلاتفرم ها از راه بهره گیری از فناوری های روز اختصاص داده که ایران خودرو از این راه، ضمن افزایش رضایت مندی مشتریان در جهت افزایش سودآوری و توسعه بازارهای جدید گام برمی دارد.

وی در بند هفتم، کاهش اتلاف ها در تولید را از دیگر موارد خط مشی کیفیت ایران خودرو عنوان کرده که ضمن ارتقای بهره وری، انعطاف پذیری و استفاده بهینه از خطوط تولید، شرایط لازم برای تحویل به موقع محصولات و جلب رضایت ذی نفعان را مهیا می‌سازد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بند هشتم ابلاغیه خط مشی کیفیت، ایجاد مشارکت های چندجانبه با شرکا و زنجیره تامین را مهم ترین اصل جدا ناشدنی در پیشبرد اهداف کلان ایران خودرو در سطوح ملی و بین المللی، تحقق ارتباط برنده – برنده و خلق ارزش برای ذی نفعان عنوان کرده و در بند نهم می افزاید: حضور ماندگار ما در عرصه جهانی با خلاقیت و مشارکت فعال کارکنان امکان پذیر است و بر این اساس به توسعه سرمایه های انسانی شرکت از راه افزایش دانش، انگیزش و رضایت کارکنان در جهت ارتقای کیفیت اهتمام داریم.

 

آغاز تولید سه محصول جدید در ایران خودرو دیزل

خط تولید سه محصول جدید ایران خودرو دیزل شامل وانت پیکاپ دو کابین، کشنده A7 و کامیون آریا بعدازظهر چهارشنبه 27 آذرماه با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جمعی از مدیران ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.

پیکاپ جدید ایران خودرو دیزل از استاندارد سطح آلایندگی یورو 4 برخوردار است. این خودرو که در دو تیپ دیزلی و بنزینی به بازار عرضه خواهد شد، با بهره گیری از موتور 2800 سی.‌سی پر قدرت 164 اسب بخاری در تیپ دیزلی و موتور 2400 سی‌سی 138 اسب بخاری در تیپ بنزینی، از قابلیت چهار چرخ محرک نیز برخوردار است.

این محصول پیکاپ ایران خودرو دیزل از سیستم ترمز دو مداره هیدرولیک برخوردار و به سیستم‌های ترمز  EBD و ABS مجهز است.

کامیون کشنده A7 نیز برترین فناوری‌های روز دنیا و استاندارد سطح آلایندگی یورو 4 را در اختیار دارد. این کشنده علاوه بر ظاهری زیبا، دارای موتوری قدرتمند با توان 420 اسب بخار و سیستم سوخت رسانی پیشرفته Common Rail است.

کامیون «آریا» نیز در دو تیپ باری و کمپرسی تولید و روانه بازار خواهد شد. قدرت موتور کامیون آریا 220 اسب بخار با حجم موتور 11.6 لیتر است که به سیستم تعلیق پیشرفته نیز مجهز است.میزان ساخت داخل کامیون آریا 70 درصد است.