پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۸۰۷ سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰ تعداد بازدید: ۱۷۸۶ Print View

گفت و گو با مدیر پروژه سمند بلاروس و عضو هیات مدیره یونیسون

سورن و رانا گل سر سبد نمایشگاه بلاروس

می گوید نماینده ایران خودرو در منطقه سی آی اس بوده و همکاری اش را از سال 84 استارت زده است. او و همکاران بلاروسی اش دو سال تلاش می کنند تا سایت تولید سمند را راه اندازی کنند. سرانجام ...

سورن و رانا گل سر سبد نمایشگاه بلاروس

سعید امیریان

آرام و قرار ندارد؛ پیوسته با هر دو موبایلش مشغول صحبت است؛ البته بیشتر با زبان غیر فارسی. مدتی‌ست او را هدف قرار داده ام تا اگرچه در حضر نتوانسته ام بلکه در سفر به دام گفت و گوی خبری بیندازمش. حبیب ا...  محمدی، مدیر پروژه سمند بلاروس در ایران خودرو وعضو هیات مدیره شرکت یونیسون را می گویم. این پزشک 48 ساله حاذق که چند سالی‌ست دست از طبابت شسته و ردای مدیریت و تجارت خودرو را بر تن کرده، برای بسیاری از اهالی صنعت خودروی دیار روس و بلاروس فرد شناخته شده ای‌ست؛ چرا که در آن جا تحصیل کرده و زبان روسی را همچون بلبل خوش الحان به زبان می راند...

 چهره سفید پوش و عروس وش شهر مینسک، پایتخت بلاروس آن هم در هفته های پایانی پاییز، ورود زمستانی سرد و زیبا را بشارت می دهد. در پناه شال و کلاهی که سال ها در تهران بی استفاده مانده است از گرمای وسوسه انگیز درون سمند، دل می کنم تا با او مسیر باقی مانده تا محل چهارمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را در میان رقص برف های نرم و براق  شانه به شانه اش بپیمایم. از فرود آرام  دانه های سپید، بر موهای جو گندمی و مجعدش ابایی ندارد. آن اندام درشت با کت و شلوار نونوار تیره رنگش او را به هیبت روس ها در آورده است. در حالی که آثار پایمان را برای عبور دیگران روی برف جا می گذاریم، گفت و گوی ما به همین سادگی شروع می شود.

می گوید نماینده ایران خودرو در منطقه سی آی اس بوده و همکاری اش را از سال 84 استارت زده است. او و همکاران بلاروسی اش دو سال تلاش می کنند تا سایت تولید سمند را راه اندازی کنند. سرانجام ...

□□□

الان وضعیت سایت چگونه است؟

سایت بلاروس با هدف ایجاد کارگاه های رنگ و بدنه در آینده و ورود به بازار بزرگ روسیه تاسیس شد. بازار بلاروس حجم کوچک و معینی دارد ولی به دلیل دسترسی ها و لجستیکی که دارد برای بسیاری از خودرو سازان بازار مطلوبی به شمار می آید. شرکت یونیسون در ایران و منطقه معروف است. سایت مورد اشاره پیش از این در سال 1993 از سوی کارخانه فورد تاسیس شد. در آن هنگام ون هایی به نام فورد ترانزیت مونتاژ می شد. با بررسی های میدانی که در منطقه صورت پذیرفت متوجه شدیم لجستیک حمل به منطقه و عوارض گمرکی  بسیار سنگین است، از این رو بخشی از سهام سایت را خریداری کردیم. همان گونه که ذکر شد هدف اصلی از ابتدا، توسعه در جهت ایجاد سالن رنگ و بدنه بوده است.

ظرفیت نهایی سایت و نیز آمار مونتاژ در شرایط کنونی چقدر است؟

ظرفیت تولید سایت طی یک سال حداکثر پنج هزار دستگاه است ولی در حال حاضر و در دو سال اخیر حدود 1200 خودرو را مونتاژ کرده ایم چون بازار بلاروس در شرایط کنونی ظرفیت بیشتری ندارد. مهم این است که از تولیدات این کارخانه بتوانیم به منطقه صادر کنیم؛ در واقع هدف همین بوده است.  کارخانه در یک شیفت می تواند پنج هزار دستگاه را مونتاژ کند.  با توجه به این که ورود به بازار روسیه احتیاج به استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد، با توجه به تمهیداتی که مدیریت ایران خودرو اندیشیده است، این امکان برایمان فراهم شده است. به عنوان نمونه سورن یورو4 دارد و رانا نیز با تاکیدی که مدیریت ارشد داشته به سویی می رود که در آینده به تولید انبوه برسد. به این ترتیب سایت یونیسون خودش را برای صادرات محصولات ایران خودرو در سال های آینده، آماده کرده است.

اکنون سمند  را به کدام یک از کشورها و مناطق تحت پوشش صادر می کنید؟

قطعا بازار اول ما روسیه است. در سال 2005 روسیه 45 هزار دستگاه خودروی سمند سفارش گذاری کرده است. سمند تیزپای ایرانی یک تصویر روشن و مثبتی را در ذهن مردم منطقه به وجود آورده است. کشور بعدی قزاقستان خواهد بود که در حال برنامه ریزی هستیم. این کشور در میان کشورهای منطقه، جمهوری بسیار ثروتمندی‌ست. از آن جایی که در آغاز جولای 2010 اتحاد  گمرکی بین سه جمهوری قزاقستان، روسیه و بلاروس ایجاد شد ما با تولید در سایت بلاروس می توانیم بدون عوارض گمرکی، محصولات مان را به این منطقه صادر کنیم. برای مقایسه  مثالی می زنم؛  اگر خودرو به شکل CBU در کلاس سمند از ایران به روسیه صادر شود، هزینه لجستیک و عوارض آن حداقل هفت هزار دلار خواهد بود. هزار دلار هزینه حمل یک دستگاه و شش هزار دلار عوارض گمرکی در پی دارد. حال اگر این قطعات به بلاروس و از آن جا به منطقه صادر شود از عوارض گمرکی معاف است. بر این پایه در لجستیک و عوارض طبق محاسبات صورت گرفته سه هزار دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. این سه هزار دلار هم می تواند  جنبه رقابتی داشته باشد و همچنین موجب افزایش بهره وری ایران خودرو شود.

 

سایت یونیسون چند نوع محصول  به بازار عرضه می کند و در آینده چه محصولاتی به آن افزوده خواهد شد؟

صادرات سمند ال ایکس به سایت بلاروس به شکل SKD بوده است. در آغاز این محصول با موتور EF7 مونتاژ و عرضه می شد. سپس مونتاژ سمند با موتور TU5 را تجربه کردیم. الان هم سورن را در دستور کار داریم. با تاکید مدیریت ارشد گروه، در سال 2011 اولین صادرات SKD را به شکل آزمایشی  در مورد محصول رانا به سایت یونیسون اضافه می کنیم.

شمار خودروهایی که از آغاز کار تاکنون در این سایت تولید و به فروش رسیده و همچنین ارزش صادراتی آن چقدر است؟

حدود 15 هزار دستگاه صادر شده است. آماری که داریم نشان می دهد روسیه تنها منطقه ای بوده که سمند دریافت می کرده. در این کشور سمند را با نام برند ایکو می شناسند. اگر اشتباه نکنم حداقل حدود 200 میلیون دلار ارزش صادراتی ما به منطقه روسیه و بلاروس  بوده است.

چه مزایایی باعث می شود که با حضور برندهای گوناگون در منطقه، مشتریان روسی یا بلاروسی بیایند سمند را خریداری کنند؟

سمند برای مصرف کنندگانی که در پی خرید محصولات زیر 15 هزار دلار هستند، خودروی خوب و راحتی‌ست زیرا افزون بر ایمنی و استحکام خودرو که در ایران هم زبانزد است، در مسیرهای صعب العبور نیز خوب حرکت می کند همچنین خودش را در یخ بندان ها و سرما خیلی خوب نشان  داده است. سمند دارای صندوق عقب بسیار جا داری‌ست که با فرهنگ روسیه همخوانی دارد. مخاطبان سمند عموما در گروه سنی 30 به بالا قرار دارند. از این رو می توانیم نتیجه بگیریم که این خودرو مورد درخواست خانواده هاست.

آیا حوادث رانندگی برای خودروهای سمند در این مناطق  رخ داده است تا ایمنی و استحکام آن از دید کارشناسان و یا مردم محک بخورد؟

بله! مهم ترین آن حادثه رانندگی شهر ایکوس روسیه بود که شنیدنش خالی از لطف نیست؛ ظاهرا یک دستگاه سمند داخل دره ای سقوط می کند و پس از چهار بار غلتیدن به دور خودش در یک نقطه ای متوقف می شود. با این همه هر دو نفر سرنشین آن سالم از خودرو بیرون می آیند. جالب این که در مطبوعات سال 2006 روسیه این خبر انتشار یافت همچنین از سوی سرنشینان خودرو که جان سالم به در برده  بودند نامه ای برای ما فرستادند و از این که ایمنی سمند موجب نجات و سلامت آنان شده بود تشکر کردند. این موضوع رسما به خبرنگاران نیز اعلام شد. می دانید که در این منطقه به خاطر سرما و برف، تصادفات رانندگی زیاد رخ می دهد.

همچنین در سال 2005 بدون دخالت نیروهای ایران خودرویی حرکت خود جوشی با عنوان کلوپ هواداران سمند شکل گرفت. گروهی از مشتریان و خریداران بومی منطقه، سایتی را ایجاد کردند که پس از مدتی تبدیل به کلوپ صاحبان سمند شد. از آن جایی که اعضای کلوپ مورد اشاره اسب سوار هستند، رفته رفته این کلوپ، با توجه به نشان سمند، نام اسب سواران را برای خود برگزید.

از دید خریداران سمند، قیمت فروش آن چگونه ارزیابی می شود؟

توقع از سمند در این منطقه به نسبت قیمت آن متعادل بوده است. قیمت سمند  ال ایکس در این جا 15 هزار دلار است.  توقعی که از سمند دارند معادل فولکس واگن 22 هزار دلاری نیست. طبق نظرسنجی که از صاحبان سمند در روسیه شد، نرخ رضایت مشتری در این جا بالاتر از میزان رضایت مشتری در ایران بوده است. چیزی که ما و مدیریت ارشد بر آن تاکید داریم همان تامین خدمات بوده است. ما در این حوزه به شدت بر خدمات پس از فروش و تهیه و تامین قطعات پا فشاری می کنیم. این مساله با استراتژی ایران خودرو در ایساکو تطابق دارد و ایساکو نیز مقام اول خدمات پس از فروش کشور را به دست آورده است.

چند نمایندگی در منطقه دارید؟

در روسیه و در زمان اوج صادرات در 32 شهر روسیه 45 نمایندگی داشتیم ولی مدتی‌ست به خاطر استاندارد آلایندگی، صادرات را به  روسیه متوقف کرده ایم البته به زودی صادرات را ادامه خواهیم داد. در بلاروس نیز که دارای شش استان است، در مجموع 10 نمایندگی داریم  ضمن آن که به این خدمات، امداد خودرو را هم اضافه کنید. مرسوم است در سطح کشورهای بلاروس و روسیه خدمات فنی را در محل ارائه می دهند و یا آن ها را به اولین تعمیرگاه می رسانند. در شهر مینسک حتی پنچرگیری هم می کنند. از این رو ما هم تلاش کرده ایم از این قافله عقب نباشیم.

آیا آماری از مشتریان ناراضی در منطقه دارید؟

مونتاژ سمند در سایت بلاروس صورت گرفته است. به فرض اگر سه سال پیش سمند مشکلی داشت اشکال از شرکت ایران خودرو نبوده بلکه اشکال در خط مونتاژ سایت یونیسون بوده که با همکاری ایران خودرو حل شد. بیشترین مشکلی که در این جا داشتیم در سطح قطعات بود. ما توانستیم با ایجاد زیر ساخت های لازم، انواع قطعات یدکی را تعریف کنیم؛ توانستیم با توجه به گروه بندی A و B پاسخ گوی مشتریان باشیم. از این نظر مشتریان ما از قطعات یدکی راضی اند.

آیا قطعات را از ایساکو تامین می کنید یا مراکز تهیه دیگری هم دارید؟

در ابتدای کار، تنها منبع تامین قطعه ایران خودرو بود، چون می خواستیم رضایتمندی لازم حاصل شود. اگر شما پرسش نامه های ما را ببینید یکی از سوال ها این است: "چگونه سمند را در روسیه شناختید؟" بیش از 50 درصد پاسخ دادند از طریق دوستان و آشنایان؛ حال اگر همان فرد آشنا در مورد قطعات یدکی نکات منفی را بگوید، از بعد تبلیغاتی آسیب فراوانی به فروش محصول وارد می شود. برای همین ما از طریق ایساکو قطعات را تامین می کنیم و الان ایساکو فعال تر از گذشته شده است. قوانین حمایت از مصرف کننده در این کشورها بسیار سخت گیرانه است. اگر در این جا خودروی مشتری یک هفته در تعمیرگاه بماند  مشتری حق دارد از شما خودروی دیگری بخواهد و یا اگر سه بار در سال یک قطعه تکراری را عوض کند حق دارد از شما یک خودروی جدید بخواهد. ما این دستور را از جناب مهندس سلیمانی داریم که اگر لازم و فوری بود به خودرویی که خوابیده به هر شکل ممکن خدمات بدهیم. هدف ما تامین قطعات مورد نیاز خودروی خوابیده در ایستگاه است.

آیا تا به حال با کمبود قطعه مواجه شده اید؟

در مجموع توانسته ایم مدیریت کنیم. موضوع مهمی‌ست و نمی شود گفت که مشکلی نداشته ایم ولی باید دانست که تبلیغ و ضد تبلیغ در خدمات پس از فروش مهم است.

 

آینده ایران خودرو را در منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

من مطمئنم در 2011 و 2012 چه ما با ایران خودرو باشیم و چه نباشیم مرکز بزرگ صادراتی، مناطق سی آی اس خواهد بود. در مورد رانا  بازار قزاقستان و روسیه از طریق بلاروس  و اکراین، بزرگ ترین بازار را تشکیل خواهند داد. پیش بینی من در دو سال آینده صادرات حداقل 15 هزار دستگاه به روسیه خواهد بود.

کمی هم از این نمایشگاه صحبت کنید و بفرمایید که چندمین نمایشگاه از این دست در منطقه برگزار شده است؟

این جا نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران است و انواع کالاهای ایرانی به نمایش گذاشته شده است. ما تا حالا سه بار نمایشگاه اختصاصی خودروی یونیسون در بلاروس و سه بار نیز این نمایشگاه را در مسکو برگزار کرده ایم.

برگزاری این نمایشگاه نیز از این منظر جالب بود چون مردم بلاروس بیشتر از جاهای دیگر با عمق صنعت خودروی ایران آشنا هستند. آن ها می دانند جمهوری اسلامی ایران یک کشور صنعتی‌ست و حضور ایران خودرو سنگینی و جلوه خاصی به نمایشگاه می دهد. از این رو استقبال مردم منطقه نیز چشم گیر بوده است.

کدام یک از مسوولان عالی رتبه ایران و بلاروس در مراسم افتتاح نمایشگاه حضور یافتند؟

از سوی کشورمان دکتر غضنفری وزیر بازرگانی و حسینی سفیر ایران در بلاروس در مراسم حضور یافتند. از سوی کشور بلاروس نیز وزیر صنایع آن که متولی صنعت این کشور است، وزیر بازرگانی بلاروس و مقامات زیادی از هیات دولت و و وزارت امور خارجه  این کشور در مراسم شرکت داشتند. خوش بختانه استقبال در سطح بالایی بوده و بازخورد قابل توجهی در صدا و سیمای بلاروس داشته است.

نظرات مسوولان بلاروس در مورد محصولات ایران خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

سورن و رانا مورد توجه آن ها قرار گرفته است. با توجه به این که شرکت آپکو آپشن های خوبی را ارائه کرده، برای مسوولان بلاروس بسیار چشم گیر بوده است. رانا گل سر سبد محصولات این دوره از نمایشگاه ها بود.

در پایان درخواست شما از مدیران ارشد ایران خودرو چیست؟

من می خواهم تشکر کنم از این که در یک سال اخیر صادرات با برنامه پیش رفته است، استاندارد آلایندگی با یورور 4 مورد توجه بوده است و برنامه صادرات تهیه وتدوین شده است. تقاضای حمایت بیشتری دارم و اطمینان می دهم که صادرات سود آور و با برنامه ای را با رهنمودهای مدیریت ارشد پیش رو خواهیم داشت.

                                                    □□□

به پله های ورودی رسیده ایم؛ دیگر برفی نیست. رد پایمان روی محوطه باز پوشیده از برف مقابل نمایشگاه جا مانده است. گرمای دل چسب سالن به صورت مان می پاشد و گفت و گوی ما به پایان می رسد ...