ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۹۵۴ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵ تعداد بازدید: ۱۴۹۵ Print View

از قطعات منفصله یا نیمه کامل تا یک خودرو

در صنعت عبارت سه حرفی : CKD مخفف کلمات ( Complete Knocked Down )قطعات کاملا منفصل است که به معنی بسته کامل قطعاتی است که برای ساخت یک دستگاه (مثلا یک خودرو) مورد نیاز است. واژه دیگری که به کار گفته می شود SKDاست که مخفف کلمات Semi Knocked Down (قطعات نیمه کامل) است.

از قطعات منفصله یا نیمه کامل تا یک خودرو

گردآوری: محسن خسروی

گاه در خبرها با کلماتی چون CKD ، SKD و غیر برمی خوریم که همگی در مورد صنعت مونتاژ خودرو هستند. دراین مقاله به توضیح این کلمات می پردازیم؛ ضمن این که شما را با یکی از روش های توسعه صنعتی در کشورهای غیرصنعتی هم آشنا می کنیم و آن چیزی نیست جز صنعت مونتاژ که ابتدا با سرهم کردن قطعات از پیش آماده شروع می شود و به تدریج که کشور پیشرفت می کند، قطعات بیش‌تری را در داخل می سازند و در نتیجه بعد از گذشت مدت زمانی ، کشور دوم به صورت مستقل قادر به ساخت و طراحی قطعات و خودرو است. این کاری بود که ما در اوایل دهه 1340 شروع کردیم. کره جنوبی نیزکه تقریبا هم‌زمان با ما شروع کرده بود اکنون به مرحله ای رسیده است که ساخت و طراحی خودرو را خودش انجام می دهد و بسیاری از تولیدات خود را به سایر کشورهای خارجی صادر می کند.
در صنعت عبارت سه حرفی : CKD مخفف کلمات ( Complete Knocked Down )قطعات کاملا منفصل  است که به معنی بسته کامل قطعاتی است که برای ساخت یک دستگاه (مثلا یک خودرو) مورد نیاز است. واژه دیگری که به کار گفته می شود  SKDاست که مخفف کلمات  Semi Knocked Down (قطعات نیمه کامل) است.
واحدهایی که بسته های تفکیک شده (Knocked Down) kd را روی هم سوار می کنند به ندرت از ربات برای این کار استفاده می کنند بلکه این کار را با استفاده از نیروی انسانی انجام می دهند که به مراتب ارزان تر از هزینه ای است که در کشور سازنده تمام می شود چون حجم تولیداتی که آن‌ها استفاده می کنند کم است .
 CKD این امکان را به شرکت ها می دهد که به گونه ای به گسترش بازارهایشان بپردازند که بتوانند در صنایع خاصی از تخصص بهره مند شوند. در عین حال استفاده از روش CKD بهرای شرکت سازنده این موقعیت را فراهم می کند که همچنان به فروش کالاهای خود ادامه دهد چون اگر غیر از این روش عمل کند، ممکن است بازار فروشش را از دست بدهد .
رایج ترین شکل خودرو به صورت قطعات تفکیک شده به این شکل است که بسته ارسالی تنها فاقد: موتور، باتری و جعبه دنده است که یا به صورت بسته کامل و یا شکل سوم یعنی قطعات نیمه کامل ارسال می شود. چرخ‌ها و سایر لوازم داخلی خودرو از قبل در کارخانه اصلی نصب شده است. سازندگان خودرو برای این که بتوانند کم‌ترین مقدار هزینه گمرکی را پرداخت کنند مجبور هستند تا جایی که امکان دارد خودرو را به صورت محلی در آورند؛ بدین معنی که سهم تولید کنندگان و سازندگان محلی را در ساخت قطعات خودرو بالا ببرند و قطعاتی چون لاستیک ها، چرخ ها، صندلی ها، لامپ های جلوی خودرو، شیشه جلوی خودرو و سایر شیشه های به کار رفته در خودرو، باتری ها، بخش های پلاستیکی داخل خودرو و قطعاتی نظیر آن تا موتور و جعبه دنده را از طریق سازندگان بومی تامین کنند. در برخی نقاط حتی بدنه فولادی خودرو نیز با استفاده از دستگاه‌های پرس محلی شکل داده و جوش‌کاری و رنگ آمیزی می شود. این کارها باعث می شود مونتاژ قطعات منفصل به صورت مجموعه ای از مراحل در کنار تولید کامل خودرو در آید؛ به عنوان مثال شرکت ماهیندرا و ماهیندرا در هند کار خود را از سال 1947 با مونتاژ خودروی جیپ به صورت CKD شروع کرد. سپس فعالیت های خود را گسترش داد و خودروهای جیپ را با مشارکت بیش‌تر و توسط تولید کنندگان محلی و تحت امتیاز موسسه کایزر جیپ ادامه داده است . درسال 2005 شرکت ماهیندرا بزرگ‌ترین تولید کننده خودروهای اسپرت در هند شد.
همین کار را شرکت امریکایی مزبور در مورد رنو انجام داد که از سال 1962 شروع به کار کرده است و در سال 1967 قطعات خودرو را به صورت CKD برای ساخت خودروی سواری در اختیار این شرکت قرار می داده است. آن‌ها قطعات رنو را در بلژیک مونتاژ می کردند و در کشورهای الجزایر، اتریش، بلژیک، فرانسه، هلند و لوکزامبورگ می فروختند. این امر برای شرکت امریکایی از این جهت مفید بود که بدون این که سرمایه گذاری اضافی انجام دهد محصولات خود را در بازارهای خارجی به فروش می رساند .
از طرفی این وضعیت برای سازندگان خودرو در فرانسه هم سود آور بود چون میزان تولید آن‌ها بالا نبود و نیاز به یک مدل تجربی برای کارشان داشتند. همین کار در آلمان و سایر کشورها هم صورت گرفته است. جدیدترین نمونه از این دست در مورد کشور اکراین است که به دلیل عوارض گمرگی بالا، بسیاری از خودروها از جمله  لادا، اپل، مرسدس بنز  و دوو را به صورت CKD در اکراین مونتاژ می کند؛ مثلا مدل دوو لانوس را به صورت کامل و با استفاده از موتور ساخت اکراین مونتاژ می کند. آن‌ها به روشی مشابه شرکت های سوئدی اقدام به خرید اتوبوس های دست دوم می کنند و آن ها را از روی هم باز کرده و سپس به صورت قطعات یدکی به اکراین صادر می کنند. سپس این قطعات به صورت اتوبوس کامل در واحدهای ساخت خودرو در اکراین مونتاژ می شوند.
در روسیه هم قطعات منفصل خودروهای : هامر اچ 2 ب ام و سری 5 در کالنینگراد و رنوی مدل لوگان هم در مسکو مونتاژ می شوند. گفتنی است، مونتاژ قطعات به صورت سی کی دی و اس کی دی مختص به ساخت خودرو نیست ودر مورد سایر تولیدات از جمله گوشی موبایل نیز صدق می کند .