پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۷۳۸ دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ تعداد بازدید: ۲۶۷۵ Print View

هایما؛ شاسی بلند جدید در سبد محصولات ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در جهت توسعه سبد محصولات و ایجاد تنوع در بازار داخلی، خودروی جدید «هایما» را به بازار عرضه می کند.

هایما؛ شاسی بلند جدید در سبد محصولات ایران خودرو

به گزارش ایکوپرس، ایران خودرو خراسان از شرکت های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو از همکاری شرکت ژاپنی سوزوکی برای ارتقای توان و ظرفیت خود بهره گرفت و موفق شد «اس.یو.وی» گراندویتارا را تولید کند. این خودرو باکیفیت­ترین سواری تولید داخل شناخته شده و در صدر جدول رده بندی کیفیتی خودروهای ساخت داخل قرار دارد.

با توجه به این موفقیت و تجربه ای که در نتیجه آن حاصل شده و هم چنین با توجه به تقاضای بازار برای خودرو های شاسی بلند، مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو تصمیم گرفت با تکیه بر این توان و تجربه،  یک شاسی بلند جدید و به روز به نام "هایما" نیز در این شرکت تولید شود.

روز شمارتولید هایما  

فعالیت های اجرایی راه اندازی خط جدید هایما در ایران خودرو خراسان، از آبان 1393 به صورت جدی آغاز شد  و در چهار حوزه بدنه، رنگ، تزیینات و لجستیک به اجرا در آمد. نخستین تیم آموزشی پروژه هایما، متشکل از 9 نفر از کارکنان سالن های تولیدی، واحدهای کیفیت و مهندسی، در نیمه دوم اسفند1393 عازم شرکت هایما شدند. ماموریت آنان آشنایی با روش ها، سیستم های تولیدی و کیفیت و نحوه به روز نگه داشتن اطلاعات فنی محصول و مانند آن بود.

زروندی، مدیر واحد مهندسی و برند شرکت ایران خودرو خراسان در باره مراحل اجرایی پروژه محصول جدید هایما می گوید: ‌با تاکید مدیریت شرکت و براساس برنامه زمان بندی مصوب، عملیات اجرایی شامل طراحی زیرساخت ها، سفارش گذاری تجهیزات و  تبادل اطلاعات با مرکز مهندسی و شرکت هایما آغاز شد.

وی در مورد فناوری های به کار رفته در خط تولید می افزاید:  خط بدنه شامل جیگ و فیکسچرها و گان و ترانس های جوش با ظرفیت 10دستگاه در ساعت از شرکت هایما خریداری و خط مونتاژ توسط مهندسان و کارشناسان مرکز مهندسی و ایران خودرو خراسان و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی طراحی و ساخته شد. خط تولید محصول جدید این شرکت از زمان شروع پروژه تا پایان آن 11 ماه طول کشید که این زمان یک رکورد در صنعت خودرو سازی کشور محسوب می شود.

زروندی در ادامه اظهار می کند: تولید هایما با حدود 20درصد ساخت داخل در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز شده و این خط ظرفیت تولید سالانه 20هزار دستگاه را دارد؛ اما بسته به تقاضای بازار به خودروهای شاسی بلند این ظرفیت قابل افرایش است.

شهابی، مدیر واحد پشتیبانی سایت ایران خودرو خراسان نیز در این باره می گوید: برای اولین بار در ایران خودرو خراسان، مراحل طراحی، نصب و اجرای سازه و تاسیسات مکانیکی و برقی خط تولید هایما، توسط همکاران واحد پشتیبانی سایت عملیاتی شد. این موارد شامل طراحی و اجرای سازه فلزی خط تولید بدنه به طول 72متر و وزن تقریبی39 تن و طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی خط تولید هایما به وزن تقریبی دو هزار کیلو بود.

تولید آزمایشی

تولید آزمایشی محصول جدید ایران خودرو خراسان از 13 خرداد سال جاری آغاز و اولین بدنه در روز 21خرداد، کامل و به سالن رنگ ارسال شد.

صنعی، مدیریت واحد بدنه سازی، دراین زمینه می گوید: نصب تمامی تجهیزات خط بدنه هایما در سایت خراسان از 22 اردیبهشت آغاز و پس از تنظیمات تجهیزات جوش و جیگ ها، اولین بدنه با حفظ الزامات کیفیت در 24 خرداد، تاییدیه فاز تولید آزمایشی را گرفت.

غلامی مقدم، مدیر واحد لجستیک نیز اظهار می دارد: در فاز تولید آزمایشی، سه بدنه رنگ آمیزی و اولین بدنه رنگ شده 24 خرداد، تحویل سالن مونتاژ شد.

هایمای فول آپشن از خط تولید گذشت

ابارشی، مدیریت سالن رنگ تولید همزمان بدنه هایما با محصولات پژو و سوزوکی در خط با کمترین توقفات را  از نکات قابل توجه این پروژه می داند.

وی می گوید: براساس مصوبه گروه صنعتی ایران خودرو، تولید یک خودروی شاسی بلند جدید تحت عنوان هایما  «اس.7» در خرداد94 در برنامه تولید ایران خودرو خراسان قرار گرفت. این خودرو از نوع کلاس «اس.یو.وی» و تک دیفرانسیل، محرک جلو و فول آپشن است و در دو کلاس اتوماتیک و دستی، با حجم موتور 2 لیتری و قدرت حدود 140 اسب بخار تولید خواهد شد.

ساقی، مدیر سالن مونتاژ می گوید: در 25خرداد، اولین بدنه هایما «اس.7» وارد خط تولید مونتاژ شد و بعد از طی مراحل تزئینات و مکانیکی در 30 خرداد و فرآیندهای نهایی، اولین  هایما «اس.7» مدل فول آپشن اتوماتیک، از خط تولید خارج شد.

کاهش هزینه

پردلی، مدیر واحد بازرگانی، تولید خودرو هایما را سرآغاز دوره‌ای نوین در شرکت ایران خودرو خراسان و مظهر بالندگی و توان متخصصان ایران زمین در عرصه سازندگی می داند.

وی حمل و ترخیص قطعات، استفاده از تسهیلات مناطق آزاد و اخذ معافیت گمرکی از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت هزینه‌های گمرکی را  از مهم ترین فعالیت‌های انجام شده واحد بازرگانی در راه اندازی این پروژه عنوان کرده و می گوید: حدود سه میلیارد ریال کاهش هزینه، اخذ مجوز ساخت داخل قطعات خودرو به میزان 14درصد، کاهش تعرفه ورودی گمرک از 40 به 26درصد و اقدام برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز خدمات پس از فروش از جمله ویژگی های این پروژه به شمار می رود.

هایما «اس.7» از نوع شاسی بلند تک دیفرانسیل، محرک جلو و فول آپشن است و در دو کلاس اتوماتیک و دستی با حجم موتور دو لیتری و 150 اسب بخار توان تولید می شود.

از آن جا که تغییرات در سیستم های انتقال خط، شاهین های حمل بدنه، هنگرها و نشیمن های ایستگاه های مکانیکی، اسکیدهای حمل بدنه و سایر تجهیزات انتقال باید علاوه بر سوزوکی برای محصول جدید نیز انطباق می یافت، مجموعه ای از فعالیت های طراحی، ساخت، انتخاب پیمانکار و نظارت در این فرایند انجام شده است.

در فرایند آماده سازی تولید این محصول، علاوه بر طراحی و نظارت بر اجرای شش دستگاه تابلوی برق اصلی به همراه کابل کشی، خط تولید بدنه سازی با متعلقات آن در کم تر از 10روز و بیش از 600متر ریل نصب شده است. به دنبال راه اندازی یک خط جدید در سالن بدنه سازی، بیش از 10دستگاه فیکسچر بدنه سازی به همراه سیستم انتقال بین ایستگاهی بدنه ها نصب و  60دستگاه گان جوش کاری همراه با متعلقات آن مونتاژ نصب و تنظیم شد که به این موارد نصب تجهیزات جانبی و تمامی زیرپایی های خط تولید بدنه هایما را نیز باید افزود.