پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۴۰۵ یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۸:۱۴ تعداد بازدید: ۱۴۹۵ Print View

ایران خودرو همچنان درصدربرترین های کشور

خودرو سازی که به حق نام لکوموتیو صنعت را به خود گرفته است حدود 5. 3 درصد از تولید ناخالص ملی کشوررا به خود اختصاص داده و با لغ بر 800 هزار شغل ایجاد کرده است .

ایران خودرو همچنان درصدربرترین های کشور

تولید روزانه خودرو سواری در کشور به 6 هزار دستگاه می رسد و روزانه بالغ بر 10 میلیون قطعه از سازندگان کشور به سایت های تولید خودرو واردشده و به صورت خودرو ساخته شده به اقصی نقاط کشور ارسال می شود . این آمارگویای نقش استراتژیک این صنعت درکشور است : گردش مالی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان و یک پنجم گردش مالی صنعت کشور و جایگاه این صنعت را درسایر صنایع نشان می دهد. بنابراین حفظ و حراست از این صنعت یک وظیفه ملی است .

 

ایران ‌‌خودرو در صدر

شرکت خودروسازی ایران خودرو با توجه به رشد و توسعه ای که در چند سال اخیر داشته است، عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه را از آن خود کرده است. ایران خودرو توانسته است در سال های اخیر علاوه بر طراحی و تولید محصولات جدید و عرضه به بازار، در بازارهای جهانی نیز اعتبار زیادی کسب کند. توسعه محصولات ایران خودرو و رسیدن به استانداردهای جهانی ویژگی بارز و مهمی برای حصول به جایگاه فعلی این شرکت به‌شمار می‌رود.

جایگاه ایران خودرو در میان شرکت های برتر ایران

پانزدهمین همایش معرفی شرکت های برتر ایران، نشان داد که گروه صنعتی ایران خودرو به شایستگی از پس موانع و مشکلات محیطی که بر او تحمیل شده، بر می‌آید و از همه امکانات و ظرفیت های خود در این مسیر بهره می گیرد. در پانزدهمین دوره معرفی شرکت های برتر از نظر شاخص های اقتصادی چون فروش، دارایی، اشتغال زایی و ارزش افزوده، گروه صنعتی ایران خودرو رتبه اول را در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرویی به دست آورد.

در این همایش گروه صنعتی ایران خودرو دارنده رتبه دوم از 400 شرکت برتر، رتبه دوم ارزش افزوده و رتبه اول اشتغال زایی را نیز به دست آورد. در این دوره از ارزیابی های شرکت های برتر ایران، ساپکو نیز رتبه ششم صد شرکت برتر ایران را از آن خود کرد.

از سویی دیگر گروه صنعتی ایران خودرو با 53 هزار و 806 نفر، عنوان اشتغال‌زاترین بنگاه اقتصادی ایران را حفظ کرده است.

میزان فروش این گروه صنعتی درسال گذشته،126 هزار و 696 میلیارد ریال بوده و ضمن کسب رتبه دوم فروش در میان صد شرکت برتر، هم چنان پرفروش ترین خودروساز به شمار می آید. در این ارزیابی شرکت طراحی و تامین قطعات ایران خودرو، ساپکو، که به عنوان یک هولدینگ از او نام برده شده، با 75 هزار و 856 میلیارد ریال فروش در سال 90 رتبه ششم جدول بالاترین فروش را به  خود اختصاص داده و در همان جایگاه دوره پیشین قرار دارد.

در رتبه بندی صد شرکت دوم که از سوی سازمان مدیریت صنعتی بر اساس نتایج ارزیابی ها انجام شده، تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو با 19 هزار و 194 میلیارد ریال دارایی، رتبه چهارم بیشترین دارایی را به دست آورده و نسبت به رتبه پیشین خود، سه مرتبه ارتقا یافته است.

هم چنین در میان صد شرکت چهارم که در این دوره توسط سازمان مدیریت صنعتی ارزیابی شده اند، شرکت تولید محورخودرو با 880 میلیارد ریال فروش، رتبه چهارم بالاترین فروش را به دست آورده و نسبت به رتبه دوره پیشین، 28 پله بالا آمده است.

به موجب گزارش های منتشر از سوی سازمان مدیریت صنعتی، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 43 شرکت دومین رتبه را از نظر تعداد شرکت ها در گروه در اختیار دارد و رتبه اول از آن شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی با 50 شرکت است. این موضوع نشان می دهد که در فضای اقتصادی ایران، شرایط برای فعالیت شرکت های واسطه گری مالی به مراتب آسان تر از شرایط حاکم بر فعالیت صنعت خودرو است.

ایران خودرو، برگزیده ویژه دهمین جشنواره تولید ملی

شرکت ایران خودرو در دهمین جشنواره تولید ملی در سال تولید ملی، به عنوان برگزیده ویژه، موفق به دریافت تندیس جشنواره از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

در دهمین جشنواره تولید ملی با شعار تولید ملی،‌ افتخار ملی. که به همت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد، از تولیدکنندگان صنعتی برتر به عنوان محور تولید ملی تقدیر شد که شرکت ایران خودرو، شرکت سرآمد صنعت خودروسازی کشور، موفق شد برگزیده ویژه این جشنواره باشد.

غلبه برمحدودیت  های بین المللی

ایران خودرو با وجود موانع و فشارهای بین المللی،‌ با اتکا به توانمندی نیروی انسانی موفق به بومی سازی دانش و فناوری های جدید شود. در سال 91 که بیشترین فشار محدودیت‌های بین المللی بر اقتصاد کشور وارد شد، ایران خودرو توانست از این موانع سربلند بیرون آید و جایگاه خود را در میان شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و صنعتی ایران همچنان حفظ کند.

از سرگیری مجدد تولید خودرو 206 داخلی از طریق خودکفایی قطعات الکترونیکی پژو 206 از جمله این موفقیت ها است. راه اندازی خطوط ماشین کاری، مونتاژ موتور TU و ‌توسعه و تولید محصول جدید رانا از دیگر موفقیت های کسب شده شرکت ایران خودرو در سال 91 است. ایران خودرو توانسته است با کسب دانش فنی مورد نیاز، خط تولید کیسه هوا و ترمز ABS را در کشور راه اندازی کند.

با وجود سختی های تولید در مقطع کنونی، ایران خودرو ارتقای کیفیت محصولات را نادیده نگرفته و در حوزه رضایت مشتریان نیز موفق به ارتقای رضایت‌مندی مشتریان نیز شده است. کلیه محصولات ایران خودرو استانداردهای موسسه استاندارد را اخذ کرده و در نصب تجهیزات ایمنی مانند ترمز ABS و کیسه هوا پیشتاز بوده است.

عبور از مرز 2500 دستگاه تولید در پایان سال

محدودیت های بین المللی و افزایش قیمت ارز در ابتدای سال 91 تامین مواد و قطعات مورد نیاز خطوط تولید را با دشواری هایی مواجه کرد و تلاش هایی را در راه غلبه بر این دشواری ها در ایران خودرو شکل داد. نتیجه این تلاش ها، افزایش تولید روزانه به بیش از دوهزار دستگاه در دی بود. تیراژ تولید بهمن و اسفند ایران خودرو از مزر 2500 دستگاه روزانه عبور کرد.

 

افزایش دوبرابری صادرات در سال 91

عملکرد صادراتی شرکت ایران خودرو در هشت ماه اول سال 91 حاکی از صادرات 10195 دستگاه خودرو است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 70 درصدی را تجربه کرده است. براساس آخرین افق های ترسیم شده و با تکیه بر برندهای داخلی، نیمی از تولیدات ایران خودرو معادل با 600 هزار دستگاه در سال 95 به بازارهای صادراتی راه خواهد یافت.