پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۵۰۵ چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۹:۱۵ تعداد بازدید: ۲۵۱۰ Print View

با اجرای طرح نوسازی تاکسی های فرسوده؛

ایران خودرو چهره شهر را عوض کرد

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توسط گروه صنعتی ایران خودرو گام مهمی در افزایش کیفیت هوای کلانشهرها ارزیابی می شود. این شرکت مجری اصلی طرح تعویض تاکسی های فرسوده شد و توانست در دهه اول بهمن ماه چهل هزارمین تاکسی فرسوده را از رده خارج و با محصولات خود جایگزین کند.

ایران خودرو چهره شهر را عوض کرد

به گزارش ایکوپرس، افزایش آلایندگی در کلانشهرها نیز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی دولت به شمار می رود. کاهش آلایندگی های ناشی از تردد خودروهای فرسوده یکی از اهدافی است که دنبال می شود. ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولیدی یکی از مسیرهای برون رفت از غلظت آلاینده ها است که به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بدون ارتقای سطح استاندارد سوخت امکانپذیر نیست.

در همین راستا دولت تدبیر و امید سوخت تولیدی پتروشیمی ها را از چرخه سوخت کشور حذف کرد و آن را با سوخت دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 جایگزین کرد. از سویی دیگر خودروسازان با ارتقای سطح استاندارد خودروها توانستند دولت را همراهی کرده و گام مهمی در مسیر حفاظت از محیط زیست بردارند. به گونه ای که کلیه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو دارای استاندارد یورو 4 است و این آمادگی وجود دارد تا به سطح یورو 5 نیز ارتقا یابد.

کاهش زیاد روزهای آلوده و افزایش قابل توجه روزهای سالم و پاک در کلانشهرها در سال جاری گواه این مدعا است.

یکی از عوامل افزایش آلایندگی هوا تردد خودروهای فرسوده و دودزا است. ایران خودرو در این بخش نیز پیشگام بوده و همکاری های گسترده ای را با متولیان امر انجام داده است. اقدام اخیر این شرکت برای  جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که نقش کلیدی این شرکت اهداف طرح را در زمان کوتاهی محقق کرد از جمله رویکردهای اجرا شده در این بخش است.

ایران خودرو در اجرای طرح جایگزینی 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده سنگ تمام گذاشت و با تقبل 7 درصد ما به التفاوت بهره بانکی تسهیلات درنظر گرفته شده، شرایط مطلوبی را برای قشر زحمتکش تاکسی دار فراهم کرد. این شرکت همچنین برای رفاه حال تاکسی داران و عدم ایجاد وقفه در کسب معاش، زمان تعویض تاکسی و تحویل خودروی نو را از دو ماه به تنها یک ساعت کاهش داد. به گونه ای که در این طرح که نام کلید به کلید گرفت، تاکسی دار می تواند با مراجعه به مراکز اسقاط خودرو، تاکسی فرسوده خود را تحویل و تاکسی نو را دریافت و به کار روزانه خود ادامه دهد.

تاکنون چند تاکسی نوسازی شده؟

به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، جایگزینی خودروهای فرسوده رسالت و تعهد ایران خودرو در مقوله مسئولیت های اجتماعی است و لازمه دستیابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی انسان سالم،‌ جامعه سالم و محیط زیست سالم است.

در همین راستا این شرکت توانسته 40 هزار دستگاه از 63 هزار تاکسی فرسوده متقاضی تعویض با تاکسی نو را تحویل تاکسی داران دهد.

ایران خودرو در حال اجرای طرح کلیدبه کلید در 315 شهر در سراسر ایران است که اجرا در برخی شهرها به اتمام رسیده و در برخی دیگر ادامه دارد.

بیشترین آمار ثبت نامی در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد،‌کرج، شهریار، قم، شیراز،‌کرمانشاه، اصفهان و قزوین است.

در تهران 10 هزار و 900 متقاضی برای تعویض تاکسی ثبت نام کرده اند که از این تعداد 9 هزار و 500 نفر توانسته اند خودروهای جدید خود را از ایران خودرو تحویل بگیرند.

در سایر استان ها نیز 30 هزار و 500 تاکسی فرسوده نوسازی شده است.

به طور میانگین 5 تا 10 درصد از تعهد ایران خودرو در شهرهای مختلف باقی مانده که درحال اجرا و تکمیل است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به خروج915 هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتدای دولت یازدهم می گوید: نوسازی خودروهای فرسوده فصل مهمی در حفاظت از محیط زیست به شمار می رود که طرح فعلی اولین قدم است و امیدواریم در آینده با نوسازی وانت بارها، اتوبوس و مینی بوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومی این روند ادامه پیدا کند. 

موفقیت حاصل کار تیمی

در اجرای طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده نهادها و ارگان های مختلفی پشتیبان و همراه ایران خودرو بودند. ‌سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت صنعت، ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست،‌ وزارت کشور، ستاد حمل و نقل سوخت، وزارت کشور،‌ اتحادیه تاکسی رانی کشور، بانک های ملت،‌ تجارت و پارسیان و دیگر نهادهای مرتبط در این مسیر همراه و در موفقیت ایران خودرو اثرگذار بوده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش کلیدی و مهم ایران خودرو در فرایند نوسازی تاکسی ها اظهار می کند: گرچه نتوانستیم با وجود ده‌ها جلسه و مذاکرات طولانی با بانک‌ها نرخ تسهیلات را پایین بیاوریم اما حدود 7 درصد سود تسهیلات را ایران خودرو تقبل کرد و این انعطاف‌ها باعث شد کار خوب جمعی شکل بگیرد و این نشان می‌دهد که هر کجایی بخواهیم هم فکر باشیم پیچیده ترین مسائل حل می‌شود.

به گفته مهندس نعمت زاده طرح جایگزینی وانت‌بارها، اتوبوس‌ها و کامیون و کامیونت نیز برنامه ریزی شده و به خصوص در کلان شهرها مقدمات و مصوباتی صورت گرفته و در دستور کار قرار دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه نیز عملکرد ایران خودرو در اجرای طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده را ستوده و از این شرکت به عنوان نماد تولید در کشور یاد می کند. وی می گوید: واگذاری این خودروها تصویری از پیوند تولید و محیط زیست و نمادی از نوشدن و زدودن کهنگی هاست. پورمحمدی نیز برعهده گرفتن 7 درصد از بهره بانکی و جلوگیری از فشار بر قشر تاکسی دار را حرکت سخاوتمندانه ایران خودرو می داند و می گوید: در این طرح تاکسی داران تنها با آورده 5/4 میلیون تومان موفق به خرید خودروی 30 میلیون تومانی شدند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عملکرد ایران خودرو در اجرای طرح نوسازی تاکسی ها را مثبت ارزیابی می کند. اکبریان می گوید: خودروسازان به خصوص ایران خودرو در راستای کاهش آلودگی هوا و تولید خودروهایی با مصرف کم و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گام های خوبی برداشته اند و این امر باید شتاب بیشتری بگیرد.

گام بعدی حذف سوخت فسیلی

تولید خودروهای هیبریدی نیز از برنامه های آینده ایران خودرو برای افزایش و بهبود کیفیت هوای شهرها است. به گفته مدیرعامل این شرکت خبرهای خوبی در زمینه تولید خودروهای برقی در راه است. در این باره رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می گوید: سوخت های فسیلی مخرب محیط زیست هستند و خودروسازان با توان و دانش بومی که دارند می توانند به سمت تولید خودروهای برقی و پاک حرکت کنند.

با توجه به لزوم سرمایه گذاری و صرف زمان و حوصله برای به نتیجه رسیدن پروژه تولید خودرو هیبریدی حمایت دستگاه های دولتی و نهادهای مرتبط ضروری است.

در همین ارتباط معاون اجرایی رییس جمهور از خودروهای برقی به عنوان پاک ترین خودروها نام می برد و می گوید: خودرو سازان باید برای تولید این گونه خودروها برنامه ریزی کنند و دولت هم در این زمینه آنها را یاری خواهد کرد. 

گفتنی است، منافع حاصل از کاهش مصرف سوخت در قالب جایگزینی40 هزار تاکسی فرسوده ازآغاز اجرای طرح تا کنون و بر مبنای قیمت های جهانی در حدود 1510 میلیارد ریال بوده است. همچنین کاهش مصرف 28 میلیون لیتر بنزین،52 میلیون متر مکعب گاز، کاهش ارزبری، افزایش اشتغال، بهبود عملکرد خودروها، ارتقاء ضریب ایمنی خودروها در راستای ارتقا بر اساس استانداردهای اجباری،کاهش 96 هزار تنی آلاینده ها شامل مونوکسید کربن، هیدرو کربن ها و اکسیدهای نیتروژن از محاسن  این طرح ملی به شمار می آید.