ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۳۶۳ دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵ تعداد بازدید: ۱۸۸۸ Print View

توسط مهندسان ایران خودرو صورت گرفت :

ساخت مجموعه تست اجزای برقی و الکترونیکی خودرو

گروهی از همکاران خلاق ایران خودرو ، برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و ساخت تجهیزات تست اتوماتیک سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو شدند که اقدامی ارزشمند در راه پیشرفت صنعت الکترونیک خودرو به شمار می رود.

ساخت مجموعه تست اجزای برقی و الکترونیکی خودرو

اعضای تیم پروژه که موفق به انجام این کار شده اند این ها هستند: فرید ترابی و محمد رضا دشتی نژاد از مدیریت فرایند تولید، حمید دیلمی عضدی از اداره مهندسی فرایند مونتاژ و محمد یادگار توچاهی از واحد الکترونیک. این گروه در مدت 18 ماه توانستند این سیستم را طراحی کنند و بسازند و در آبان ماه امسال به بهره برداری برسانند.

این سیستم چگونه کار می کند

فرآیند تست مدارات برقی و الکترونیک خودرو در ایران خودرو به صورت آن لاین به اجرا در می آید و صحت عملکرد تمامی عناصر برقی و الکترونیکی خودرو در انتھای خط تولید کنترل می شود.

این فرایند در مورد محصولات خانواده 206 و تندر به دلیل الزام پژو و رنو، توسط تجھیزات تست تمام اتوماتیک با قابلیت ثبت شناسنامه تست ( در سالن مونتاز 4و تندر) انجام می گیرد. در سایر محصولات و سالن ھای مونتاز و سایت ھا، این کار به صورت سنتی و کنترل دستی و صرفا بر اساس تایید اپراتور انجام می گیرد.  

بر اساس آمار و گزارش های واحد ھای کنترل کیفیت و خدمات پس از فروش، ایرادهای برقی در سایر محصولات نسبت به 206 و تندر بیش از 40 درصد و معاونت کیفیت ملزم است تجھیزات تست اتوماتیک را برای تمامی محصولات نصب کند. برای این منظور پروسه خرید خارجی تجھیزات تست آن لاین از شرکت ھای آکتیای Actia فرانسه، دی. اس. ای. Dsaآلمان و ترادین Tradyne بلژیک آغاز شد. اما با ھمت و تلاش متخصصانی که نام آنان برده شد و ھمکاری و سرمایه گذاری شرکت ھای ایرانی فعال در زمینه الکترونیک خودرو، مجموعه تست الکترونیک خودرو در 18 ماه به صورت کامل طراحی و با توجه به نیازھای داخلی، صنعتی سازی شد و در سایت ایران خودروی خراسان تحت عنوان تجھیزات تست کاوش، مورد بھره برداری قرار گرفت.

دستاوردها

مجموعه تست مدارات برقی حاصل تلاش کارشناسان ایران خودرو که در 18 ماه در سایت ھای خراسان و مازندران راه اندازی شد، انتقال دانش فنی تست قطعات پیشرفته الکترونیک خودرو  را به همراه آورده است.

با این اقدام، ھزینه تامین تجھیزات تست از یک و نیم میلیون یورو به صد میلیون تومان، یعنی 90 درصد و ایرادهای الکتریکال 80 درصد و زمان اجرای پروژه از یک سال به سه ماه کاهش یافت و با ایجاد شناسنامه الکترونیک فرایند تولید و تست محصول، ارایه گواھی نامه تست به مشتری نیز برای اولین بار در ایران امکان پذیر شد.

از دیگر نتایج این کار، امکان پذیر شدن ثبت اطلاعات در سرور مرکزی و کاربرد آن در شبکه سراسری ایران خودرو، ایجاد بستر مناسب اقدامات اصلاحی در کاھش ایرادهای خودروھای خانواده پژو و امکان تست محصولات رنو و سایر خودروسازان معتبر را می توان نام برد.

 

تجھیزات تست اتوماتیک مدل کاوش

با اتصال دستگاه پرتابل کاوش به سوکت عیب یابی خودرو و خواندن بارکد محصول، ضمن شناسایی محصول به طور خودکار، دستورات نرم افزار از روی صفحه نمایش دستگاه توسط اپراتور تست، انجام می شود. دستگاه کلمپ کاوش از دیگر اجزای سیستم تست اتوماتیک مدل کاوش است که با اتصال آن به باتری خودرو، ھمزمان با فرآیند تست، عملیات اندازه گیری جریان المان ھای برقی خودرو انجام می شود.

اتاق کنترل این سیستم دارای تجھیزاتی است که عبارتند از: کامپیوتر و نرم افزارسرور که اطلاعات ورودی و نتایج تست را نگهداری و کنترل می کند، کامپیوترونرم افزار  V/C EDITOR ، که برنامه نرم افزار تست خودرو را تهیه و ویرایش می کند،   کامپیوتر و نرم افزار   STATISTIC که نتایج تست را ثبت و گزارش های آماری نتایج فرآیند تست را تحلیل و ارایه می کند و   کامپیوتر و نرم افزار Maintenance   که به مانیتورینگ کل تجھیزات داخل شبکه و ذخیره سازی و نمایش ایرادهای احتمالی می پردازد و تنظیمات نرم افزاری تجھیزات را در صورت تعویض امکان پذیر می کند.

این مجموعه، تجھیزاتی را نیز در داخل خط به کار می گیرد که عبارت است از: آنتن بی سیم مجھز به سیستم  WiFi ، چاپگر بی سیم مخصوص ثبت نتایج تست در انتھای خط  و ایستگاه نگهداری تجھیزات پرتابل و کلمپ در ابتدای خط.

 

طراحی و ساخت تجهیزات تست اتوماتیک الکترونیک در ایران خودرو از دیدگاه کارشناسان و دست اندرکاران، از جمله ثمرات و نتایج تحریم های اقتصادی است که با تلاش کارشناسان مرکز مهندسی، حمایت مدیریت و پشتیبانی سازندگان داخلی تحقق یافته است. در شرایط  محدودیت های بین المللی ، یک شرکت خارجی از فروش این دستگاه که قرار بودبا هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیون یورو به ایران خودرو فروخته شود، ممانعت به عمل آورد. حال دستگاه کاملا ایرانی با طراحی کاملا داخلی و با مبلغی حدود 100 میلیون تومان در حال استفاده است.