پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۶۸۹ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ تعداد بازدید: ۲۵۰۱ Print View

حرکت ایران خودرو در مسیر بی پایان کیفیت

اجرای پروژه های مختلف بهبود در حوزه محصولات ایران خودرو از زنجیره تامین تا فروش و خدمات پس از فروش در سال 95، منجر به افزایش رتبه کیفیت محصولات شده است. برهمین اساس سطح کیفی سوزوکی به چهار ستاره در سال 95 افزایش یافته و محصول پژو 206 نیز از سطح کیفی دوستاره در سال 94 به سه ستاره در سال 95 ارتقا یافته اند.

حرکت ایران خودرو در مسیر بی پایان کیفیت

 رانا و دنا نیز که در سال 94 یک ستاره کیفیت را کسب کرده بودند موفق شدند در سال 95 سه و دو ستاره را از آن خود کنند.

برمبنای این گزارش، در سال 95، در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام شده از سوی مشتریان در 100 دستگاه خودروی تحویل شده) بهبود 8 تا 26 درصدی در کلیه محصولات محقق شده است.

در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش نیز علاوه بر حفظ سطح کیفیت از سال 94، افزایش حدود دو درصدی در میزان رضایت از کیفیت محصولات در 9 ماه ابتدایی سال 95 با درنظر گرفتن محصولات پرتیراژ و همچنین افزایش 5 درصدی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.

نتایج شاخص های بعد از تحویل

در سال 95 با اجرای رویکرد عدم مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش تا 10 هزار کیلومتر پس از تحویل محصول، بهبود های متعددی کسب شده است.

کاهش حدود 19 درصدی شاخص مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش و کاهش شاخص تعویض قطعات در دوره گارانتی به میزان بیش از 25 درصد در بازه 10 هزار کیلومتر نسبت به سال 94 براساس تعداد محصولات مراجعه کرده به شبکه از جمله نتایج کسب شده در این حوزه است.

نتایج شاخص های قبل از تحویل

نتایج حاصل از پروژه های مرتبط با کیفیت محصولات،‌ منجر به تحقق 14 درصدی بهبود کیفیت در شاخص آدیت ترکیبی سال 95 در کلیه محصولات تولیدی شده است. این بهبود ماحصل اجرای پروژه های متعدد کیفییت در محصولات رانا، پژو206،‌پارس، پژو405، سمند و دنا است.

اقدامات انجام شده در راستای بهبود کیفیت محصولات در سال 95

در سال 1395 با تمرکز بر مشتری مداری و افزایش کیفیت و دوام قطعات پروژه های بهبود کیفیت محصولات و مجموعه های بکار رفته در آن تعریف و به اجرا گذاشته شده است. در این سال 238 پروژه بهبود کیفیت بر روی محصولات و 292 پروژه بر روی مجموعه ها شامل موتور، گیربکس و  سیستم الکتریکال اجرا شده است.

  پروژه های کلان و سرمایه ای

برنامه های سرمایه ای بخش دیگری از برنامه های اجرا شده در سال گذشته است. ارتقای سالن موتورسازی 3 محصولات جاری، ارتقاء و بهبود کیفیت  سالن رنگ یک، ارتقای تجهیزات و خطوط سایت مازندران، بازسازی و ارتقای تست پیمایش خودرو (تست جاده)، برنامه ارتقاء تجهیزات جهت تست و بازرسی موتورهای تولیدی ، تامین تجهیزات الکتریکال در کلیه سایتها، تجهیز و توسعه PDIیا بازرسی قبل از تحویل، سرمایه گذاری شرکت آلومینیوم، ریخته گری ابهر، سرمایه گذاری شرکت نیرومحرکه از جمله برنامه های کلان سرمایه ای بوده است.

برنامه های بهبود کیفیت

در سال 1395 در حدود 118 برنامه بهبود کیفیت در زنجیره ارزش تهیه و تدوین شده است. 12 برنامه در حوزه تامین، 35 برنامه در حوزه تولید، 21 برنامه در حوزه فرآیند، 35 برنامه در حوزه طرح و مهندسی، 8 برنامه در حوزه کیفیت و 5 برنامه نیز در حوزه فروش و خدمات پس از فروش تدوین شده است. طبق برآوردی که صورت گرفته حدود 53 درصد از مجموع برنامه های تدوین شده اجرا و محقق شده و سایر آن نیز درحال اجرا است.

ستاد عالی ارتقاء کیفیت

در سال 93 برای تصمیم سازی و پیاده سازی سیاست های کلی و یکپارچه و همچنین انجام اقدامات منسجم در زنجیره تامین تا حوزه فروش و خدمات پس از فروش ستادی با عنوان «ستاد عالی ارتقاء کیفیت» در گروه صنعتی ایران خودرو تشکیل شد.

در این ستاد نزدیک به یک هزار و 68 مصوبه با رویکرد های کیفیت و با در نظر گرفتن تمامی حوزه های فرآیند ساخت و تولید مورد بررسی و تصمیم سازی قرار گرفت. این مصوبه ها در سه حوزه پیشگیرانه با 273 مصوبه، واکنشی 536 مصوبه و راهبردی شامل 259 مصوبه بوده است.

درحال حاضر حدود 63 درصد(675 مصوبه) از تعداد یک هزار و 68 مصوبه ستاد عالی ارتقاء کیفیت محقق شده و حدود 30 درصد(326 مصوبه) مطابق برنامه در حال انجام بوده و 7 درصد (67 مصوبه) نیز در حال اخذ برنامه است.

برنامه های سال 96

گروه صنعتی ایران خودرو مسیر کیفیت را بی پایان تصور می کند و همواره به دنبال اجرای برنامه ها و پروژه های بهبود کیفیت است. از این رو برای سال 96 نیز علاوه بر پیگیری و نتیجه گیری از پروژه های قبل، برنامه های متنوع دیگری را نیز تدارک دیده است.

ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، سیستم ها،پروژه های انواع موتور  و پروژه های زیر ساختاری از جمله برنامه های سال جاری است.

اجرای سیستم های تولید و کیفیت در تمامی فرآیند ها با رویکرد اثر بخشی شامل مدیریت دیداری ، ماتریس تضمین کیفیت ، جلسات مدیریت بر نتایج کیفی نیز از دیگر اولویت های ترسیم شده برای تحقق در سال جاری است.

مهار نوسانات کیفی در شاخص کیفیت، بهبود کیفیت دوام قطعات بر مبنای شاخص های CSI دوام و C100 شش ماهه از دیگر پروژه های تدوین شده است.

کاهش هزینه های کیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control ، بازنگری استاندارد آدیت محصول بر مبنای نظرات مشتریان و استقرار فرایند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامه های بهبود برای سال 96 تعیین شده است.