پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۸۷۵۷ دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۹:۸ تعداد بازدید: ۴۱۴۱ Print View

در نشستی کوتاه با نماینده ی ایران خودرو در ترکیه؛

ایران خودرو در بازار خودروها ی رنگارنگ سرزمین آفتاب

ایران خودرو در بازار خودروها ی رنگارنگ سرزمین آفتاب

فارغ التحصیل رشته ی مدیریت از دانشگاه استانبول است. به تجارت روی می آورد و در آغاز راه یک کارخانه ی آرد سازی راه اندازی می کند، اما او را اقناع نمی کند. اسماعیل شکری سسکر از سال 1986 نخستین گام را در زمینه ی تجارت خودرو با راه اندازی نمایندگی مزدا بر می دارد. او زمانی مزدا را وارد ترکیه می کند که پیش از او کسی در ترکیه مزدا ندیده بود. پس از مدتی نمایندگی داچیا ی رومانی را بر عهده می گیرد ، اما چون شرکت رنو کارخانه را خریداری می کند در حال حاضر نمایندگی را همان شرکت اصلی بر عهده دارد.

 

چگونگی ورود سمند به ترکیه

    "مدتی را به دنبال نمایندگی های جدید گشتم و بررسی کردم تا اینکه گروه صنعتی ایران خودرو را یافتم."   پس از بررسی های دقیق و پیگیری تولیدات و عملکرد شرکت نتایج مثبتی به دست می آید که در ادامه به مذاکره با مدیران ارشد شرکت می انجامد. یکسری آزمایش هایی در انستیتو استانداردهای ترکیه (TSE) انجام می شود. سپس برای دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح ترکیه اقدامات لازم صورت می پذیرد.این آغاز راهی بود که به ثمر نشستن آن دو تا سه سال تلاش نیاز داشت. سرانجام با یاری شرکت و کمک های دولت ایران وی موفق می شود مجوز لازم از وزارت صنایع ترکیه را دریافت کند.

    سسکر در اکتبر سال گذشته طی مراسمی در شرکت، استارت واردات سمند و عرضه ی آن به بازار پر رقابت ترکیه را می زند. از همان زمان نیز نمایندگی های فرعی فروش و خدمات پس از فروش را واگذار می کند.  "طبیعی است هر کاری در آغاز دشواری هایی دارد و اکنون ما در حال عبور از آن هستیم. یکی از سخت ترین دوران ها را سپری می کنیم."

    او و پسرش سعی می کنند تعداد نمایندگی ها بویژه مراکز سرویس سمند را افزایش دهند. چرا که تجربه به آن ها ثابت کرده، تقویت خدمات پس از فروش رمز موفقیت آنان است.  "این کافی نیست که ما خودرویی را بفروشیم، بلکه باید دغدغه ی پس از فروش را داشته باشیم و اجازه ندهیم مشتریان ما ناراحت و دلخور شوند."  

    قوانین حمایت از مصرف کننده در سال های اخیر در ترکیه توسعه ی چشمگیری یافته است، از این رو نباید کوچکترین خلائی در مسیر آن به وجود آید تا بهانه ای برای شکایت مشتری فراهم گردد. هر شکایتی اعتبار سرمایه گذار را نیز زیر سوال می برد. هر چند تلاش آنان و همکاری شرکت تا کنون چنین فرصتی را برای نارضایتی مصرف کننده ی ترک فراهم نکرده است.  "مادر این راستا بسیار تلاش کرده ایم و خداوند را شکر می گذاریم که تاکنون شکایتی نداشته ایم. البته کارخانه نیز در این راه همکاری صمیمانه ای با ما داشته و هر زمان کمک فنی خواسته ایم اکیپ های لازم را برای رفع مشکل اعزام کرده است." 

    هر گاه با مشکل خاصی رو به رو می شوند برا ی بهینه سازی محصول ، دیدگاه های خود و مصرف کننده ی نهایی را با مسوولان ذیربط ایران خودرو در میان می گذارند و خوشبختانه با حسن نیتی که در طرفین وجود دارد ، موضوع در نهایت همدلی و همکاری مورد رسیدگی قرار می گیرد. به هر حال سسکر و همکارانش در میانه ی راهند؛ راهی ناهموار و پر مسوولت؛ زیرا با مردم و مشتریان متوقع و پیگیری طرف هستند که لازمه اش پاسخگویی و رفع انتظارات آنان است.   "امیدوارم ان شاءا... خداوند متعال ما را در انجام این مهم یاری رساند تا از این مرحله سرافراز بیرون بیاییم. یک سال نخست برای ما بسیار حایز اهمیت است، به همین علت از مسوولان شرکت -که ما نیز عضوی از آن هستیم - انتظار داریم حمایت خود را دریغ نکنند؛ هم از نظر تامین قطعات یدکی و هم به لحاظ تامین خودروها."

    مردم ترکیه سمند را بسیار پسندیده اند و از اینکه یک کشور اسلامی سازنده ی آن است به خود افتخار می کنند. آنان بارها به طراحی و دقت نظر ایران خودرو در تولید این محصول سپاس گفته اند و دوست دارند شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون محصولات ایران خودرو باشند؛ تا به این وسیله مدل های گوناگون وبا کیفیت تری از این کارخانه روانه ی بازارهای جهانی شود.

 

بازار ترکیه و ویژه گی های سمند

    ترکیه یکی از بازار های بسیار پر رقابت و دشوار است. از همه ی مارک ها و مدل های موجود دنیا در آنجا به چشم می خورد. از لوکس ترین و گران ترین تا درجات پایین تر. محصولات ترکیه نیز از یک سو با خارجی ها و از سوی دیگر با خودشان در حال رقابت هستند. این شمای کلی بازار رنگارنگ خودرو ترکیه است؛ با چنین شرایطی سمند وارد بازار پر هیاهوی خودرو این کشور مسلمان شده است.

    باید ادعا کرد مصرف کننده ی ترک پیش از هر چیزی تیپ و مدل سمند را پسندیده و مجذوب طراحی و دیزاین آن شده است. سپس با شناخت بیشتر از سایر ویژگی ها مانند استحکام ، کیفیت ، جادار بودن، مناسب بودن قیمت و... آن را بر سایر خودرو های دیگر ترجیح داده است.   " ما طراحی سمند را بسیار پسندیده ایم و در عین حال ویژگی های آن نیز به خودرو های لوکس و پیشرفته نزدیک است. بسیار ی از امکانات و تجهیزات روز خودرو های امروزی را دارد. به همین علت سمند برای مشتریان ما جالب و خوشایند است." 

 از این ها که بگذریم قیمت سمند در مقایسه با دیگر خودروها بسیار جاذب است و این همان هدفی است که سسکر و دستیارانش دنبال می کنند.   "ما تحقیق و مطالعه ی فراوانی در خصوص بازار و مشتریان خودرو انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که کاری بکنیم توان رقابتی ما را افزایش دهد. از این رو انتخاب سمند به لحاظ  شکل ، تجهیزات فنی و قیمت، ما را به هدف رساند؛ خوشبختانه در انتخاب مان موفق شدیم."

 

نمایندگی ها و خدمات پس از فروش    

 

    هم اکنون 25 نمایندگی فعال و رسمی در اقصی نقاط کشور ترکیه مشغول به کار هستند. از این تعداد تنها سه نمایندگی در استانبول به مشتریان سرویس می دهند. شمار نمایندگی ها ی مجاز ایران خودرو تقریبا هر هفته و یا هر ماه در حال افزایش است. همچنین سرویس و خدمات تعمیرگاهی نیز در جای جای کشور راه اندازی شده است و تعدادشان بیشتر از نمایندگی ها ست .اصولا هم باید چنیین باشد تا دسترسی به آن ها آسان تر شود.  "لازم است ما در سراسر ترکیه مراکز سرویس دهی به مشتریان خود را داشته باشیم ، حتی در استان هایی که نمایندگی نداریم ، به مراکز تعمیرگاهی و سرویس مجهز هستیم. به کسانی مجوز این کار را داده ایم که تجارب و کیفیت کارشان بر ما روشن است."  

 

اهداف پیش رو ...

    بازار ترکیه بازار متنوعی است و از آن به عنوان آکواریوم خودرو یاد می شود. ایران خودرو برای فروش و گسترش فعالیت های خود در منطقه ناگزیر از تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی است تا توان رقابتی خود را افزایش دهد. عرضه ی یک مدل و یا یک محصول در طولانی مدت پاسخگوی چنین فضایی نخواهد بود. شرکت نیز گرایش مثبتی در این زمینه دارد.   " نخستین هدف ما فروش بیشتر با تنوع بخشیدن به مدل هاست. بر این باوریم که ایران خودرو در عرضه ی مدل های گوناگون به بازار ترکیه عزم راسخ دارد و خوشبختانه موضوع واردات سورن با دریافت مجوز های لازم از مرجع ذیصلاح ترکیه قطعی شده است."   در این مورد شرکت در حال تکمیل طراحی داخلی سورن است تا سپس عرضه ی آن به بازار پر طرفدار ترکیه را کلید بزند.

    سمند استاندارد نیز از جمله مدل هایی است که بزودی گام های خود را بر خاک عثمانی خواهد گذاشت. به دلیل مقرون به صرفه بودن و درخواست متقاضیان، فروش خوبی برای آن پیش بینی می شود.

    خودروهای تجاری، دنده اتوماتیک، موتور دیزل و پردیس نیز مورد ارزیابی و بررسی های کارشناسانه ی  سسکر و همکارانش قرار گرفته و برای واردات آن ها نیز تصمیماتی گرفته اند.

    "در آینده ی نه چندان دور می خواهیم خودرو های تجاری ایران خودرو را به بازار ترکیه عرضه کنیم. سمند دنده اتوماتیک نیز در دستور کار قرار دارد.اکنون در حال انجام آزمایش های لازم در این زمینه هستیم.با تکمیل طراحی مدل پردیس، این خودرو نیز مشتریانی در ترکیه خواهد داشت. دراصل بازار خودرو ترکیه به دنبال تنوع بوده و این را از ما درخواست می کند."

    از جمله تقاضای شدید نماینده ی ترک از مدیران ارشد شرکت ،تولید سمند با موتور های دیزلی است. از قرار معلوم شماری از مشتریان و مراجعه کنندگان به نمایندگی های مجاز ایران خودرو در اقصی نقاط ترکیه چنین درخواستی را داشته اند و در انتظار ورود آن به سر می برند.

    چنانچه اهداف مورد اشاره محقق و مدل های پیش گفته راهی سرزمین آتاترک شود، فروش سالانه ی بیش از  12 هزار دستگاه خودرو نیز تحقق خواهد یافت.   "هدف اصلی ما در وهله ی اول رسیدن به فروش 12 هزار دستگاه خودروست ، هر چند که در سال جاری 2008 میلادی به دلیل نبودن شرایط کافی به این رقم نخواهیم رسید ، اما می خواهیم در سال 2009 از رقم 12هزار دستگاه فروش خودرو فراتر رویم."

 

مشکلات پیش رو و انتظارات

    گروه صنعتی ایران خودرو کارخانه ی عظیم و با امکانات گسترده ای است . از این رو می تواند براحتی پاسخگوی نیازها و تقاضای بازارهای تحت پوشش باشد. حال بخشی از کمبود ها و ناملایمات ریشه در اقتصاد جهانی دارد و طبعا بازتاب و بازخورد آن در اقتصاد کشور ها و به دنبال آن بنگاه های اقتصادی و تولیدی در جهان اثر گذار است . از جمله می توان افزایش شدید قیمت نفت ، نوسانات قیمت جهانی طلا و ارز و... را نام برد. حال باید اذعان داشت رفع چنین مشکلاتی از عهده ی ما خارج بوده و قابل کنترل و یا پیش بینی نیست.

    این در حالی است که دسته ای از ضعف ها و نارسایی ها را می توان از سر راه برداشت و روند کار را هموار کرد. تنها کافی است با برنامه ریزی ، دقت نظر و اعمال مدیریت صحیح آن را بر طرف کرد.   "شرط لازم برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در مرحله ی اول این است که کارخانه بتواند پاسخگوی تقاضای ما باشد. از آنجایی که امکانات بالقوه ی وسیعی در ایران خودرو  وجود دارد ، بر این باورم با هدف ارتقای استاندارد و کیفیت در بخش فنی خودروها ، می توان به نحو احسن مدیریت های لازم را اعمال کرد. همچنین انجام به موقع تعهدات از بار فکری ما و شرکت خواهد کاست."

    پیشنهاد ها و درخواست هایی که ارائه می شود با نبض گیری از مصرف کنندگان به دست می آید. بنابراین

 توجه واقدام برای رفع آن ،  ضمن جلب رضایت مشتریان خارجی ، اهداف از پیش تعیین شده را محقق می سازد.   "ما خود را مسوول می دانیم برای بهبود روند کار و تولید،مشکلات احتمالی را به اطلاع مدیران ارشد شرکت برسانیم و آنان نیز با برخورد های مدبرانه و پیگیر مارا مورد لطف قرار داده اند. در مقابل انتظار داریم درخواست های مانیز به طور جدی پیگیری و لحاظ شود. هر چند تا کنون چنین عزمی در همه ی بخش های کارخانه وجود داشته و حرکت ها در این جهت بوده است."

    طبعا ایران خودرو فرا سوی دریای سیاه را می نگرد؛ همان جایی که مهمترین اهداف صادراتی او به شمار     می آید . ترکیه دروازه ی ورود سمند به بازار های اروپاست . بدیهی است که رمز گشایش  این دروازه، موفقیت در بازار شبه اروپایی عثمانی است. در نتیجه تنها با گام های بلند و استوار ، چشم اندازهای روشنی پیش رو خواهیم داشت . ان شاءا... 

 

تدوین: سعید امیریان