پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۴۱۹ سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۲۴ تعداد بازدید: ۱۵۷۷ Print View

رشد 105 درصدی صادرات ایران خودرو در سال تولید ملی

‌سازمانی پیشرو در ارزش آفرینی صنعت کشور، دارای توان طراحی،‌ توسعه و تولید محصولات با قابلیت حضور موثر در بازارهای هدف به ویژه کشورهای اسلامی مهم ترین بخش های چشم انداز ترسیم شده گروه صنعتی ایران خودرو برای سال 93 است.

رشد 105 درصدی صادرات ایران خودرو در سال تولید ملی

دست‌یابی به این چشم انداز نتایج استراتژیکی مورد انتظار شرکت ایران خودرو است. ارزش آفرینی صنعت کشور با سودآوری بلندمدت و رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید، حضور موثر در بازارهای هدف با دست‌یابی به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات در بازارهای هدف و حصول کیفیت رقابتی در خدمات خودرو، توان طراحی، توسعه و تولید محصولات با طراحی و توسعه محصولات براساس نیاز بازار و منطبق بر استانداردهای زیست محیطی و کسب دانش طراحی و توسعه محصولات نتایج استراتژیک موصوف است.

شرکت ایران خودرو در پنج حوزه زنجیره ارزش سواری ایران خودرو شامل: ‌‌خدمات پس از فروش، بازاریابی و فروش، تولید، تامین مواد و قطعات و طراحی و توسعه محصولات به دنبال دست‌یابی به اهداف و استراتژی های تعیین شده است.

در سال 91 باوجود محدودیت های بین المللی ایجاد شده و کند شدن آهنگ تولید،‌ ایران خودرو تلاش های فراوانی را برای از میان برداشتن موانع انجام داد که نتیجه آن نیز بازگشت تولید به روال عادی در ماه های پایانی سال بود. در این گزارش به ارایه تصویری از فعالیت های ایران خودرو از ابتدا تا دی‌ماه سال 91 می پردازد:

تولید

باوجود محدودیت های بین المللی که در سال 91 پیش روی صنعت خودروسازی کشور بوده است، نبض بازار خودرو همچنان در دست ایران خودرو است. این شرکت 47.4 درصد سهم تولید خودروهای سواری کشور را در 10 ماهه نخست سال در دست داشته است. این درحالی است که مجموعه شرکت سایپا شامل سایپا، پارس خودرو و زامیاد 44.8 درصد از سهم تولید تعدادی خودروی سواری را در اختیار دارد. خاطرنشان می کند،‌ بیش‌ترین سهم تولید تعدادی و ریالی ایران خودرو در 10 ماهه نخست سال 91 به خودروی 405 اختصاص داشته است.

در 10 ماهه نخست سال 91 محصول سمند 25 درصد از سهم تولید ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. تولید تندر 90 در این مقطع زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. هم اکنون حدود 40 درصد از تولیدات ایران خودرو در خارج از سایت تهران انجام می گیرد.

   

کیفیت

کلیه محصولات آدیت شده ایران خودرو در سطح کلی خیلی خوب قرار دارند. در این میان،‌ پژو پارس با شش امتیاز بیش‌ترین بهبود کیفی را نسبت به فروردین ماه داشته است. کم‌ترین انحراف از برنامه پایان سال مربوط به تندر 90 است. براساس برنامه پایان سال 91،‌ خانواده 206 و تندر هریک چهار امتیاز، پژو 405 و پارس هرکدام 10 امتیاز و سمند پنج امتیاز نسبت به برنامه سال 90 بهبود خواهند داشت.

فروش

آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد با افزایش تیراژ تولید، فروش محصولات و عرضه به بازار نیز روند افزایشی داشته است. فروش داخلی بهمن ماه نسبت به دی‌ماه 9 درصد افزایش داشته است. طی 11 ماهه سال 91 بیش‌ترین فروش در ماه خرداد به ثبت رسیده است.

  

صادرات

تعدادخودروی سواری صادر شده شرکت ایران خودرو در 10 ماهه سال 91، 105 درصد رشد داشته و به 13 هزار و 193 دستگاه خودرو رسیده است. این تعداد در مدت مشابه سال 90 شش هزار و 425 دستگاه بوده است.

مقصد محصولات صادراتی ایران خودروبیش تر بوده است. همچنین 68 درصد از حجم صادرات را خودروی سمند به خود اختصاص داده است.

خدمات پس از فروش

شرکت ایساکو نیز به عنوان شرکت ارایه کننده خدمات پس از فروش ایران خودرو مطابق با استراتژی های شرکت ایران خودرو، اهدافی را برای سال 91 ترسیم کرده است که بنابر اطلاعات موجود تا پایان دی ماه 91 در بسیاری از شاخص ها به هدف پیش بینی شده نزدیک و یا بالاتر از آن قرار دارد.

سهم بازار از فروش قطعات یدکی، رشد شاخص رضایت از خدمات پس از فروش، تعداد نمایندگی های مجاز ارایه دهنده خدمات، ضریب مراجعه تعمیراتی و مدت زمان انتظار امداد خودرو از جمله این شاخص هاست.

شرکت ایساکو تا پایان دی ماه 91 سهم  56.3 درصدی قطعات یدکی را در اختیار داشته است.