پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۲۴۰ شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰ تعداد بازدید: ۳۸۳۸ Print View

ساده اما خلاقانه

این بکسل در یک کیف تقریبا 40 سانتی جا داده می شود و مانند زاپاس ماشین می توان آن را با خود همراه داشت. جنس آن از فلز است و از شش قطعه و یک سری پیچ و مهره تشکیل شده که ظرف دو دقیقه به هم مونتاژ می شوند.

ساده اما خلاقانه

لیلی کریمی تبار

ماجرا به چهار سال پیش بر می گردد؛ آغاز پروژه مسکن مهر بود و به اتفاق خانواده برای بازدید به هشتگرد رفتیم در راه برگشت، دور از هیاهوها و در جاده ای خلوت، مشغول صحبت در مورد کم و کیف مسکن مهر بودیم که ناگاه پولک آب ماشین بیرون زد و تمام آب موتور تخلیه شد این یعنی این که نمی توان ماشین را روشن گذاشت. ترمز هم از کار افتاد و باید با خودروی دیگری بکسل می شد. سه ساعت طول کشید تا یک وانتی پیدا شد و حال درمانده ما را دید. می خواست کمک کند اما سیم بکسل همراهش نداشت و باید به منزل بر می گشت. بالاخره با هر زحمت و مشقتی بود به تعمیرگاه خودرو رسیدیم اما همان زمان هزینه بکسل ماشین برای مان 40 هزار تومان آب خورد. بماند چقدر در راه ماندیم و اعضای خانواده هم چقدر اذیت شدند.

سید محسن خونساری ورودی سال 78 شرکت ایران خودور همین خاطره را بهانه ای می کند تا به تفکراتش سر و سامان بدهد و قدم در راهی می گذارد که به رفاه مصرف کننده و کاهش هزینه می اندیشد؛ تفکراتی ساده اما در عین حال خلاقانه.

ایراد سیم بکسل های معمولی چیست؟

خودرویی که دچار مشکل می شود ترمز ندارد و با طناب و سیم بکسل آن را جابه جا می کنند. طناب های معمولی فضای زیادی از خودرو را اشغال می کنند. هنگام مواجه شدن با مشکل، استفاده از خودروهای عبوری از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی کار غیر قانونی است از سویی دیگر استفاده از خودرو بر برای جا به جایی زمان زیادی را می گیرد. این مسایل از یک سو و از سوی دیگر، خودروی جلویی که خودروی عقبی را بکسل می کند هنگام  ترمز گرفتن دو خودرو با هم برخورد می کنند مخصوصا در ترمزهای ناگهانی، احتمال آسیب نیز وجود دارد.

بکسلی که شما ساختید این معایب را بر طرف کرده است؟

این بکسل در یک کیف تقریبا 40 سانتی جا داده می شود و مانند زاپاس ماشین می توان آن را با خود همراه داشت. جنس آن از فلز است و از شش قطعه و یک سری پیچ و مهره تشکیل شده که ظرف دو دقیقه به هم مونتاژ می شوند. لوله های آن یک در میان از نظر طولی با هم متفاوتند و دو تسمه در سر و ته آن قرار دارند. هفت صفحه محاسبه برای آن انجام دادیم و بحث های کشش، پیچش و خمش آن را ارزیابی کردیم. تمام این محاسبات از لحاظ مکانیکی و استاتیکی بررسی شده است. عنوان دقیق آن بکسل ثابت تلسکوپی است.

چرا تلسکوپی؟

تلسکوپی بودن آن به دلیل تو در تو بودن لوله ها و به عبارتی کم جا بودن آن است. علم خلاقیت و نوآوری 40 اصل دارد. در این نوآوری از اصل تو در تویی استفاده شده است برای این که هم جای کمی بگیرد و هم به راحتی بتوانیم آن را جمع کنیم.

طول لوله چقدر است؟

این لوله 170 سانتی متر است که ثابت می ماند و  با همین فاصله، خودرو عقبی حرکت می کند.

به مرحله تولید رسید؟

حدود 50 نمونه آزمایشی را تولید کردیم منتها به مرحله تجاری سازی نرسیده است.

به چه دلیل؟

شما اگر می خواهید یک محصول را تولید کنید باید مطالعات بازار آن را انجام بدهید که چقدر می تواند در بازار موفقیت آمیز باشد و روی آن سرمایه گذاری کنید. در مورد اختراع مذکور  بازاریابی کردیم و به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

در صورت تولید بکسل تلکسوپی قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده چند است؟

چیزی در حدود 45 هزار تومان و این فقط هزینه یک بار استفاده از موارد جایگزین است.

 تا چند سال می توانید تولید اختراع ثبت شده تان را به تعویق بیندازید؟

در ثبت اختراع، مخترع 20 سال انحصار تولید دارد.

مشکل مخترعان از نظر شما چیست؟

مخترعان تنها به اختراع و نوآوری فکر می کنند و معمولا بازاریابان خوبی نیستند. درصد زیادی از اختراعات در کنج اتاق ها و کارگاه ها خاک می خورد. از سویی دیگر ثبت اختراع هم معمولا هزینه بر است. اولین قدمش این است که نمونه سازی شود مراحل دیگری هم دارد که همه آن ها هزینه بر است و مهم تر این که مخترعان نیز حمایت نمی شوند.

در ابتدای هر فکر نو به چه می اندیشید؟

ساده و قابل فهم بودن طرح و اختراع، رفاه و آسایش مردم و کاهش هزینه.

مهم ترین پیشنهاد شما در مورد اختراع تان چیست؟

 برای تکریم مشتری آن را جزیی از پک های اهدایی به مشتریان حین خرید خودرو بکنیم.

کار تیمی بوده است؟

بله. با همکاری آقایان محسن مصیبی، محمدرضا چوه، عباس براتلو، محمود قلی پورکاکرودی و اینجانب صورت گرفته است.

ظاهرا در زمینه های دیگری نیز ثبت اختراع داشته اید؟

بله دو مورد، یکی در زمینه مواد غذایی و دیگری در زمینه داروهای پزشکی.

لطفا عنوان شان را نام ببرید؟

نمک حبه غنی شده که مصرف سرانه ما پنج برابر استانداردهای دنیاست. با این نوآوری به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می شویم. دیگری تولید بتادینی که به صورت اسپری است و ضایعات و آلودگی بتادین معمولی را ندارد عنوان آن افشانه بتادین با تکنولوژی بدون گاز خروجی است.

چرا در زمینه های مختلف فعالیت می کنید؟

فرقی نمی کند در چه زمینه ای نوآوری داشته باشیم مهم این است که کاری کرده باشیم.

اختراعات شما و ارتباط آن با فعالیت در شرکت ایران خودرو چگونه است؟

من دوره آموزشی تریز که شرکت برگزار کرده بود را گذارندم؛ در واقع خاستگاه اولیه تفکرات من همین دوره بوده است و حضور در پروژه راه اندازی سمند نیز به من کمک زیادی کرد.

خلاقیت یعنی چه؟

ایجاد چیزی که نبوده است.

سرگرمی شما؟

خلاقیت و نوآوری به اندازه کافی سرگرمی است.

چشم انداز شما در زمینه کاری چیست؟

 من دبیر کمیته پیشنهادات مدیریت کیفیت مرکزی در معاونت خودرو سواری هستم و سعی من بر این است که پیشنهادها را به سمت اختراع ببرم.