پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۳۱ شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷ تعداد بازدید: ۱۴۱۲ Print View

نگاهی به رتبه‌بندی خودروسازان جهان بر اساس ارزش «برند»

دارایی‌های نامرئی

دارایی‌های نامرئی

محمدابراهیم فتاحی

ارزش برند موضوعی متغیر است و به همین دلیل، سنجش دقیق آن غیرممکن بوده و تحت تاثیر عوامل متغیر متعددی قرار دارد. اما در پایان کار اگر مشتری تمایل به پرداخت بیش‌تری برای یک برند نسبت به برند دیگری باشد، در آن صورت ارزش برند شاخص حیاتی برای ارزش کلی یک شرکت خواهد بود. در این خصوص صنعت خودرو موقعیت ویژه ای دارد و درآن، درک مشتری از یک برند اغلب می تواند عامل تعیین‌کننده و اساسی به هنگام خرید یک خودروی جدید به شمار رود. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های میزان ارزش یک برند در مقایسه با رقبا، نظرسنجی سالانه موسسه تحقیقات بازار «میلوارد براون» است که همه‌ساله تحت عنوان نظرسنجی 100 برند برتر جهانی منتشر می‌شود.

در تازه‌ترین بررسی این موسسه، شرکت خودروسازی تویوتا یک بار دیگر عنوان ارزشمندترین برند صنعت خودروی جهان را با ارزش 5/24 میلیارد دلار در سال 2012 کسب کرده است که نسبت به سال گذشته رشد 12 درصدی نشان می‌دهد. در این میان، شرکت ب‌ام‌و آلمان که از سال 2010 به این سو رتبه نخست را در اختیار خود داشت، با دو درصد کاهش نسبت به سال 2011 به مقام دوم تنزل کرد.

رشد قابل ملاحظه ارزش برند تویوتا ناشی از توجه فزاینده به خودروهای هیبریدی این شرکت بوده و این درحالی است که موقعیت ب‌ام‌و به خاطر نزول بازار اروپا، اندکی افت داشته است. نکته قابل توجه این که در میان 100 شرکت برتر مورد بررسی توسط این موسسه، تنها چهار خودروساز دیگر (مرسدس بنز، هوندا، نیسان و فولکس واگن) در فهرست دیده می شوند و بقیه شرکت‌ها در حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

شرکت رایانه‌ای اپل (Apple) که از سال 2011 در رده نخست قرار دارد همچنان با ارزش تقریبی 185 میلیارد دلار در مقام ارزشمندترین برند در میان کل شرکت‌ها قرار دارد.

شایان ذکر است، ارزش برند اساسا حاصل جمع نهایی کلیه درآمدهایی است که انتظار می رود یک برند به تنهایی ایجاد کند. این رقم براساس اطلاعات گردآوری شده از نظرسنجی ویژگی‌های مهم مورد نظر مشتریان محاسبه می شود. در تصویر موجود صفحه، ارزشمندترین برندهای صنعت خودرو فهرست شده است. منبع: High Car Media