پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۲۲۷ سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۳۸ تعداد بازدید: ۲۱۰۰ Print View

عتیقه های نفروختنی

واچیک حق وردیان و سارو صفری، دو هنرمند مسیحی واقعا با خودرو زندگی می کنند. چشمان تیزبین آنان در کوچه پس کوچه های شهر شلوغ تهران و دیگر شهرهای ایران دنبال خرید خودروهای قدیمی با عمر بیش از 50 سال است.

عتیقه های نفروختنی

مرتضی زبردست

قلم زدن در نشریات خودرویی حال و هوای خاص خودش را دارد. این جا خبری از هیاهوی فوتبال و قراردادهای چند صد میلیون تومانی آن نیست. حرفی از والیبال، بسکتبال، هندبال، شمشیربازی، فوتسال، اسب دوانی، کشتی و دیگر رشته های ورزشی به میان نمی آید. هر آن‌چه در محافل گرم قبیله بنی هندل می شنوی مربوط به خودروست و جالب این که جماعت ماشین باز با آب و تاب تمام همه تحولات این خزنده خوش بخت را از بدو تولد تا امروز برایت بازگو می کنند. تا همین چندی پیش فکر می کردیم برو بچه های اتومبیل رانی تنها به فکر مسابقه و سبقت از رقبای خود در جاده های صعب العبور هستند اما یکی از نشست های تخصصی این رشته که ما هم در آن حضور داشتیم پندارهایمان را تغییر داد، واچیک حق وردیان و سارو صفری، دو هنرمند مسیحی واقعا با خودرو زندگی می کنند. چشمان تیزبین آنان در کوچه پس کوچه های شهر شلوغ تهران و دیگر شهرهای ایران دنبال خرید خودروهای قدیمی با عمر بیش از 50  سال است. ماشین هایی که دوره جوانی را خوب و سالم پشت سر گذاشته و تصادف شدید نداشته باشند خیلی زود نظر این دو کارشناس خبره آثار باستانی را برای تزیین موزه های گمنام خود جلب می کنند. کافی است موسیو سارو که 56 ساله و دنیا دیده تر از همکار جوان خود است مرغوبیت جنس را تایید کند بقیه کارها را واچیک 28 ساله مثل فرفره انجام داده و خودروی خوش شانس در یکی از دو کارگاه   خودرو سازی تهران یا کرج کاملا پیاده و لخت می شود.

 

صاف کاری، ظریف کاری و نقاشی

خودروهای خریداری شده وقتی به کارگاه سازندگی می رسند برای صاحبان جدید خود حکم کالایی را دارند که در نمایشگاه قرار گرفته است. هر چند دقیقه یک بار از زوایای مختلف برانداز شده و مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند؛ صاف کاری، ظریف کاری و نقاشی مهم ترین کارهایی است که روی این خودروها انجام می شود.

 

جمع کردن و چیدن

 

واچیک می گوید: «جمع کردن و چیدن دو مقوله جدا از یکدیگر و متفاوت در کار ماست بدین معنا که جمع کردن، به مونتاژ لوازم خودرو بدون اعمال سلیقه گفته می شود و چیدن، مونتاژ لوازم ماشین با لحاظ کردن سلیقه است.»

 

خودروهای عتیقه و آنتیک

استاد و شاگرد بساز و  نفروش خودروهای خاص،  17 خودروی عتیقه خارجی در پارکینگ یا به روایتی مخفیگاه اختصاصی خود دارند که قیمت بعضی از آن ها به مرز 80 میلیون تومان می رسد؛ فیات آبارت، فیات 850 اسپایدر،  ام، جی، بی، لانچیا، بنز 190 مدل 1963، بنز 450 اس، ال، فولکس قورباغه ای کروک، فولکس والیانت، فولکس کارمندگیا، ب ام و، پورشه 356، پورشه 911 توربو و تعداد دیگری که هنوز مجوز اعلام وضعیت آن ها صادر نشده است. بد نیست اشاره شود برای باز سازی برخی از خودروهای مذکور شش ماه و برای تعدادی هم حدود دو سال وقت صرف شده است.

 

دعوت به نمایشگاه بین المللی

مدیران شرکت ام جی، وقتی متوجه بازسازی خودروی قدیمی کارخانه خود توسط یک ایرانی شدند برای شرکت دادن این خودرو در نمایشگاه بین المللی و خرید آن مبلغ چشم‌گیری را پیشنهاد داده بودند که طرف های ایرانی حاضر به انجام این معامله نشدند.

 

می سازیم ولی نمی فروشیم!

واچیک می گوید: «کارهای هنری قیمت ندارد، ما بساز، بفروش نیستیم که به سود کارمان فکر کنیم. همین که یک ماشین زهوار در رفته را به شکلی در می آوریم که هزاران خریدار و خاطرخواه پیدا می کند برایمان کافی است. دوست داریم کارمان را توسعه بدهیم اما هنوز آدم های مخصوص آن را پیدا نکردیم.»

وقتی از او می پرسم پس مخارج زندگی را از کدام درآمد تامین می کنید؟ پاسخ می دهد: «ما را نصف آدم های عشق ماشین تهران می شناسند و برای زیبا سازی خودروهایشان پیش ما می آیند و کارشان را کنترات می دهند، تودوزی، زیبا سازی و هنر بزک ماشین را بلدیم و از همین راه هم زندگی می کنیم.»

 

این یکی تکه!

خودروی پورشه 356 تنها یک‌دستگاه به ایران وارد شده و آن هم امروز در دست آن هاست. واچیک می گوید: «البته فکر نکنید من این ماشین را لای زرورق نگاه داشتم تا مثلا خط روی آن نیفتد. خودرو تولید می شود تا مورد استفاده آدم ها قرار گیرد. اگر همین تک ماشین موجود در ایران بخواهد روی اعصاب من راه برود و با روح و روانم بازی کند آن را آتش می زنم. ما شماری از خودروهای نایاب دنیا را بازسازی و از طریق فدراسیون اتومبیل رانی کشورمان صاحب شناسنامه کردیم تا شرکت‌های سازنده آن ها در جریان باشند.»

 

شیشه سه میلیون تومانی!

برای بازسازی فیات آبارت، شیشه جلوی آن را  هرچه بیش‌تر می گردند، کم‌تر می یابند. در ایتالیا از شرکت سازنده هم شیشه یدک خودروی قدیمی خودشان را سراغ می گیرند اما نتیجه ای حاصل نمی شود. سرانجام به اصفهان می روند و با کارخانه شیشه امید به این نتیجه می رسند قالب شیشه را بسازند و در پایان، کار با مبلغ سه میلیون تومان انجام می پذیرد و شیشه ساخته می شود.

 

خوراک فیلم سازها

«خودروهای ما به خاطر شرایط منحصر به فردشان خوراک فیلم سازها هستند، خیلی از تهیه کننده ها و کارگردان های سینمای کشورمان خواستار کرایه خودروهای آنتیک و قدیمی ما می شوند.» این را واچیک می گوید و سپس حرف را این گونه تکمیل می کند: « ولی تنها در صورتی با تقاضای آنان موافقت می کنیم که خودمان راننده آن باشیم  البته برای ماشین عروس هم مشتری مخصوص داریم اما شرایط مان همانی است که گفتم.»

 

اجاره بهای خودروها

از واچیک درباره شرایط و بهای اجاره خودروهایش می پرسم. او در پاسخ تصریح می کند: «خودروهای ما برای تبدیل شدن به ماشین عروس، رقمی بین یک تا یک و نیم میلیون تومان اجاره می شوند با این توضیح که زمان اسکرت ماشین عروس، خانواده و اقوام آنان باید مسایل ایمنی و فاصله قانونی را رعایت کنند.»

خودتان هم این نکات را در تیم ایران خودرو رعایت می کنید؟ « نه! من قهرمان مسابقه های اتومبیل رانی هستم و برای این که در رقابت با رقبا از آنان عقب نمانم باید بگذارم و از حریفان خود سبقت بگیرم. به روایت واضح تر بنده در جاده و پیست اتومبیل رانی عالم بی عمل خواهم شد، افتاد!؟»

بله داداش افتاد!