پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۵۸۸ دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۷ تعداد بازدید: ۲۱۱۳ Print View

مروری بر اقدامات بزرگترین خودروساز خاورمیانه در سالی که گذشت

تحولات بنیادین در ایران خودرو؛ از طراحی و تولید تا خدمات پس از فروش

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان سازمانی پیشرو در ارزش آفرینی صنعت کشور، سهم بزرگی در منافع اقتصادی، تولید، اشتغال زایی و دیگر شاخص های اقتصادی دارد. این گروه صنعتی در سال های اخیر گام های بزرگی برای تحقق اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز صنعت خودروی کشور برداشته است.

تحولات بنیادین در ایران خودرو؛ از طراحی و تولید تا خدمات پس از فروش

  گروه صنعتیایران خودرو با تلاش و پشتکار در مسیر تعالی، بر یادگیری، خلاقیت و کار تیمی ارج نهاده و با تمرکز به خواسته های مشتریان،‌ احترام به انسان ها و حفظ منافع ذینفعان خود را در رعایت موضوعات زیست محیطی، ‌ایمنی و اجتماعی مسئول می داند.

 با توجه به تغییر شرایط و فضای کسب و کار در سال 95 و موفقیت های گروه صنعتی ایران خودرو در عرصه داخلی و بین المللی به ارایه بخشی از دستاوردهای این شرکت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل می پردازیم. 

گروه صنعتی ایران خودرو  علاوه بر مشارکت با خودروسازان معتبر جهانی برای تولید محصول مشترک، به دنبال تقویت برند ملی در سبد محصولات تولیدی است. راهبرد بلند مدت ایران خودرو اختصاص بیش از 50 درصد از سبد محصولات به برند ملی است. طراحی و توسعه محصولات بخشی از رویکردهای ایران خودرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

ایران خودرو در ماه های پایانی سال اقتصاد مقاومتی، توانست هم سو با سیاست های تعیین شده در سند چشم انداز صنعت خودرو دومحصول جدید را با بهره گیری از توانمندی مهندسان ایرانی طراحی و آماده تجاری سازی کند. این شرکت موفق شد اولین دستاوردهای پسابرجام در صنعت خودروسازی را به نام خود ثبت کند.

ایران خودرو در سال جاری در عرصه مشارکت های بین المللی دستارودهای قابل توجهی داشت، به گونه ای که در فضای کسب و کار ایجاد شده پس از برجام، علاوه بر توسعه و ارتقای محصولات خود، قرارداد خود با شرکت پژو را به مرحله اجرا برساند.

 

طراحی و تولید محصول

محصول 207i صندوقدار و دنای فیس لیفت یا همان دناپلاس، دو محصول جدید ایران خودرو است که در دی ماه سال 95 رونمایی شد.

در آبان ماه امسال اولین بدنه محصول پژو 2008 رنگ شده و خطوط تولید درحال تجهیز هستند. طبق برنامه زمانبندی اولین محصول مشترک ایکاپ با داخلی سازی 40 درصدی در پایان سال اول تولید، اسفندماه به تولید می رسد.

مطابق با مفاد این قرارداد تولید محصول مشترک ایران خودرو و پژو در سال چهارم فعالیت به 70 درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعه سازان ایرانی و اروپایی خود عامل بسیار مهمی در فناوری و به روز رسانی تولیدات قطعه سازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. بر همین اساس به موازات اجرای قرارداد پژو مذاکرات قطعه سازان دو شرکت برای ایجاد جوینت ونچر در حوزه قطعه سازی با رویکرد انتقال دانش و فن آوری تولید قطعه درحال انجام است که بخشی از آن به سرانجام رسیده است.

در برنامه ایران خودرو صادرات محصولات ایکاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از دیگر سو هر محصولی که توسط پژو طراحی و تولید شود و برای ایکاپ توجیه اقتصادی داشته باشد در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد.

درحال حاضرگروه صنعتی ایران خودرو با تولید روزانه بیش از دوهزار و 500 دستگاه انواع خودرو سواری، وانت  و تجاری بالاترین سهم را در بازار خودرو از آن خود کرده است.

 

خدمات پس از فروش و فعالیت های امدادی به مشتریان

براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو توانسته با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول ارزیابی سال 94 در میان شرکت های ارایه دهنده خدمات خودرویی داخلی قرار گیرد.

ایساکو در حالی در بین 39 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بیشترین امتیاز را کسب کند که در هفت دوره متوالی این ارزیابی‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است.

همچنین میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به کم تر از 30 دقیقه رسیده که در استانداردهای جهانی عدد قابل قبولی به شمار می آید.

 

حفظ سهم بازار

افزایش قابل توجه میزان فروش محصولات در سال جاری حکایت از افزایش رونق محصولات ایران خودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن است. تا پایان بهمن ماه سال 95 شاهد افزایش 34 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

در سال 95 روش های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران خودرو درنظر گرفته شد. تامین نیاز و سلیقه گروه های درآمدی مختلف مبنای تصمیم گیری های ایران خودرو در زمینه فروش محصولات است. گروه صنعتی ایران خودرو در اقدامی مسئولانه و برای حفظ منافع مشتریان، محصولات خود را از دی ماه امسال با مدل 96 عرضه کرده است. این شرکت با اجرای الزامات پلیس در کلیه محصولات توانست مجوز صدور اسناد خودروهای تحویلی با مدل 96 به مشتریان را از ابتدای دی ماه آغاز کند. این اقدام تاکنون بی سابقه بوده و ایران خودرو برای اولین بار موفق به انجام آن شده است.

 

گام های ایران خودرو در بازارهای صادراتی

تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران خودرو در طبق تفاهم نامه ای که در با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. ایران خودرو هیچ گونه سرمایه گذاری در آذربایجان انجام نداده و مشارکت به صورت ارایه خدمات فنی و مهندسی برای راه اندازی خط مونتاژ است. این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال 96به بهره برداری خواهد رسید.

از دیگر اقدامات ایران خودرو در بازارهای بین المللی،‌ آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامه های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورها است و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس را در دستور کار قرار داده است.

احیای سایت تولید در کشور سوریه نیز از دیگر فعالیت های ایران خودرو در سال جاری بوده است.

از دیگر سو، به تازگی تفاهم نامه ای برای ایجاد خط تولید محصولات ایران خودرو در کشور عمان با سرمایه گذاری طرف عمانی و ارایه خدمات فنی از سوی ایران خودرو نیز به امضا رسیده است.

الجزایر به عنوان دومین بازار قاره آفریقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهانی بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامه ریزی شده است. برهمین اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایه گذاری 80 درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده و هم زمان با صادرات بیش از 300 دستگاه دنا، تجهیزات خطوط تولید که سهم ایران خودرو در این مشارکت است ارسال شده است.

همچنین ایران خودرو موفق شد در آّبان ماه امسال، صادرات سمند و رانا به صورت رسمی به شبکه تاکسیرانی کشور ساحل عاج را آغاز کند.

 

نتایج ارزیابی کیفیت

در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را کسب کرده اند.

در گزارش ارزشیابی روند افزایش کیفیت محصولات ایران خودر در سال جاری ممتد بوده که این امر را می توان در گزارش های ارزشیابی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده کرد.

همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایران خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر درخاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.

 

پیشرفت ها در حوزه قوای محرکه

صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.

کاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 33 ماه را از جمله ویژگی این قرارداد همکاری است که 57 میلیون یورو از رقم کل پروژه، توسط مهندسان و کارشناسان ایران خودرو انجام خواهد شد.

از دیگر اقدامات ایران خودرو در سال جاری در حوزه قوای محرکه راه اندازی پیشرفته ترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. این خط تولید که با سرمایه گذاری سه میلیون یورویی به بهره برداری رسیده، گیربکس پیشرفته جی.اچ.کیو (JHQ) را با ظرفیت سالانه 300 هزار دستگاه تولید خواهد کرد که امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

 

اجرای طرح کلید به کلید

گروه صنعتی ایران خودرو هم زمان با هفته دولت طرحی را اجرا کرد که براساس آن رانندگان تاکسی توانستند در روز اسقاط تاکسی فرسوده خود، ‌تاکسی نو را دریافت کنند.در اوایل بهمن ماه بیش از 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج و با محصولات نو ایران خودرو جایگزین شده است.

گروه صنعتی ایران خودرو با عزمی راسخ برای تحقق اهداف خود، یقین دارد که با بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش کارکنان مجموعه می تواند با برنامه های تعیین شده، در مسیر سیاست های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت گام بردارد تا از این رهگذر یادگار ارزشمندی را در حفظ و توسعه صنعت پیشرو کشور برای آیندگان بر جای بگذارد.