پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۹۳ دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲ تعداد بازدید: ۲۷۳۳ Print View

ازتامین ،‌تولید تا خدمات پس ازفروش وصادرات رخ داد:

زنجیره حماسه درایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در سال های اخیر در نتیجه تغییرات فضای کسب و کار داخلی و جهانی، چالش های بزرگی را از سر گذراند. در این روند تجربه های ارزشمندی را به دست آورد و دستاوردهای تازه ای را در تاریخ صنعت خودروی ایران رقم زد.

زنجیره حماسه درایران خودرو

به گزارش ایکو پرس ، در این گزارش به عملکرد چهار ساله اخیر این گروه صنعتی در زمینه های تولید، کیفیت، صادرات، تحقیق و توسعه و محصولات جدید پرداخته می شود. 

 

رکوردهای تولید

در اواخر اسفند سال 88 برای اولین بار در تاریخ 42 ساله ایران خودرو، رکورد تولید680 هزار و هشت دستگاه انواع خودرو سواری و وانت شکسته شد.  تولید 16 درصد و کیفیت 26 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد و ایران خودرو عنوان سومین شرکت در میان 100 شرکت برتر ایران را از آن خود کرد. درهفتمین جشنواره تولید ملی – افتخارملی نیز برترین تولید کننده ملی شناخته شد و لوح سپاس و تندیس دریافت کرد.   

رکورد تولید سال 89 ایران خودرو نیز با عبور از 755 هزار و 555 دستگاه انواع خودرو سواری در روز 23 اسفند 90 شکسته شد و با وجود سخت گیرانه تر شدن استاندارد های خودرویی، ایران خودرو توانست در سال 1390 تعداد 775 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کند. این درحالی صورت گرفت که این شرکت خودروهایی با فناوری پایین را از چرخه تولید حذف کرد. در سال 1391 نیز با وجود تشدید تحریم ها و مشکلات داخلی و خارجی، 444 هزار و 444 هزار دستگاه در ایران خودرو تولید شد.برنامه تولید ایران خودرو درسال 92، ‌550 هزار دستگاه پیش بینی شده است. از دیگر سو ٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰتندر 90 اتوماتیک، رانای لوکس، دنا، یک خودروی جدید شاسی بلند، وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و سورن با موتور توربوشارژ،  امسال از سوی ایران خودرو عرضه می شود. در سال 92، ایران خودرو بخش زیادی از نیاز ارزی برنامه های تولید و طرح و توسعه ای خود را از ارز حاصل از صادرات و بدون اتکا به ارز نفتی تامین خواهد کرد.

 

تولیدانبوه دومین خودرو ملی 

رانا دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو و در راستای توسعه برند ملی و پلاتفرم های ایران خودرو طراحی و تولید شده است. این محصول با استاندارد ایمنی بالا و در حد سه ستاره و استاندارد آلایندگی یورو (3 ، 4 و 5 ) به بازار عرضه می شود. خطوط تولید انبوه این خودرو 27 خرداد 91 آغاز به کار کرد.

 

ارتقای رتبه جهانی

ایران خودرو با تولید 688 هزار دستگاه در سال 2009 میلادی از نظر حجم تولید دربین خودروسازان جهانی با شش پله صعود از رتبه بیست دوم به جایگاه شانزدهم ارتقا یافت.   

با وجود بحران اقتصادی که موجی از رکود بی سابقه را در صنایع خودروسازی جهان دامن زد، ایران با تولید یک میلیون و 395 هزار دستگاه  درسال 2009 میلادی، با رشد 12 درصدی مواجه شد و توانست رتبه دوازدهم را در جهان از آن خود کند.  88 درصد از افزایش تولید کل خودروی سواری و تجاری کشور درسال 2009 ناشی از رشد چشم گیر تولید گروه صنعتی ایران خودرو بود و مجموع تولید خودروی سواری و تجاری ایران خودرو از 581 هزار دستگاه در سال 2008 با 18درصد رشد به 688 هزار دستگاه درسال 2009 رسید. 

 

بهره برداری از مدرن ترین سیستم پردازش قطعات پرسی درخاورمیانه

اولین سیستم مکانیزه پردازش قطعات پرسی در سطح خاور میانه و چهارمین در سطح جهان، در شرکت ایران خودرو به بهره برداری رسید. این مجموعه، انبارش قطعات پرسی در حداقل زمان و انتقال آن ها به سالن های (EMS) و بدنه سازی های دو و پنج از طریق سیستم مکانیزه را ممکن می سازد.

انبار مکانیزه قطعات پرسی، از بزرگ ترین پروژه های توسعه ای ایران خودرو در بهره گیری از جدیدترین و دقیق ترین فناوری با انعطاف پذیری بالا و کاهش آسیب های ناشی ازحمل و نقل با کفی و لیفتراک از نتایج آن است. افزایش 25 درصدی کیفیت قطعات و کاهش دوباره کاری و ضایعات، از نتایج به کار گیری این سیستم  است. کاهش سالانه یک و نیم میلیون کیلومتر ترددهای داخل شرکت، کاهش مصرف سوخت معادل 300 هزار لیتر گازوییل و  500 متر مکعب گاز و پنج میلیارد ریال صرفه جویی از دیگر نتایج این سیستم مکانیزه است و با حذف تجهیزات حمل و نقل، سالانه از انتشار چهار هزار کیلو گرم مونو اکسید کربن، 35 هزار کیلو گرم اکسیدهای ازت و 700 کیلوگرم  PM  جلو گیری به عمل می آید.

 

بهره برداری از بزرگ ترین سالن ماشین کاری سیلندر درخاورمیانه

بزرگ ترین کارخانه ماشین کاری سر سیلندر و بلوک سیلندر موتورهای کم مصرف در خاورمیانه، در ایران خودرو آغاز به کار کرد. این مجموعه در دو فاز طراحی و تاسیس شده که در فاز اول آن سالانه 30 هزار قطعه و فاز دوم سالانه 250 هزار قطعه با بالاترین استانداردهای روز دنیا تولید می شود.

توسعه موتورهای روز دنیا با مصرف سوخت و آلایندگی کم‌تر، از مهم ترین اهداف این طرح عنوان شده و  بهره برداری از سالن ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر موتورهای تی یو، ضمن ایجاد خودکفایی در ساخت قطعات مهم موتور، ارتقای کیفیت، اشتغال زایی و بومی سازی دانش فنی نوین در تجهیزات مونتاژ و ماشین کاری را به دنبال دارد.

ایران خودرو تولید موتورهای خانواده تی یو  در 15 مدل و ای اف 7  و داخلی سازی قطعات پیچیده و اصلی نظیر بلوک سیلندر و سرسیلندر و بومی سازی فناوری نوین در تجهیزات و ماشین آلات را در برنامه کاری خود قرار داد.

اشتغال زایی مستقیم این پروژه 700 نفر است و در کنار تولید 250 هزار موتور در سال و برخورداری از استانداردهای زیست محیطی و فرایندها و ابزارهای کنترلی، محصول نهایی از طریق سیستم های پیشرفته تا 10 سال پس از فروش در نزد مشتری ردیابی می شود.

 

رونمایی از نخستین نمونه قوای محرکه دیزل

با رونمایی از نخستین نمونه قوای محرکه دیزل، ایران به جمع تولیدکنندگان قوای محرکه دیزل در جهان پیوست. طراحی موتور ملی دیزل سواری  که جزو خانواده موتور ملی ایران خودرو و برپایه دیگر موتورهای این شرکت بوده و با رویکرد استفاده از قطعات مشترک میان موتورهای ایران خودرو طراحی شده  از تیرماه 87 در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران خودرو ایپکو آغاز شد. مصرف سوخت گازوییل در این موتور پنج لیتر در هر 100 کیلومتر است و با قدرت 120 اسب بخار قابلیت نصب بر روی همه خودروهای تولید داخل را دارد.  استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل، یورو 5 است و از این لحاظ در بالاترین سطح قرار دارد.

 

بومی سازی فناوری توربوشارژ

عرضه موتور ای اف 7 مجهز به توربوشارژ نشان دهنده حرکت ایران خودرو به موازات صنایع پیشرو جهانی در این زمینه است. توربوشارژ این امکان را می دهد تا از خودرویی با موتور 1700 سی سی توانی برابر 2200 سی سی توان به دست آید، در حالی که هزینه مورد نیاز برای آن درمقایسه با موتور 2200 سی سی به مراتب کم‌تر و علاوه بر آن تعداد زیادی قطعه مشترک با موتور معمولی 1700 سی سی دارد. موتور ای اف 7 توربوشارژ دومین موتور از خانواده ملی است که ابتدا بر روی سورن ELX نصب شد.

 

توسعه فناوری هیبرید

توسعه فناوری هیبرید با عرضه سمند مجهز به فناوری میکروهیبرید توسط شرکت ایران خودرو دراوایل سال 88  آغاز شد.  این نوع خودرو در توقف خاموش و با پدال گاز یا کلاچ دوباره روشن می شود، به همین دلیل برای تاکسی و سفرهای داخل شهری مناسب تر است. در خودروی میکرو هیبرید، با تغییر در استراتژی ای. سی. یو.، استارت با دینام یکی می شود و مهم ترین دستاورد آن، کاهش مصرف سوخت در توقف ها بدون آسیب به قوای محرکه است.

سمند میکروهیبرید ایران خودرو به منظور انطباق با استاندارد یورو4 در بهمن ماه 90 فرایندها و آزمون های لازم را با موفقیت از سر گذراند. فاز تجاری سازی آن، اول اردیبهشت 90 به پایان رسید و تمامی قطعات نیز تایید نهایی گرفت.

 

فناوری نانو

یک نمونه از خودروی سورن که با بهره گیری از نانو در برخی قطعات و تجهیزات آن تولید شده، در نمایشگاه دومین جشنواره نانو در آبان 88 به نمایش در آمد. ازجمله کاربردهای نانو در این خودرو، رنگ بدنه با کیلر نانو است که مقاومت آن در برابر سایش های مختلف را افزایش داده وعمر شفافیت خودرو را طولانی می کند. منسوجات به کار رفته در صندلی ها، کف و رودری های خودرو از دیگر موارد به کار گیری فناوری نانو در این محصول و از خاصیت آب گریزی و ضد لک برخوردار است.

آنتی باکتریال بودن نقاط تماس با دست مانند فرمان همراه با فیلتر داخل کابین که با جلوگیری از ورود ذرات و غبار به داخل کابین، هوای آن را مطبوع تر و سالم تر می سازد، از دیگر موارد استفاده از نانو در این محصول است. در ستون ها و برخی قطعات داشبورد این محصول از کامپوزیت های نانو استفاده شده که مقاومت در برابر حرارت و ضربه از ویژگی های آن است.  نمونه های اولیه کاتالیست اگزوز نانو به تولید رسیده و بررسی های دقیق تر برای تولید انبوه آن در دست است. رنگ نانوی به کار رفته در این محصول نمونه ای از تولید انبوه است و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد. 

برخی قطعات به کار رفته در سورن نانو از جمله این قطعات که پوشش های نانویی دارند می توان به هاوزینگ های چراغ ها، پروانه فن رادیاتور، نگه‌دانده ای سی یو، قطعات مجموعه داشبورد، قاب ستون های داخلی خودرو با استفاده از نانوکامپوزیت های پلیمری تزریقی اشاره کرد.

 

کسب دانش فنی سیستم فرمان برقی جهت نصب برروی محصولات ایران خودرو

با طراحی و توسعه سیستم فرمان برقی،ایران خودرو به دانش فنی نصب سیستم فرمان برقی دست پیدا کرد. به کارگیری این سیستم، سه تا چهار درصد کاهش مصرف سوخت خودرو را به همراه خواهد داشت و در مقایسه با سیستم فرمان هیدرولیک متداول که به صورت مداوم فعال بوده و انرژی مصرف می کند، تنها در هنگام گردش فرمان توسط راننده خودرو وارد مدار می شود و عمل می کند.

فرمان برقی امکان نصب سیستم های جدید برقی و الکترونیک در خودرو همانند سیستم هیبرید را فراهم کرده و سبب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو خواهد شد. از مزایای دیگر این سیستم تنظیم سفتی یا نرمی فرمان خودرو متناسب با سرعت آن است که نقش مهمی در پایداری خودرو به ویژه در سرعت های بالا دارد.

کسب دانش فنی نصب سیستم فرمان برقی بر روی خودرو، یک مرحله مهم در تکمیل فرایند طراحی خودرو در داخل کشور است. 

 

دست یابی به دانش طراحی و ساخت قالب های داشبورد

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو در سال تولید ملی به دانش طراحی و تولید بزرگ ترین قالب داشبورد سمند دارای کیسه هوادست یافت و بیش از 700 هزار یوروصرفه جویی ارزی ایجاد کرد.   

این پروژه با همکاری شرکت ساپکو صورت گرفت و بزرگ‌ترین شرکت قالب سازی آلمان در چارچوب یک قرارداد پنج ساله فناوری را به شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو انتقال داد. فولادهای موردنیاز برای طراحی این قالب، از اسفراین تامین می شود که از همه استانداردهای مورد نیاز در قالب سازی  برخوردار است.  با استفاده از دستاوردهای این پروژه، ساخت بزرگ ترین قالب های پلاستیک سایر محصولات در آینده مدنظر است.

 

طراحی و توسعه شبکه مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل

گروه صنعتی ایران خودرو با به کارگیری سیستم مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل گام بلندی در جهت خودکفایی و ارتقای کیفی این خودرو برداشت که این مهم از نتایج اقتصاد مقاومتی درسال تولید ملی است.   

ایران خودرو توسعه شبکه داخلی خودرو با پروتکل CAN و به کارگیری این فناوری در تمامی محصولات تولیدی را در برنامه های کاری خود قرار داد. با توجه به راهبرد افزایش سهم الکترونیک درخودرو، شبکه داخلی به ‌عنوان پایه و زیربنای لازم برای توسعه و به‌ کارگیری سیستم‌های جدید الکترونیک نقشی اساسی دارد.

این سیستم که  بر روی  سمند و رانا نصب شده، برای 206 نیز توسعه داده شد و پژو 206  ساخت داخل با شبکه CAN متعلق به ایران خودرو به تولید انبوه رسید.

 

بومی سازی قالب های بزرگ دایکست موتور TU3  

با بومی سازی قالب های دایکست مورد نیاز صنعت در شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو، این شرکت طراحی و ساخت قالب های دایکست موتور TU3 را در مدت یک سال به اجرا در آورد که یک و نیم میلیون یورو صرفه جویی نصیب صنعت کشور می کند.  

برای تامین فولاد مورد نیاز این قالب ها، نیز پروژه هایی با تولید کنندگان بزرگ فولاد به اجرا در آمده و  فولادهای مورد نیاز در شرکت های سازنده فولاد کشور تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. قالب های دایکست با استفاده از تجهیزات موجود و دانش و توان کارکنان در شرکت قالب های پیشرفته بومی سازی شده است.

 

اختصاص سه درصد فروش ایران خودرو به تحقیق و توسعه

کسب دانش طراحی و توسعه محصولات جدید، از اصلی ترین مزیت های رقابتی است و برای این منظور، از سال 90 حداقل سه درصد از فروش ایران خودرو به تحقیق و توسعه و اجرای پروژه های مرتبط اختصاص یافت. صنعت خودروی ایران به طور اعم و شرکت ایران خودرو به طور اخص دارای نیروهای انسانی توانمند و صاحب دانشی است که توان طراحی، ساخت، مهندسی محصول و مدیریت فناوری نوین را دارند و این دانش بزرگ‌ترین سرمایه صنعت خودروی کشور است. ایران خودرو درحال انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های معتبر در زمینه های مختلف است.

 

اجرای بیش از 40 پروژه تحقیقاتی در دو سال اخیر

با اختصاص سه درصد از در آمد فروش ایران خودرو به تحقیق و توسعه، در دو سال اخیر بیش از 40 پروژه تحقیقاتی در زمینه محصول و قوای محرکه اجرا شده و در دست اجراست.   

 

تشکیل کمیته عالی کیفیت  

در راستای تحقق رهنمود های مقام معظم رهبری درزمینه جهش کیفیت در تولید و خدمات پس از فروش، شورای عالی کیفیت درایران خودرو با حضور مدیر عامل و قائم مقام وی در اوایل سال 89 تشکیل شد.

ایران خودرو برای ارتقای شاخص‌های مختلف کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، 178 پروژه ارتقای کیفیت را در سال 89 در دستور کار داشته است. در سال 88 نیز 117 پروژه به اجرا در آمد که ضمن رشد 30 درصدی کیفیت محصولات در نتیجه این پروژه‌ها، کیفیت روآ، دو رتبه افزایش پیدا کرد.

کسب 69 امتیاز و رتبه اول توسط ایساکو در نیمه اول سال 89 در سراسر کشور از دیگر موارد ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش ایران خودرو بود و شاخص سی 100 نسبت به سال 88 به میزان 30 درصد بهبود یافت.

تمامی برنامه‌های کیفیتی در سراسر زنجیره ارزش از تامین قطعات تا خدمات پس از فروش ایران خودرو توسط کمیته عالی کیفیت هدایت می‌شود. این کمیته همه هفته نشست‌هایی را برگزار می‌کند که در 80 درصد این نشست‌ها مدیرعامل نیز حضور دارد. همچنین پنج کمیته فرعی شامل کیفیت تولید محصولات، کیفیت خدمات پس از فروش، کیفیت فروش، سیستم‌ها و ساپکو تحت پوشش کمیته عالی هستند.

در سال 89 نمره منفی محصولات ایران خودرو 45 درصد و میانگین مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش برای تعمیرات، 40 درصد کاهش یافت که نشانه بهبود قابل توجه در بهبود قطعات و خدمات است. رشد چهار هزار درصدی نمایندگی های خدمات پس از فروش رتبه یک از رویدادهای مهم سال 89 است. تعداد نمایندگی های رتبه یک که در سال 88 تنها یک مورد بود، در سال 89 به 41 و رتبه شرکت ایساکو نیز از سه به دو افزایش یافت.

 

صادرات ایران خودرو دو برابر شد

در سال 87  مجموع صادرات خودرو کامل توسط ایران خودرو 35 هزار دستگاه شامل 18 هزار دستگاه  206 اس دی ازطریق شبکه پژو و مابقی از طریق شبکه ایران خودرو  بود. سال 88 سال شکوفایی شبکه توزیع ایران خودرو در بازار جهانی بود و در سه ماه نخست سال، بدون 206 اس دی، قریب به شش هزار خودرو صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، تقریبا  دو برابر است. طبق برنامه، بدون پژو، دست کم 30 هزار دستگاه صادر شد.

با توجه به اهتمام شرکت ایران خودرو درتقویت و توسعه برند ملی، هم‌زمان با ثبت رکورد صادرات 34 هزار و 144 دستگاه سمند در سال 89، سهم 85 درصدی خودرو ملی در صادرات سال مذکور محقق شد.

شرکت ایران خودرو در فضای محدودیت‌های بین‌المللی در سال گذشته به صادرات خود جان دوباره بخشید؛ به گونه ای که صادرات انواع خودروی سواری در سال 91 نسبت به سال قبل از آن با صادر کردن بیش از 19 هزار دستگاه خودرو، 160 درصد رشد را نشان می دهد. برنامه ایران خودرو در سال 92 ، صادرات 50 هزار دستگاه خودرو سواری است .

 

برترین خدمات پس از فروش

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور، در دوره‌های ارزیابی های وزارت صنعت از شرکت‌های خدمات پس از فروش، عنوان پر افتخار «رتبه اول» و «تنها شرکت موفق» را از آن خود کرد. ایساکو در سه سال متوالی مقام اول را در بین شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پس از فروش کسب کرده بود و در ارزیابی های سال 91 که نتایج آن در سال 92 منتشر شد نیز برای اولین بار در کشور به «رتبه اول» دست یافت.

در ارزیابیِ سال 91 وزارت صنعت، معدن و تجارت که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام شده، کلیه شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو چه داخلی و چه وارد کننده خودرو بالغ بر 36 شرکت بوده‌اند که ایساکو با کسب امتیاز80.64 رتبه اول را از آن خود کرد.

 

بزرگ ترین سامانه ارتباط با مشتریان در کشور آغاز به کار کرد

برای اولین بار در تاریخ صنعت کشور در مهر ماه 90، بزرگ ترین و پیشرفته ترین سامانه یک پارچه مدیریت ارتباط با مشتریان بر اساس استانداردهای روز جهانی توسط گروه صنعتی ایران خودرو راه اندازی شد و سامانه 09644 به طور مداوم در دسترس مشتریان قرار گرفت تا سوال، نظر و یا پیشنهادهای خود در زمینه خرید محصول، برنامه های فروش و موارد دیگر مطرح کرده و پاسخ گیرند. این سامانه در سال 91 به 096440 تغییر یافت. سامانه مدیریت ارتباط با مشتری، ضمن دریافت و تحلیل تمامی اطلاعات مشتریان در خصوص محصول، کیفیت، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش، آن را به عنوان معیاری مهم در جهت ارتقای کیفیت و محصول در اختیار مدیریت ارشد قرار می دهد.

 

برترین شرکت ایران

در چهاردهمین دوره رتبه‌بندی و انتخاب 400 شرکت بزرگ و 100 شرکت برتر ایران، ایران خودرو برای دومین سال متوالی برترین شرکت ایران شناخته شد و در همایش معرفی شرکت‌های برتر، مدیرعامل گروه صنعتی، لوح تقدیر را دریافت کرد. ایران خودرو همچنین جوایزی در بالاترین میزان فروش و اشتغال زایی به خود اختصاص داد. در بخش اشتغال ‌زایی با 52 هزار و 795 نفر پرسنل رتبه دوم را کسب کرد.

در این دوره ازارزیابی شرکت های مختلف که از سوی سازمان مدیریت صنعتی انجام شده،شاخص‌های مختلف اقتصادی و در راس آن‌ها میزان فروش مورد ارزیابی قرار گرفته و ایران خودرو (هولدینگ) با دست‌یابی به بیش از 136 هزارو 875 میلیارد ریال درسال 89 بالاترین میزان فروش را دارا بوده است  و در مرتبه نخست 400 شرکت برتر ایران قرار گرفت. این میزان نسبت به فروش سال مالی قبل بیش از 900 میلیارد ریال افزایش نشان می دهد. فروش مالی سال 88 ایران خودرو (هولدینگ)  بیش از 127 هزار و 861 میلیارد ریال بوده است.

شرکت ایران خودرو در بخش بیش‌ترین سودآوری با  11 هزار 763 میلیارد ریال سودآوری رتبه پنجم را به دست آورد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی چهاردهمین  همایش معرفی شرکت های برتر ایران، شرکت ساپکو نیز با بیش از 70 هزارو 585 میلیارد ریال به مقام چهارم از نظر بیش‌ترین میزان فروش دست یافته است.

در سیزدهمین دوره رتبه بندی و انتخاب 300 شرکت بزرگ و 100 شرکت برتر ایران نیز، ایران خودرو برترین شرکت ایران شد و در همایش معرفی شرکت های برتر لوح و تندیس به مدیر عامل داده شد. ایران خودرو جوایزی نیز برای بالاترین میزان فروش، بالاترین اشتغال زایی و بیش ترین سودآوری دریافت و در بخش اشتغال زایی با تعداد 60 هزار 338 نفر پرسنل رتبه نخست را کسب کرد. در بخش بیش‌ترین سودآوری با 11 هزار 560 میلیارد ریال سودآوری رتبه دوم را به دست آورد، این در حالی است که در سال 88 رتبه هفتم را کسب کرده بود.

 

خودکفایی 206

قطع همکاری پژو بعد از 23 سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط امریکا، یک شوک بزرگ برای ایران خودرو بود. در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت کامل ساخت داخل شده بود، اما مشکل جدی که در تولید 206 و 207 روی داد، با تلاش قطعه سازان و کارکنان بخش های تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.

خودکفایی کامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو از موارد خودکفایی در سال گذشته است. برنامه خودکفایی کامل 206 با موتور TU3 برای سال 92 نیز اندیشیده شده که بر اساس آن تا پایان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و یا تامین قطعات آن توسط ایران خودرو بدون پژو مدیریت خواهد شد. تا پایان تابستان 92، محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا خواهند شد.

 

محصولات جدید رنو 

طرح های پیشنهادی رنو در طراحی فیس لیفت تندر 90 توسط ایران خودرو بررسی شده و پس از بررسی و تایید دیدگاه‌های ایران خودرو توسط رنو، این محصول تا نیمه اول سال 93 به مرحله تولید خواهد رسید. تندر90 اتوماتیک که محصول انحصاری ایران خودرو محسوب می شود، سال گذشته به تولید انبوه رسید. طراحی و تولید وانت U90 از دیگر دستاوردهای همکاری با شرکت رنو است که بینی می شود، استقبال از این محصول که منطبق با استانداردهای روز جهانی است،پاسخ‌گوی نیاز بازار در بخش خودروهای کار باشد.  

در نتیجه توافق با رنو، محصول جدید کلیو در دو نوع کلیو 3 و کلیو 4 در ایران خودرو تولید خواهد شد که تیپ 4 آن دارای طراحی جدیدتری نسبت به نوع 3 است. با اضافه شدن این خودرو،‌ سبد محصولات ایران خودرو تکمیل‌تر و سلایق مختلف مشتریان بیش از پیش تامین خواهد شد.

 

ردیابی هزار قطعه

در نتیجه سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری در ایران خودرو و قطعه سازان زنجیره تامین، تا کنون 700 قطعه مختلف از هر مدل خودروی تولیدی ایران خودرو ازقابلیت ردیابی برخوردار شده و به زودی این تعداد به هزار قطعه افزایش می یابد.

 

داخلی سازی تامین ورق های فولاد

با داخلی سازی تامین ورق های فولاد مورد نیاز در خطوط تولید ایران خودرو، ارزبری سالانه بیش از 105 میلیون یورو کاهش یافت. تامین ورق فولادی از منابع داخلی، تاثیر مستقیمی در اقتصاد ملی دارد و میزان ارزبری آن در سال 92 حدود 62 درصد کاهش یافته و از 170 میلیون به 65 میلیون یورو رسیده است. با اجرای موفقیت آمیز پروژه داخلی سازی ورق های فولاد در سال های 91 و 92 میزان جذب ورق از منابع داخلی از 58 درصد به 84 درصد رسید. از مجموع فولاد مورد نیاز در این بازه زمانی 341 هزار و 443 تن از منابع داخلی و بخش کمی از آن یعنی 65 هزار و 211 هزار تن از منابع خارجی تامین شده است.

میزان ورق مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری 406 هزار و 655 تن پیش بینی شده است که بخش اصلی آن از طریق منابع داخلی تامین خواهد شد. با تداوم اجرای پروژه داخلی سازی، تا پایان سال در تامین ورق های فولادی مورد نیاز تولید به خودکفایی کامل می رسد.

تقویت فرآیند های تحقیق، توسعه، ارتقای سطح تکنولوژی و کیفیت محصول و افزایش توان رقابتی و فرصت های صادراتی از نتایج پروژه های داخلی سازی است که ضمن بهره گیری از منابع داخلی، رونق فضای کسب و کار، بی اثر کردن تحریم ها و تقویت پول ملی را در پی خواهد داشت.