پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۲۳۷ شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴ تعداد بازدید: ۱۸۴۱ Print View

کار نشد ندارد!

برای سوار کردن در موتور روی خودرو و مونتاژ نهایی باید آن را برداشت، جا به جا کرد و چرخش 180 درجه داد. این مساله فکر ما را به خود مشغول کرد و بالاخره در کارگاه نمونه سازی مهندسی تندر، گره کار باز شد.

کار نشد ندارد!

لیلی کریمی تبار

دیدن خستگی بچه های خط مرا کلافه می کرد؛ جا به جایی ‌درهای سنگین موتور که هر کدام از آن ها بیش از 15 کیلو وزن دارد در حرف و کلام کار ساده ای است اما اگر جزء کارهای روتین شود آن وقت سخت و طاقت فرسا می شود. برای سوار کردن در موتور روی خودرو و مونتاژ نهایی باید آن را برداشت، جا به جا کرد و چرخش 180 درجه داد. این مساله فکر ما را به خود مشغول کرد و بالاخره در کارگاه نمونه سازی مهندسی تندر، گره کار باز شد.

اصغر تونی سرپرست کارگاه نمونه سازی مهندسی تندر که از سال 75 به استخدام شرکت در آمده است از جمله کسانی است که به کارهای گروهی اعتقاد دارد و می گوید یک دست صدا ندارد.

 

تحصیلات شما در چه زمینه ای است؟

ابتدا با مدرک دیپلم ماشین ابزار مشغول کار شدم و سرانجام در کاردانی همین رشته ادامه تحصیل دادم.

با چه عنوانی جذب شدید؟

تکنیسین تعمیرات در تعمیرات جیگ پیکان

اولین کاری که به خاطر دارید؟

پنوماتیک کردن جیگ های خط پیکان بود.آن موقع که در پیکان کار می کردم سالن شاتل و 206 وجود نداشت و تنها یک سالن وانت و مینی بوس سازی بود که تقریبا در حال  جمع شدن بود؛ در واقع با پنوماتیک کردن جیگ ها در خط پیکان، رکورد زدن شروع شد. سال 75 بود که افزایش تولید را رقم زد چون وارد فرایند مکانیزه کردن شدیم.

در نمونه سازی چه کارهایی انجام می دهید؟

 تغییراتی را که در خطوط می خواهند به وجود آورند به ما ارجاع می دهند.

نمونه ای را بگویید؟

مثلا اسکیدی که بدنه ماشین روی آن می نشیند و در خط حرکت می کند در شرایطی نیاز هست که دو یا سه کاره باشد که در آن مثلا بدنه تندر، 405 و وانت مونتاژ شود. ما نشمینگاه شان را برای دو یا سه بدنه تغییر می دهیم؛ این نمونه سازی بر عهده ماست.

در موتور چه مشکلی ایجاد می کرد؟

قبلا دو نفر پرسنل درموتور را می گرفتند، 180 درجه می چرخاندند و جا به جا می کردند؛ واقعا کار سختی است. با دوستان همفکری کردیم تا کار را راحت تر کنیم. نقاط گرفتن در و چرخش آن را در نظر گرفتیم. وزنه بالانس که می توانست در را به صورت بالا و پایین بالانس کند، گریپری که می توانست در را بگیرید و بچرخاند و قسمت های حرکتی و همه جزییات دیگر را در نظر گرفتیم. سرانجام منی پلیتور در موتور را طراحی کردیم که در خط به کار گرفته شد. مزیت مهمی که دارد این است هیچ وزنی را به اپراتور تحمیل نمی کند.

منی پلیتور حمل صندلی چیست؟

در این قسمت هم برای اپراتور مشکلاتی به وجود می آمد. برای این که منی پلیتور حمل صندلی را وارد کنیم سازنده های خارجی قیمت های زیادی را پیشنهاد می دادند و از همه مهم تر خدمات پس از فروش ندارند. ما از روی تصویر منی پلیتور که شرکت سازنده ای برای تبلیغ روی سایتش گذاشته بود دست به کار شدیم.  به خوبی می دانید که یک تصویر به شما در مورد جزییات اطلاعاتی نمی دهد. بالاخره یک تیم شدیم جزییات را هم محاسبه کردیم و منی پلیتور حمل صندلی را طراحی و ساختیم. منی پلیتور را روی صندلی قرار می دهیم و با فشار دکمه و کلید برقی، صندلی را بر می دارد. اپراتور برنامه برداشتن، گذاشتن، بالا و پایین بردن صندلی را تغییر می دهد در ضمن حرکت منی پلیتور روی ریل است.  

ویژگی مهم طرح چیست؟

این کار برای اولین بار در تاریخ شرکت و به جرات می گویم در تاریخ ایران طراحی و ساخته شده است.

نوآوری های گروهی و فردی دیگر؟

هنگر بدنه جانبی، گریپر باتری، گریپر زاپاس ماشین، جیگ های تست غیر مخرب،‌ وی آی ان تندر، وی آی ان وانت و حکاکی تک کاراکتر

کار هنگر بدنه جانبی چیست؟

بدنه خودرو قبل از مونتاژ از چند تکه تشکیل می شود مثلا بدنه جانبی جلو و عقب. همه تکه های خودرو روی هم مونتاژ می شوند. کلا چهار بدنه جانبی داریم که روی جیگ مادر قرار می گیرد. بدنه جانبی چپ و راست روی قسمت ها می نشیند و تکه های عرضی خودرو مثل سپر جلو و سپر عقب  با هم  مونتاژ می شوند و سقف را روی آن قرار می دهند. یا مثلا در سالن وانت، پشت وانت، دارای قطعه بزرگی است و جابه جایی آن برای اپراتور سخت است که احتمال هر حادثه ای می تواند وجود داشته باشد. یک هنگر ساختیم و گفتیم بهترین راه برای بلند کردن آن، ساخت هنگر ساکشنی است که روی این قطعه می نشیند و با لاستیک هایی که دارد قطعه را ساکشن می کند.

برای وی آن ان تندر چه کرده اید؟

صدای دستگاه حک را از 120 دسی بل به 80 دسی بل رسانده ایم.

آیا کار شما سخت نیست چون کارگران دیگران طبق روال پیش می روند ولی شما باید تغییرات را انجام دهید؟

یکی از شجاعت هایی که تکنیسین ها دارند همین است؛ چون کاری که برای اولین بار انجام می شود ته دل آدم خالی می شود. از نظر من هر کاری را باید با تمام توان انجام داد؛ چون یک قدم به سمت جلو است حتی اگر با شکست مواجه شود.

نام همکارانی که در ساخت دستگاه ها سهیم بودند؟

آقایان عقیلی توانا، اسلامی و کمندی.

خلاقیت از نظر شما چیست؟

وقتی مشکلی را در جایی می بینید و می خواهید مشکل را بر طرف کنید نوعی خلاقیت است. افراد خلاق افراد خاصی هستند و مشکل را رفع می کنند.

مقام هایی که تاکنون کسب کنید؟

سال 82 کارگر نمونه در شرکت و همان سال در استان تهران نفر سوم شدم و سال بعد در شرکت نفر هشتم شدم.

 چند ساعت در روز کار می کنید؟

حدود 12 ساعت یا بیش‌تر کار می کنم.

سرگرمی شما چیست؟

بعد از کار مهم ترین سرگرمی من فوتبال است.

ایده ال شما در زندگی چیست؟

پدرم  از 11 سالگی کار کرده ولی یک سری از  امکانات را نتوانسته در اختیار من قراردهد. من زندگی ام را دوست دارم و می خواهم این امکانات را برای فرزندانم فراهم کنم.

چشم انداز آینده تان چیست؟

اگر خدا بخواهد بتوانم ادامه تحصیل بدهم و در رده های بالای مسوولیت انجام وظیفه کنم و اگر نشود در همین کاری که هستم تا جایی که امکان دارد بچه های خلاق را شناسایی کنیم و بتوانم خدمات را بیش‌تر و زمان خدمات رسانی را کم‌تر کنم.

اگر بخواهید از کسی تشکر کنید اولین نفر کیست؟

یکی از عواملی که باعث دلگرمی من شده وجود همسرم بوده که همیشه پشتیبان من بوده است. به خاطر فشارهای کاری، زمانی که به خانواده اختصاص داده ام خیلی کم بوده و همسرم با این مساله کنار آمده است.

نقش کار کردن در گروه صنعتی ایران خودرو چه بوده است؟

زمینه ای شد برای بروز خلاقیت های من.

شیرین ترین خاطره در زندگی کاری شما چه بوده است؟

زمانی که تجهیزی را می سازم و از آن استفاده می شود هر وقت از کنار آن دستگاه رد می شوم احساس خوبی دارم.

اگر خدا بخواهد همین الان یک آرزوی شما را برآورده کند چه می خواهید؟

من یک دختر می خواهم.

حرف ناگفته ای دارید؟

از بچه هایی که یک بخشی از کار را بر عهده گرفتند مثلا در قسمت های برقی و در قسمت های طراحی به من کمک کرده اند تشکر می کنم.