پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۹۲۰ شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳ تعداد بازدید: ۳۹۵۹ Print View

گفت و گو با نمایندگی مجاز 2012 و 2080 ایران خودرو

خدمت صادقانه،اعتبار جاودانه

کارنامه‌ی 48 سال تلاش مردم دارا نه و مشتری مدارا نه ی سید جواد قنادیان صاحب امتیاز دو نمایندگی فعال را که مرور کنی، بر این باور می‌رسی که این موها را نه در آسیاب که در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز استان اصفهان و در میان انبوهی از قطعات خودرویی و ابزارهای مخصوص سپید کرده است.

خدمت صادقانه،اعتبار جاودانه

 

سعید امیریان

اگر تنها یک بار او را دیده باشی، حتی با گذشت سالیان سال، ناخود آگاه شنیدن نامش، تصویرش را بی کم و کاست در برابر دیدگانت به نمایش می‌گذارد؛ کنتراست سپیدی موهای مرتب و شانه زده‌اش، با آن کت و شلوار تیره رنگ، نقشی از مرد آرام و موقر را در ذهنت حک می‌کند.

کارنامه‌ی 48 سال تلاش مردم دارا نه و مشتری مدارا نه ی سید جواد قنادیان صاحب امتیاز دو نمایندگی فعال را که مرور کنی، بر این باور می‌رسی که این موها را نه در آسیاب که در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز استان اصفهان و در میان انبوهی از قطعات خودرویی و ابزارهای مخصوص سپید کرده است. از گذشته‌اش بپرسی با افتخار یاد می‌کند: «از دوازده سالگی با علاقه‌ای که به کارهای فنی داشتم، دست به آچار شدم، نان بازو خوردم و در جوانی به درجه‌ی اوستایی رسیدم و حالا...» بی آن که خودش به زبان آورد، از لابه لای کلامش - با آن لهجه‌ی شیرین اصفهانی- می‌یابی که رمز و راز موفقیتش در جلب رضایت مشتری و رزق حلال خلاصه می‌شود.

این چنین است وقتی مردم از کار و رفتارت راضی می‌شوند، دعای خیرشان، برکات خداوند را به سویت سرازیر می‌کند؛ چنان که پیروزی و بهروزی از پس هم می‌آیند؛ داشتن پنج فرزند تحصیل کرده‌ی موفق، سرآمدی نمایندگی‌های رتبه‌ی اول کشور، کسب رتبه‌ی نخست استاندارد کیفیت وزارت صنایع، دومین نمایندگی مجاز کشور به لحاظ گستردگی، تجهیزات و دارا بودن استانداردهای کیفی ... همه و همه برآیند همان مردم داری یا به اصطلاح اهل فن، مشتری مداری‌ست.

به هر ترتیب برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو اصفهان، بهانه‌ای شد که پس از ده سال، دوباره سراغش را بگیریم و این نماینده‌ی نمونه کشوری را برای شما خوانندگان گرامی مجله معرفی کنیم.

□□□

کمی از گذشته خودتان بگویید؛ چه شد که وارد حوزه خدمات پس از فروش خودرو شدید، از کی آغاز کردید و آیا از همان آغاز کار با ایران خودرو همکاری داشتید؟

پاسخ: من از نوجوانی علاقه زیادی به کارهای فنی و به خصوص تعمیرات خودرو و مکانیکی داشتم. در سال 42؛ یعنی زمانی که 12 سالم بود در نمایندگی فولکس واگن در اصفهان مشغول کار شدم و با عشق و علاقه‌ای که به این کار داشتم و با پشت کار زیاد توانستم در این حرفه تخصص پیدا کنم. روزها به کار فنی و مکانیکی مشغول بودم و شب‌ها درس می‌خواندم. تا این که در سال 47 به اتفاق برادرم سید محمود قنادیان مغازه کوچکی را در خیابان کاشانی گرفتیم. با توجه به این که در آن زمان خودرو بسیار کم بود و کارخانه ایران ناسیونال هنوز خودرو سواری تولید نکرده بود و پیکانی هم وجود نداشت بیش‌تر خودروها، سواری فولکس واگن ساخت آلمان بود. با توکل به خدا مشغول تعمیرات و خدمات فنی فولکس واگن شدیم. من در کلاس‌های آموزشی، به خصوص تعمیرات گیربکس و دیفرانسیل که توسط مدرسان آلمانی تدریس می‌شد حضور یافتم و در زمینه این گونه تعمیرات شاخص شدم. حتی از شهرهای اطراف و نمایندگی‌های دیگر سفارش کار می‌گرفتم و به مشتریان آن‌ها خدمات فنی می‌دادم. از همان شروع کار، رضایت مشتری را سرلوحه خودم قرار دادم و در زمان کوتاهی توانستم مشتریان زیادی را جذب کنم.

چطور شد که امتیاز نمایندگی ایران خودرو را پذیرفتید؟

پاسخ: چند نفر از مشتریان همیشگی که به تعمیرگاه ما وفادار بودند، نسبت به خرید پژو 404 اقدام کردند. در آن زمان هیچ تعمیرگاهی در سطح استان اصفهان به خودروهای پژو خدمات فنی نمی‌داد. از این رو تصمیم گرفتم امتیاز نمایندگی پژو فرانسه را بگیرم تا بتوانم به محصولات آنان نیز سرویس‌های مورد نیاز را بدهم. پس از آن که دوره‌های آموزشی تعمیرات این نوع خودروها را گذراندم، مشغول فروش و خدمات پس از فروش پژو شدم. دیری نگذشت که نیرو محرکه پژو 504 بر روی اتاق پیکان قرار گرفت و به دلیل تخصص در تعمیرات و خدمات این نوع محصول، امتیاز نمایندگی ایران خودرو را هم دریافت کردم. اکنون حدود 20 سال و با پشتوانه بیش از نیم قرن تجربه در صنعت خودرو، مشغول خدمات و فروش محصولات ایران خودرو هستم.

چه عواملی را در پیشرفت خود و کارتان موثر می‌دانید؟

پاسخ: در این باره باید بگویم سه چیز عامل پیشرفت و ترقی من شد؛ اول جلب اعتماد مشتریان، دوم ارائه خدمات صادقانه و سوم تامین رضایت مشتریان تا حد وفاداری. آن‌چه تاکنون سرلوحه کار من بوده و هست و اکنون نیز عبارت «خدمت صادقانه – اعتبار جاودانه» به عنوان شعار و برند نمایندگی ما محسوب می‌شود است.

پس از قرار معلوم تمام دغدغه شما رضایت و خشنودی مشتریان است؟

پاسخ: دقیقا همین طور است. چون ما هر چه داریم از مشتری و دعای خیر اوست.

نمایندگی شما چه مقدار فضا، امکانات و تجهیزات فنی دارد؟

پاسخ: بنده در حال حاضر دارای دو نمایندگی ایران خودرو با کدهای 2012 و 2080 هستم. با توجه به این که در نمایندگی 2012 با مساحت 1500 مترمربع، همیشه با مشکل طرح توسعه و محدودیت پذیرش مشتریان رو به رو بوده‌ام و از این موضوع نیز همواره رنج می‌بردم درصدد خرید ملک و ساخت نمایندگی دوم با کد 2080 برآمدم. با پی‌گیری‌ها و تلاش‌های فراوان توانستم، نمایندگی آبرومند و مدرنی را با فضای بالغ بر 10 هزار متر‌مربع و ساخت و ساز هفت هزار متر‌مربع با استفاده از تجربه چندین ساله، نظرات کارشناسی دوستان، نظارت متخصصان این حرفه و نیز با رعایت استانداردهای شرکت‌های ایران خودرو و پژو فرانسه راه اندازی کنم. در این نمایندگی از لوازم و تجهیزات مدرن روز دنیا بهره گرفته‌ایم و با کمک شرکت ایساکو تمامی ابزارهای مخصوص کار تهیه شده است. طرح ارتقای شرکت ایساکو، تشویق و ترغیب مدیران ایران خودرو و شرکت ایساکو، حمایت دفتر منطقه‌ای اصفهان در ساخت این نمایندگی بسیار موثر بوده است.

در هر دو نمایندگی شما، برای چند نفر اشتغال زایی شده است؟

پاسخ: در حال حاضر بیش از 100 نفر در دو نمایندگی مورد اشاره مشغول کارند.

به فرض اگر روزی شما مدیرعامل شرکت ایران خودرو می‌شدید برای رشد و پیشرفت روزافزون آن، چه تدبیری به کارمی گرفتید؟

پاسخ: با توجه به پیشرفت دانش مدیریت، وجود مشاوران کار آزموده و بهره گیری از استادان فن می‌تواند نتایج دلخواه را رقم بزند. با تجربه چندین ساله‌ای که کسب کرده‌ام، نکاتی به ذهنم می‌رسد که به عرض می‌رسانم:

-        بهره گیری و به کار گیری برخی طرح‌ها و برنامه‌های مدیران پیشین که باعث رشد و تعالی این صنعت شده است.

-        ایجاد انگیزش همراه با ارشاد تشویق کارکنان، با هدف رشد کمی و کیفی تولیدات.

-        تقویت فرهنگ مسوولیت پذیری.

-        استفاده از تجربه پیش‌کسوتان و دانش نیروهای جوان و تحصیل کرده.

-        استفاده از انتقادات و پیشنهادهای نمایندگی‌های مجاز که در خط اول جبهه حضور دارند.

-        استفاده از انتقادات و پیشنهادهای مشتریان که مصرف کننده محصولات هستند.

-        تلاش مضاعف برای بالا بردن کیفیت و تامین هرچه سریع‌تر قطعات با کیفیت مورد نیاز مشتریان.

ما برای این که بتوانیم با سایر شرکت‌های خودرو ساز اعم از داخلی و خارجی به راحتی رقابت کنیم چه نکاتی را باید در نظر قرار دهیم؟

پاسخ:

از نقاط قوت رقبا که موجب پیشرفت آن‌ها شده است بهره ببریم. هیچ گاه آن‌ها را دست کم نگیریم. در طراحی‌های جدید، انتظارات و نیازهای مشتریان را در نظر بگیریم. برای مشتریان و مردم اهمیتی ندارد که خودروساز به چه تعداد تولید می‌کند بلکه تنها به این مهم توجه دارد که کیفیت محصولات چقدر است. در دنیای امروز کیفیت، طراحی و قیمت از کلیدی‌ترین نکات برای رقابت در بازار است.

مشتریان اصفهانی بیش‌تر دنبال چه نوع خودروهایی هستند، انتظارات و توقعات آن‌ها چیست؟

پاسخ: این مشتریان دو گروهند؛ اول مشتریانی که خودروی ارزان قیمت، با کیفیت، کم مصرف و دوگانه سوز می‌خواهند؛ این‌ها کسانی هستند که درآمد متوسطی دارند و به خودرو به عنوان یک وسیله سرمایه‌ای نگاه می‌کنند. دوم مشتریانی که به دنبال تنوع محصول بوده و خواهان خودروهای جدید، پیشرفته و در حد و اندازه‌های خودروهای خارجی هستند؛ ضمن این که تمایل دارند این محصولات تولید و یا تحت نمایندگی ایران خودرو باشند.

بیش‌ترین مشکلات نمایندگی‌های مجاز در شرایط کنونی چیست؟

پاسخ: با توجه به هزینه‌های زیادی که دامن گیر نمایندگی‌ها از نظر حقوق، بیمه، مالیات و هزینه‌های جانبی برای استانداردسازی‌هاست، نمایندگان خواستار افزایش کمیسیون خودرو، اجرت تعمیرات و خدمات هستند همچنین از دیگر مشکلات ما که در راستای ارائه خدمات بهینه به مشتری است، تامین قطعات مورد نیاز است. کمبود برخی قطعات همواره موجب دیر کرد در تحویل خودروهای در دست تعمیر به مشتریان می‌شود و در نتیجه نارضایتی آنان را به دنبال دارد.

خاطره‌ای از دوران کاری گذشته نقل کنید.

پاسخ: زمانی که مشغول تعمیرات فولکس واگن بودم روزی یکی از همکارانم گیربکس و دیفرانسیل خودرویی را باز کرد تا تعمیرات لازم را انجام دهد. پس از اتمام تعمیرات و تست خودرو (در حضور مشتری) هنگامی که خودرو در حالت دنده یک قرار گرفت به جای حرکت به سمت جلو، به عقب حرکت کرد. دنده‌های دو، سه و چهار نیز به همان شکل خودرو را به عقب می‌راند. جالب این که دنده عقب نیز بالعکس عمل می‌کرد و خودرو را به جلو می‌راند. این موضوع باعث خنده همکاران و حتی مشتری شد البته مشکل خاصی نبود؛ به دلیل اشتباه جا زدن قطعه‌ای این اتفاق رخ داده بود که خوش‌بختانه توانستم عیب آن را شناسایی و رفع کنم. مشتری هم با رضایت تعمیرگاه را ترک کرد.

سخن پایانی چه دارید؟

در پایان از زحمات مهندس نجم الدین، مدیرعامل محترم شرکت ایران خودرو و مهندس بابایی، مدیرعامل محترم شرکت ایساکو و کلیه مدیران خدوم و پرسنل زحمت‌کش شرکت که تلاش شبانه روزی دارند کمال تشکر و قدردانی را دارم.