پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۵۵۱ شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۸ تعداد بازدید: ۱۵۴۹ Print View

مرات نراقی: موتورسواری، هیجان‌انگیزترین رشته ورزشی است

بلند‌پروازی پدر و پسر

بلند‌پروازی پدر و پسر

مرتضی زبردست

 

ورزش را با دوچرخه‌سواری از پنج سالگی شروع کرده و چند ماه بعد موتور‌سوار شده است. پدرش از قهرمانان بنام موتورسواری کشورمان بوده و به همین دلیل بدون مخالفت خانواده در کمال آرامش اصول این رشته را فرا گرفته و به سرعت پله های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده است. در رقابت های داخلی چندین مقام قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی دارد اما در مسابقه های آسیایی تاکنون عنوانی بهتر از پنجمی نداشته است، صدای گوش‌خراش موتورها در پیست نه تنها آزارش نمی دهد بلکه برای او دل‌نواز و لذت‌بخش هم هست، دوست دارد با پروازی بلند از همه موانع گذشته و در آن سوی مرز ها به قهرمانی رقابت های بین‌المللی موتورسواری برسد. بهترین خاطره ورزشی‌اش روزی است که در دو کلاس 250 سی‌سی و آزاد، قهرمان کشور شده و بدترین حادثه را هم آسیب‌دیدگی کمرش حین تمرین می داند. موتورسواری را هیجان‌انگیزترین رشته ورزشی معرفی کرده و دوست دارد پسرش هم مثل خودش و پدر بزرگش قهرمان موتورسواری شود، با هم خلاصه شده صحبت های مرات نراقی را مرور می کنیم.

 

ورزش را از چند سالگی و در چه رشته ای شروع کردید؟

از پنج سالگی با دوچرخه‌سواری شروع کردم و چند ماه بعد با موتورسواری ادامه دادم.

چه شد که به طرف موتورسواری رفتید؟

چون پدرم قهرمان موتورسواری کشور بودند و سابقه ای 45 ساله در این رشته دارند من هم به موتورسواری روی آوردم.

موتورسواری را ورزش می دانید؟

صد در صد

در پرش ها و پروازها چه حالی دارید؟

با همه وجود لذت می برم، به نظر من موتورسواری، هیجان‌انگیزترین رشته ورزشی است.

به فکر مصدومیت های احتمالی موتورسواری هم هستید؟

بله. به هر حال هر رشته ورزشی مصدومیت هم دارد، وقتی کاری را دوست داشته باشید مشکلاتش را هم به جان می خرید.

سه موتورسوار حرفه‌ای کشورمان؟

امیر رضا ثابتی‌فر، علیرضا پرورش و مجتبی کریم‌زاده

در شهر هم موتورسواری می کنید؟

در حد مسافت های کوتاه بله، اما مسیر های طولانی، خیر

چه توقعی از مسوولان فدراسیون دارید؟

وضعیت مسابقه ها و تیم های باشگاهی را درست کنند، لوازم مورد نیاز خانواده موتورسواری و اتومبیل‌رانی را در اختیارشان بگذارند، در مورد پوشش خبری، تصویری رقابت ها و اطلاع‌رسانی به‌موقع مسابقه ها همچنین جذب اسپانسر وارد عمل شوند چون با شعار دادن و درجا زدن مشکلی مرتفع نخواهد شد.

چه عناوینی در رقابت های موتورسواری دارید؟

چندین مقام قهرمانی، نایب‌قهرمانی و سومی در مسابقه های داخلی و یک عنوان پنجمی آسیا

هفته ای چند جلسه تمرین می کنید؟

در آستانه مسابقه ها هفته ای سه جلسه ولی بقیه اوقات کم‌تر

در رقابت های بین المللی هم شرکت کرده اید؟

چون سرباز بودم نمی توانستم به مسابقه های خارج از کشور اعزام شوم اما در رقابت های بین المللی داخل کشور حضور داشتم.

از شرکت در مسابقه های موتورسواری درآمد هم دارید؟

خیر.

صدای گوش‌خراش موتورها در تمرین و مسابقه برای شما آزار‌دهنده نیست؟

نه، لذت‌بخش هم هست!

بهترین خاطره؟

روزی که در دو کلاس 250 سی‌سی و آزاد، هم‌زمان قهرمان کشور شدم.

بدترین حادثه؟

روزی که در اثر بی‌احتیاطی حین تمرین کمرم آسیب دید و مدتی از موتورسواری محروم شدم.

جالب‌ترین فیلمی که دیده اید؟

فیلم های خارجی موتورسواری را تماما دوست دارم.

مهم‌ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

حمید استیلی

آخرین کتابی که مطالعه کرده اید؟

بیش‌تر کتب درسی و تخصصی می خوانم.

صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟

خدا به داد دل مستاجرها برسد، مگر در این شرایط می شود خانه اجاره کرد.

اجازه می دهید فرزندان شما موتورسواری کنند؟

بستگی به استعداد و علاقه خودشان دارد، من مخالفتی نخواهم کرد.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

شرکت در مسابقه های برون‌مرزی و رسیدن به مدارج بالاتر موتورسواری حرفه ای

بهتر نیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی دو فدراسیون مستقل داشته باشند؟

قطعا بهتر است چون بین مسوولان دو فدراسیون هم رقابت ایجاد خواهد شد.

از ایران‌خودرو چه شناختی دارید؟

همین قدر می‌دانم خودرو‌ساز معتبری است و تیم اتومبیل‌رانی آن هم سال ها قهرمانی مسابقه های مختلف بوده است.

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

حداقل در موتورسواری و اتومبیل رانی نقش برجسته ای نداشته اند و همه اش دنبال فوتبال و حاشیه های آن بوده اند. ما بیش از 50 رشته ورزشی داریم ولی 90درصد برنامه های رادیو، تلویزیون و نوشته های مطبوعات مربوط به فوتبال و قهر و آشتی های بازیکنان همچنین جنگ و جدل های مدیران پرسپولیس، استقلال است.

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از شما و همکاران‌تان، امیدوارم نگاه مسوولان وزارت ورزش و جوانان همچنین دست‌اندرکاران شبکه های ورزشی صدا و سیما به رشته های مختلف خیلی متفاوت نباشد، اگر تخصیص بودجه فدراسیون ها و هیات های ورزشی توازن داشته باشد رضایت عمومی را در پی خواهد داشت. جالب است بدانید بنده که 30 میلیون تومان بابت خرید موتور خود پرداخته ام و در هر مسابقه هم باید مخارجی را متقبل شوم، مسوولان هیات موتورسواری استان تهران حاضر نیستند حتی یک میلیون تومان هزینه شرکت ما در مسابقه های تهران را تامین کنند.