پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۲۸۹ سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۸:۹ تعداد بازدید: ۱۶۰۰ Print View

گام بلند بزرگ ترین خودروسازی خاورمیانه برای توسعه بومی سازی تولید

گروه صنعتی ایران خودرو در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، بومی سازی تولید و توسعه خودکفایی در ساخت قطعات را در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در دستورکار قرارداده است.

گام بلند بزرگ ترین خودروسازی خاورمیانه برای توسعه بومی سازی تولید

جهاد گران عرصه تولید چنین راهبردی را دراندیشه و تلاش خود از ایده تا  تبدیل به محصول به کار بسته اند تا تولید انبوه پژو  206 تیپ دو با موتور ساخت داخل به همت متخصصان و کاردانان فنی و متعهد گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شود. این اقدام  گام و نشانی دیگر است از این‌که دست‌یابی به استقلال کشور اولویت کاری در این گروه صنعتی است تا به قدر وسع در راه آن همت کند. تمامی رسانه ها زمانی را که خط تولید خودرو 206 بر اثر تحریم دچار چالش شد، از خاطر نبردهاند، از آن روز تا امروز که خط تولید موتور داخلیسازی شده آن راهاندازی شده، زمان زیادی نگذشته است. مهلتی که در آن با همت متخصصان‌مان توانستیم ضمن نمونهسازی از موتور این خودرو، به تجهیز خط تولید آن اهتمام کنیم و حالا امروز، میوه چین تلاشی باشیم که طعم خوشش کام همه خانواده گروه صنعتی ایران خودرو و صنعت ایران را شیرین میسازد.

بازگشت مجدد 206 تیپ دو درخط تولید

روز 19 مهرماه در تاریخ صنعت خودروی ایران به عنوان جشن خودکفایی یکی از کم مصرف ترین موتورها به نام موتور تی یو3   بود. دراین مراسم از معاون وزیر صنعت و معدن، تجارت ، گرفته تا رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و رییس هیات مدیره ایدرو حضور داشتند تا شاهد یکی از نتایج اقتصاد مقاومتی درگروه صنعتی ایران خودرو باشند. با داخلی سازی و خودکفایی تولید موتور تی.یو.3، پژو 206 تیپ دو که از محصولات پرطرفدار و جوان پسند ایران خودرو به شمار می رود به مدار تولیدبازگشت. این خودرو در حال حاضر به صورت کاملا داخلی و بدون اتکا به سازندگان خارجی تولید می شود. با تولید این موتور با ارزبری هزار یورویی توانستیم به خودکفایی با درصد بالا در تولید محصول 206 دست یابیم.

مهندس هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دراین مراسم استراتژی و نقشه راه این گروه صنعتی را ترسیم کرد که این برنامه های راهبردی عبارتند از:

راهبردتوسعه محصول

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، گروه صنعتی ایران خودرو از نیمه دوم سال 94 هر شش ماه یک محصول جدید و یک محصول فیس لیفت شده و هر سه سال نیز خانواده موتور جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد.

طراحی پلاتفرم

طراحی پلاتفرم بر پایه قوای محرکه در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار داردکه نخستین پلاتفرم با قوای محرکه این شرکت به زودی در دسترس خواهد بود و ظرف دو سال دیگر نیز پلاتفرم  جدیدی بر روی کلاسC  وD  معرفی خواهد شد.

تولید محصول براساس نیاز مشتری

برای نخستین بار در کشور، نوع و تیراژ محصول تولیدی بنابر سفارش واحد بازاریابی و فروش ایران خودرو صورت می گیرد و محصولات تولیدی براساس خواست و نیاز مشتریان و بازار به تولید خواهد رسید. این امر نتیجه به روز رسانی تحویل خودرو به مشتریان است. افزایش سرمایه گذاری در شرکت های قطعه ساز و افزایش اشتغال از نتایج افزایش فعلی تولید است و تیراژ ‌تولید دیگر برای مدیریت ارشد ایران خودرو در اولویت قرار ندارد و امسال سالی است که ایران خودرو به کیفیت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول توجه خاصی دارد. 

تحریم و برنامه ایران خودرو

تحریم های تحمیل شده به خودروهای تجاری از سال 89 و خودروهای سواری از سال 91 کلید خورد. به دلیل نبود پشتوانه های قوی و عدم استقلال در طراحی و ساخت صنعت خودرو کشور با مشکلات زیادی مواجه شد. در سال 91 و 92 با کاهش شدید تولید خودرو در کشور روبه رو بودیم. برنامه گروه صنعتی ایران خودرو تکیه بر توان داخلی است و با این اقدامات دیگر تولید دچار چالش نخواهد شد.

تولید با توان داخلی

مدیریت ارشد ایران خودرو  براین باور است که شرکت های قطعه سازی نقش مهمی در افزایش تولید ایران خودرو ایفا کرده اندو این امر جای تقدیر دارد. از میانگین تولید دوهزار و 700 خودرویی که قبلا انجام می شد، تولید 900 دستگاه از آن به صورت مونتاژ سی کی دی و هزار و 800 دستگاه نیز بر دوش قطعه سازان داخلی بوده است، اما تولید روزانه بیش از دوهزار و 400 دستگاه فعلی کاملا توسط سازندگان داخلی صورت می پذیرد. با برنامه ریزی انجام شده از مهر ماه سال گذشته تولید رونق گرفت و تقریبا شش ماهه دوم سال گذشته به میزان دو برابر شش ماه نخست تولید صورت گرفت. از شروع امسال نیز تولید ناقص در ایران خودرو وجود نداشته و همه خودروها به صورت کامل از خط تولید خارج شده است. گروه صنعتی ایران خودرو از برنامه ابلاغ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 16 درصد پیشی گرفته است و برنامه داخلی به همت کارگران و کارکنان این شرکت 600 هزار دستگاه خودرو بوده که از این برنامه نیز به میزان دو درصد عبور کرده است.

استراتژی  برد-برد با شرکای خارجی

مدیریت ارشدگروه صنعتی ایران خودرو، اساس همکاری با شرکای خارجی را براساس استراتژی برد – برد و سرمایه گذاری درتولید محصول و استفاده از شبکه صادراتی شرکای خارجی تبیین کرده است. پس از رهنمود های مقام معظم رهبری، صادرات در اولویت کاری گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفت تا محصولی با برند و نشان ایران خودرو، قوای محرکه ملی و کیفیت قابل رقابت دربازار های جهانی صادر کنیم تا از این راه ارزآوری و سود آوری برای اقتصاد و صنعت کشور داشته باشیم.

تدوین استراتژی صنعت خودرو

همچنین در این مراسم رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر حمایت مجلس از صنعت خودروی کشور به روش های مختلف از جمله تعرفه واردات و رفع قوانین دست و پا گیر درجهت بومی سازی و توسعه ساخت داخل قطعات تاکید کرد واز شورای سیاست گذاری خودرو و سایر فعالان این صنعت خواست استراتژی صنعت خودرو را تدوین و تعیین کنند.