پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۴۰۵ دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷ تعداد بازدید: ۱۲۲۷ Print View

کارتینگ، میعادگاه عاشقان خودرو

بهرام فلاحی خاطرخواه خودروهای قدیمی و کلاسیک است و با این که مزدا دارد اما بیش‌تر با پورشه عتیقه خود جا به جا می شود. با هم برش هایی از گفت و گو با، پیش‌کسوت اتومبیل رانی را مرور می کنیم.

کارتینگ، میعادگاه عاشقان خودرو

مرتضی زبردست

خیلی صادقانه و صمیمانه اظهارنظر می کند. بیش از سه دهه در مسابقه های مختلف گاز داده و در جاده های هموار و ناهموار بالا و پائین شده است. همراه سه نسل راندن و سیر نشدن، نشان از علاقه وافر او به اتومبیل رانی و عطش پیشرفت دارد. منتقد مدیران فدراسیون اتومبیل رانی است اما پیش از این که نقدهایش را رسانه ای کند رو در رو با آنان کلنجار رفته و در مواردی خاص، خیلی خفیف از همکاران خود انتقاد سازنده می کند. می گوید کارتینگ کلید موفقیت، عامل رشد، میعادگاه عاشقان خودرو و مرکزگسترش رشته اتومبیل رانی است. مهم جرقه علاقه مندی است که اگر در نوجوان و جوان عاشق زده شود تا پتل پورت دنبال آن می دود. بچه ها معمولا در سنین سیزده، چهارده سالگی دوست دارند پشت فرمان خودرو نشسته و ادای صحنه های تعقیب و گریز فیلم های سینمایی را درآورند. نوجوانی که در پیست اتومبیل رانی ویراژ دادن و لایی کشیدن بین خودروها را تجربه و تکرار کند معمولا ارضا شده و زمانی که عقل رس می شود این کار را در خیابان ها و جاده های شلوغ انجام نمی دهد. بهرام فلاحی خاطرخواه خودروهای قدیمی و کلاسیک است و با این که مزدا دارد اما بیش‌تر با پورشه عتیقه خود جا به جا می شود. با هم برش هایی از گفت و گو با، پیش‌کسوت اتومبیل رانی را مرور می کنیم.

 

ورزش را از چه سالی و چگونه شروع کردید؟

از سال 1358 با بسکتبال شروع کردم.

 

بعد به  چه رشته هایی روی آوردید؟

در چند رشته منهای فوتبال ورزش کردم اما بسکتبال و اسکی را جدی تر گرفتم.

 

چه کسی شما را به شرکت در مسابقه های اتومبیل رانی تشویق کرد؟

علاقه شخصی خودم بیش‌تر باعث شد به طرف این رشته بروم. من چند سال قبل از این که گواهی‌نامه رانندگی بگیرم پشت فرمان خودروهای مختلف می نشستم.

از تاریخچه اتومبیل رانی در کشورمان چه می دانید؟

حدود نیم قرن پیش مرحوم ردولف به اتفاق هوشنگ رهی و علاقه مندان آن‌زمان بعد از خارجی های مقیم تهران با برگزاری مسابقه های اتومبیل رانی، حرکت اولیه این رشته را ادامه دادند.

 

چرا اتومبیل رانی در ورزش کشورمان قوت نگرفت؟

چون متولی و حامی دلسوز به قدر کافی نداشت. من 32 سال از بهترین روزهای عمرم را در این رشته گذراندم و با سه نسل متفاوت کار کردم. مقاطعی بود که می توانستیم اوج بگیریم اما کمبود بودجه و امکانات اجازه نداد جایگاه محکمی در ورزش پیدا کنیم.

 

آیا پیست اتومبیل رانی منطبق با استاندارد های روز این رشته داریم؟

خیر.

 

چرا مطبوعات و رسانه های گروهی به اتومبیل رانی توجه چندانی ندارند؟

شبکه های ورزشی صدا و سیما مسابقه های سرعت را در تهران پوشش می دهند. ریس به خاطر پخش تلویزیونی اسپانسر هم دارد اما رالی ها چون در بیابان و کوه و کمر انجام می شود و تصویر برداری و خبر رسانی آن سخت است از آن استقبال نمی شود.

 

مناسب ترین  سن  برای شروع رشته اتومبیل رانی؟

کارتینگ، زیر 14 سال، رالی 18 سال.

 

چرا تعداد تیم های شرکت کننده در مسابقه های اتومبیل رانی کم شده است؟

ضعف مدیریت در فدراسیون، نداشتن تعامل لازم با مدیران باشگاه ها و مشکلات اقتصادی، عمده ترین دلیل آن است.

 

سه اتومبیل ران برتر کشورمان؟

سعید اعرابیان، محمدعلی مرندیان و فرامرز پورناصر

 

سه نقشه خوان موفق؟

کورش مقیمی، حسین مناف زاده و شهریار قورچیان

 

اوقات فراغت را چگونه می گذرانید؟

کنار پسرم هستم.

 

تیم های ما توانایی شرکت در مسابقه های بین المللی را دارند؟

بله.

 

از کدام مربی بیش‌تر آموختید؟

از تمام هم دوره های خودم و نفرات جدید درس گرفته و می گیرم.

 

چه عناوینی تاکنون کسب کرده اید؟

چهار دوره قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک  مقام سومی در رقابت های داخلی

 

در مسابقه های بین المللی هم شرکت کرده اید؟

بله، سال 1997 در رقابت های اتومبیل رانی امارات حضور داشتم و نایب قهرمان شدم.

 

فنی و دست به آچار هم هستید؟

تقریبا.

 

تا کنون تصادف شدید کرده اید؟

خیر.

 

آینده رشته اتومبیل رانی را در ورزش کشورمان چگونه پیش بینی می کنید؟

اگر به همین منوال جلو برویم، خراب.

 

بهترین خاطره؟

تمام دوره ورزش قهرمانی در کنار دوستان و شرکت در مسابقه های مختلف

 

تلخ ترین حادثه؟

مرگ زنده یاد گرامی در مسابقه های اتومبیل رانی جاده بلده

 

آخرین کتابی که خوانده اید؟

عرفان و تصوف

 

جالب ترین فیلمی که دیده اید؟

اخراجی های یک

 

هنرمند مورد علاقه شما؟

کامبیز دیرباز

 

نظرتان راجع به رقابت های اتومبیل رانی خانوادگی؟

سرگرمی خوبی است.

 

کارتینگ را چگونه می توان گسترش داد؟

اگر همت و پشتکار باشد با تبلیغاتی مختصر و استفاده از توان اجرایی مجموعه های ذی‌ربط مثل وزارت ورزش، شهرداری ها، خودرو سازها و بخش خصوصی می توان کارتینگ و به دنبال آن اتومبیل رانی را تبدیل به ورزش اول جوانان کرد. اگر کاشت مناسبی داشته باشیم قطعا برداشت خوبی هم خواهیم داشت. مگر می شود وقت نگذاریم، سرمایه گذاری نکنیم، با دیگران هم تعامل نداشته باشیم و نتیجه هم بگیریم؟

 

با چه خودروهایی راحت تر رانندگی می کنید؟

فرق چندانی نمی کند منتها  خودروهای دیفرانسیل عقب را بیش‌تر می پسندم.

 

چه خودرویی سوار می شوید؟

خودروهای کلاسیک و قدیمی را ترجیح می دهم.

 

از ایران خودرو چه شناختی دارید؟

ایران خودرو مجموعه بزرگی است و بیش‌تر مردم کشورمان با عملکرد آن در ابعاد مختلف آشنایی نسبی دارند اما این شناخت کافی نیست. باید بررسی شود این خودرو ساز پس از چهل و چند سال فعالیت مستمر در مقایسه با همتاهای هم‌دوره  خارجی خود چه جایگاهی دارد، چقدر حمایت شده و قصد دارد به کجا برسد. به نظر بنده نمودار حرکت ایران ناسیونال مونتاژکار تک محصولی به ایران خودروی تولید کننده خودروهای متنوع امروزی گرچه کند ولی قابل قبول است و ریز این رویکرد باید به دقت مورد مطالعه و مقایسه با خودرو سازهای پیشرفته تر قرار گیرد. کاهش معایب و نقایص و افزایش آپشن های روز دنیا باید بدون وقفه در اتاق ایده و طراحی مدیران ارشد بزرگ ترین خودرو ساز خاورمیانه، یکی از اولویت های کاری آنان باشد چون اغلب شهرهای شلوغ کشورمان که عملا به پارکینگ خودروهای داخلی و خارجی تبدیل شدند به زودی با تابلوی ظرفیت تکمیل مواجه شده و باید خیلی جدی تر برنامه ها را روی صادرات خودرو متمرکز کرد.

 

خودروی خوب از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟

ایمنی، راحتی و خدمات پس از فروش برای بنده اهمیت بیش‌تری دارند.

 

عملکرد فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی را طی سال های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

می توانست خیلی بهتر باشد. در بخش هایی درجا زدیم و مواردی هم بوده که عقب گرد داشتیم.

 

چه راه‌کاری برای بهبود وضعیت این رشته دارید؟

لازم است نقطه نظرات خانواده اتومبیل رانی اعم از تحصیل کرده و تجربی مورد استفاده بهینه قرار گیرد. اهل فن باید فدراسیون را خانه خود بدانند طبیعی است چند فکر و ایده و عصاره تفکرات جمع بهتر از تصمیمات فردی نتیجه بدهد.

 

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

می تواند بسیار خوب و سازنده باشد مشروط به این که تعاریف و انتقاد ها در جهت بهبود و سازندگی و گسترده تر مطرح شود نه این که 90 درصد فوتبال و10 درصد بقیه رشته ها مورد توجه ارباب جراید و مدیران رسانه های گروهی قرار گیرند.

 

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از وقتی که در اختیار بنده گذاشتید، به شما و همکاران‌تان در نشریات وزین ایران خودرو خسته نباشید می گویم و برایتان بهترین ها را آرزو می کنم.