پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۱۹ شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۶ تعداد بازدید: ۱۱۱۴ Print View

قهرمان رقابت های اتومبیل‌رانی کشورمان در گفت‌وگو با «ایران‌خودرو»:

تخصص: اتومبیل‌رانی حرفه‌ای

تخصص: اتومبیل‌رانی حرفه‌ای

مرتضی زبردست

 

قهرمانی که با او آشنا خواهید شد 29 ساله و صاحب یک فرزند دختر است، بر عکس اغلب چهره های ورزشی تا 20 سالگی اصلا ورزش نکرده و پس از اخذ مدرک دیپلم، وارد بازار کار شده است. علاقه به خودرو، او را به طرف مسابقه های اتومبیل‌رانی برده و صاحب قهرمانی های متعدد در مسابقه های مختلف کرده است. می گوید اگر امکانات لازم در اختیار راننده های ما قرار گیرد 90 درصد آنان می توانند در رقابت های حرفه ای و بین المللی اتومبیل‌رانی روی سکوهای قهرمانی بروند. کمبود امکانات و عدم توجه به رشته های موتورسواری و اتومبیل‌رانی، حرف دل بسیاری از علاقه مندان این دو رشته است. وقتی ما تقویم سالانه مشخصی برای مسابقه های خود نداریم معلوم است مطبوعات و رسانه های گروهی نمی توانند برنامه های خود را با ما تنظیم کنند. یقین دارد اگر وضع به همین منوال ادامه داشته باشد در آینده حتی نام این رشته ها هم از فهرست فدراسیون های ورزشی وزارت ورزش و جوانان حذف خواهد شد. می‌گوید طی 10 سال گذشته هیچ تغییر و تحولی که دال بر حرکت رو به جلو باشد در این فدراسیون مشاهده نکرده است؛ با هم دیگر صحبت های حسین آل معصوم، راننده ریس را مرور می کنیم.

 

از چند سالگی به طرف ورزش رفتید؟

تا روزی که دیپلم گرفتم دنبال هیچ رشته ورزشی نرفتم و تازه از 20 سالگی به طرف اتومبیل‌رانی کشیده شدم.

چه کسی مشوق شما در ورزش بود؟

هیچ کس، فقط علاقه خودم.

ورزش به تحصیل شما لطمه ای نزد؟

خیر. چون بلافاصله پس از اخذ مدرک دیپلم، وارد بازار کار شدم.

در کارتینگ هم فعالیت داشتید؟

خیر.

نظرتان در مورد تغییر و تحولات فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی؟

طی 10 سال اخیر، عده ای آمدند و رفتند ولی من هیچ تغییر و تحولی که دال بر حرکت رو به جلو باشد در این فدراسیون ندیدم.

چرا مسابقه های اتومبیل‌رانی و اخبار این رشته بازتاب چندانی ندارد؟

ما اصلا مسابقه های منظمی نداریم که اخبار آن بازتاب داشته باشد. وقتی پیست ورزشگاه آزادی به خاطر کم‌توجهی مسوولان بیش از شش ماه تعطیل می شود چه خبری باید مخابره بشود.

اتومبیل‌رانی، کلاس های آموزشی رسمی هم دارد؟

اخیرا کلاس های آموزشی گذاشته‌اند اما بنده از کم و کیف آن خبری ندارم.

در رقابت های بین المللی هم شرکت کرده اید؟

خیر. حضور در مسابقه های بین المللی مستلزم برگزاری منظم رقابت های داخلی و برقراری ارتباط مناسب با همتاهای خارجی است.

چه مقام هایی در مسابقه های داخلی کسب کرده اید؟

90درصد مسابقه هایی را که در آن شرکت کردم روی یکی از سکوهای قهرمانی بودم.

سه راننده برتر؟

نادر جعفری، فرهاد جعفری و ابراهیم تبیانیان

چه توقعی از مسوولان فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی دارید؟

باید حقیقتا و دل سوزانه به این رشته پرطرفدار برسند. اتومبیل‌رانی می تواند یکی از رشته های مدال آور ورزش ما باشد.

آینده این رشته را چگونه پیش بینی می کنید؟

اگر مشکلات آن مرتفع شود و امکانات لازم در اختیار راننده ها قرار گیرد اتومبیل‌رانی قطعا آینده روشنی پیش روی خواهد داشت.

هنرمند مورد علاقه شما؟

رضا صادقی

هزینه متوسط هر ماه زندگی شما؟

حدود پنج میلیون تومان

بهترین خاطره؟

لحظه ای که دخترم را بعد از تولدش دیدم

بدترین حادثه؟

سال 1386 در پیست آزادی مسابقه داشتیم و من هم نفر اول بودم اما بر اثر برخورد خودروی پشت سری، هر دو از دور رقابت ها حذف شدیم.

جالب ترین جمله ای که شنیده اید؟

چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر بَرَد کالا

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

عبدو فوقالی، قهرمان اتومبیل‌رانی

موفق ترین مدیر ورزشی که می شناسید؟

نمی شناسم.

هر سال در چند مسابقه شرکت می کنید؟

معمولا سالی 10، 12 مسابقه باید انجام شود که گاهی اوقات به این تعداد نمی رسد.

از راه شرکت در رقابت های اتومبیل‌رانی درآمد هم دارید؟

خیر.

کدام خودرو برای شرکت در مسابقه های ریس مناسب تر است؟

پژو 206 تیپ 5

از ایران خودرو چه شناختی دارید؟

همین قدر می دانم که بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه و یکی از صادرکننده های خودرو به کشورهای مختلف است.

نظرتان راجع به نشریه ایران خودرو؟

نشریه ای جامع و خواندنی است و چون در خصوص خودرو همچنین رشته های موتور سواری و اتومبیل‌رانی مطلب دارد من هم یکی از خواننده های این نشریه هستم.

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

خیلی مهم است مشروط به این که نگاهی عمومی و اصولی به ورزش داشته باشد. متاسفانه چند سالی است مطبوعات و رسانه های ما، مردم را به فوتبال عادت داده اند. وقتی اکثر نوشته ها و محور اغلب برنامه های رادیو، تلویزیونی فوتبال و حواشی آن باشد فرصتی برای شناسایی دیگر رشته های ورزشی باقی نمی ماند.

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از شما و دست اندرکاران نشریه ایران خودرو که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید همچنین قدردانی می کنم از خانواده و دوستانی که مرا حمایت کردند و امیدوارم مردم کشورمان در همه عرصه ها موفق باشند و در کمال سلامتی از رفاه و آرامش بهره مند باشند.