پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۴۹۵ شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲ تعداد بازدید: ۲۴۰۱ Print View

پژوهشگر نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

سرعت بیش از 60 کیلومتر ممنوع!

رحیم ایمانی اهل میاندوآب، متولد سال 1363 و دانشجوی کارشناسی مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفاست. او تا به حال ترمزهای فوق هوشمند زمان دار، دستگاه تنظیم کننده سرعت براساس میزان آلایندگی موتورخودرو و سیستم کمربند کششی امنیتی اتوماتیک را ثبت اختراع کرده است.

سرعت بیش از 60 کیلومتر ممنوع!

احمدعبدداوودی

او را در  بیش‌تر نمایشگاه های مرتبط با نوآوری و اختراعات می توان دید که با شور و هیجان در غرفه اش ایستاده و به یکایک مراجعان توضیح مفصلی از نوآوری ها و ابتکاراتش می دهد و تمامی تلاش وهم وغمش  به ثمر رساندن ایده هایش یعنی همان تجاری سازی وتولید است. رحیم ایمانی اهل میاندوآب، متولد سال 1363 و دانشجوی کارشناسی مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفاست. او تا به حال ترمزهای فوق هوشمند زمان دار، دستگاه تنظیم کننده سرعت براساس میزان آلایندگی موتورخودرو و سیستم کمربند کششی امنیتی اتوماتیک را ثبت اختراع کرده است. کسب مقام نخست مسابقات اختراعات مکانیک و ساخت وتولید دانشجویان سراسرکشور، کسب تندیس طلایی و برگزیده منطقه شمال غرب و پژوهشگر نمونه دانشگاه آزاد اسلامی از مهم ترین عناوین کسب شده توسط وی است.

 

ترمزهای فوق هوشمند زمان‌دار به چه صورت عمل می کنند؟

ترمزهای فوق هوشمند یا (SSB) در صورت بروز نقص فنی درسیستم ترمز خودرو ویا زمانی که لنت ترمز خودرو به اتمام می رسد، راننده را آگاه می سازند ومیزان لنت ترمز را با صفحه نمایش ویا چراغ نمایش می دهند و علاوه بر این محدودیت سرعت برای راننده ایجاد می کنند.

این محدودیت سرعت چگونه اعمال می شود؟

پس از اعلام پیام سیستم واردعمل شده و با استفاده از گزارش های دریافتی از سنسور، موقعیت دریچه گاز و آنالیز این گزارش ها را به ای سی یو فرستاده و مانع از حرکت بیش از 60 کیلومتر خودرومی شود؛ یعنی نقص فنی به وجود آمده درسیستم ترمز مساوی است با حداقل سرعت مجاز 60 کیلومتر و آزاد سازی سرعت پس از رفع نقص فنی. بابک قلی پور دراین طرح پابه پای من تابه ثمر رساندن آن همکاری کرد.

به نظر شما دستاورد ویژه این طرح چیست؟

جلوگیری از تصادفات دل‌خراشی که ناشی از نقص فنی در سیستم ترمزخودروها در سرعت های بالاست.

بر روی تمامی خودروها قابل نصب است؟

بله! برروی تمامی خودروها قابل نصب است و تمامی استانداردها را پاس می کند.

این ایده موفق به کسب رتبه در مسابقات و یا جشنواره هم شده است؟

در مسابقات اختراعات دانشجویی در سال 1388 که در اراک برگزار شد مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

سیستم کمربند کششی امنیتی اتوماتیک را که درسال 1389 به ثبت رساندید، چه حرف تازه ای داشت؟

این طرح را با کمک صائین اکرمی به نتیجه رساندم و حرف تازه اش این است که بدون بسته شدن صحیح کمربند، دستگاه اجازه حرکت به خودرو نمی دهد. در حال حاضرحتی اگرکمربند ناصحیح هم بسته شود، خودرو حرکت می کند. بستن کمربند به صورت v از روی قفسه سینه ولگن راننده وقفل درسوییچ قفل کن با طول معینی، امکان حرکت خودرو رافراهم می سازد زیرا سیستم کمربند کششی امنیتی اتوماتیک دارای حسگر تشخیص رنگ درمرکز جمع شونده است وهمچنین دوحسگر دیگر، یکی تشخیص عبور کمربند از روی قفسه سینه راننده و دیگری حسگر کششی در سوییچ قفل کمربند است.

دستگاه تنظیم کننده سرعت براساس میزان آلایندگی را چه موقع وچطور به ثبت رسانده اید؟

این طرح را به تنهایی وبراساس یک ایده ذهنی درسال 1388 به ثبت رساندم.

آیا از جانب دانشگاه حمایت شدید؟

بله! دانشگاه در طرح سیستم کمربند کششی امنیتی اتوماتیک به عنوان کار فرما واردعرصه شد و این خیلی به پیشرفت طرح کمک کرد.

شما خودتان تخصصی در مورد خودرو دارید؟

به برق خودرو تسلط دارم و تخصص هایی نیز در کارشناسی رنگ و تصادفات اتومبیل دارم.

کارشناسی تصادفات؟!

بله! حدود 10 سال در این زمینه کار و فعالیت کرده ام.

اوقات فراغت را چگونه می گذرانید؟

 مطالعه و ورزش می کنم. در باشگاه های نخبگان و مخترعان عضویت دارم و ساعاتی را هم به آن ها اختصاص داده ام.

این انجمن ها و باشگاه ها چه فعالیتی دارند؟

بیش‌تر در جهت تجاری سازی و حمایت از نخبگان است! اگر چه متاسفانه کاملا موازی فعالیت می کنند.

ارزیابی تان از شرکت ایران خودرو و حمایت این شرکت از ایده ها چیست؟

ایران خودرو همیشه حامی مخترعان و مبتکران جوان بوده است. حاصل حمایت این شرکت از ایده های نو و جوانان خلاق نیز در خودروهای سمند و دنا کاملا دیده می شود.

نظر شما در باره خودروی دنا چیست؟

خودروی بسیارزیبایی است و خیلی دوست دارم بیش‌تر در باره آن بدانم.

تا به حال از ایران خودرو بازدید کرده اید؟

نه! امیدوارم این فرصت یک روز برایم فراهم شود.

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

پی‌گیر ثبت سه ایده دیگر هستم وسه عنوان کتاب را که تالیف آن به اتمام رسیده به مرحله چاپ رسانده ام.

ودست آخر چگونه می توان به یک طرح ایده آل دست پیدا کرد؟

برای رسیدن به یک طرح ایده آل منابع دست‌یابی به راه حل ها برای افراد مختلف ودر موقعیت های مختلف متفاوتند اما به طورکلی اگر بتوانیم کارکرد سودمند اولیه ای را شناسایی کنیم که توسط سیستمی که وجود ندارد ارائه شود به سرعت به طرح ایده آل (نوآوری) خواهیم رسید.