پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۱۵۲ شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵ تعداد بازدید: ۱۷۲۲ Print View

گفتیم می توانیم، توانستیم!

کیوان میرزایی از اداره پشتیبانی فنی مهندسی سواری سازی که حیطه فعالیت اش سالن های مونتاژ است با عنوان کارشناس تجهیزات از نام آورانی است که در این شماره با وی و اختراعاتش آشنا می شویم.

گفتیم می توانیم، توانستیم!

لیلی کریمی تبار

با کمبود ABS مواجه شده و ذخیره انبارها هم رو به اتمام گذاشته بود؛ یعنی این که به خوابیدن خط نزدیک می شدیم. نیروی انتظامی هم خیلی جدی روی حرفش پافشاری می کرد  که اگر ABS نصب نکنید خودروها را شماره گذاری نمی کنیم. از طرف دیگر سازنده های خارجی هم  قیمت های بالا را پیشنهاد می دادند. از آن ها خواستیم نرم افزارهای مربوط به سیستم ABS را به روز آوری کنند زیرا دستگاه های ما تنها می توانستند به وسیله آن نرم افزارها، قطعه را شناسایی کنند؛ آن هم عملی نشد؛ هزینه خیلی زیاد و فرصت زمانی شش ماهه را مطرح کردند. جلسه ای گذاشتیم و من و چند نفر از همکارانم، قرص و محکم هم رای شدیم که آن را داخلی سازی کنیم.

کیوان میرزایی از اداره پشتیبانی فنی مهندسی سواری سازی که حیطه فعالیت اش سالن های مونتاژ است با عنوان کارشناس تجهیزات از نام آورانی است که در این شماره با وی و اختراعاتش آشنا می شویم.

مدرک تحصیلی شما؟

با مدرک فوق دیپلم استخدام شدم.

چه سالی؟

از  سال 80 به صورت پیمان کار در شاتل مشغول کار شدم حدود یک سال  سرپرست خط تولید مونتاژ بودم و سپس در واحد مهندسی به فعالیت پرداختم. در سال 89 مدرک کارشناسی را گرفتم.

چه رشته ای؟

مکانیک خودرو

چرا ادامه تحصیل دادید؟

 تحصیل در زمینه کاری باعث بهتر انجام شدن کارها می شود. قبلا به صورت تجربی با امور محوله برخورد می کردم  ولی الان با یک حساب مهندسی کار را  انجام می دهم؛ مثلا ضخامت و قطر موادی که بتواند تجهیز را تحمل کند از طریق محاسبات بررسی می کنم.

عناوین اختراعات تان را نام ببرید؟

ماسک گیاهی، دستگاه مکش و تزریق سوخت، دستگاه مبدل ABS و دستگاه فنر جمع کن اکسل جدید.

از چه سالی به فکر اختراع و نوآوری افتادید؟

از سال 83 به صورت جدی به فکر اختراع و ثبت آن ها افتادم.

لطفا در مورد کارتان توضیح دهید.

خط تولید را به لحاظ تجهیزاتی پشتیبانی می کنیم؛ به زبان ساده تر بهترین تجهیزی که بتواند پاسخ گوی نیازخط از نظر کیفی و کمی باشد را تدارک می بینیم.

هنوز مطلب جا نیفتاده!

یعنی بستر سازی، ساخت و راه اندازی تجهیزات مرتبط با تولید محصول و تغییرات روی این تجهیزات برای هماهنگی با محصول جدید بر عهده ماست؛ مثلا در خط تولید اگر بخواهیم مایعات روغن گیربکس و ترمز را  تزریق کنیم یا تستی نشتی و تست های دیگر را  روی محصول انجام دهیم به طور طبیعی به یک سری ابزار آلات  نیاز داریم ما نه تنها این تجهیزات مناسب را تامین می کنیم بلکه تغییرات لازم حین تولید را اعمال می کنیم.

یک نمونه را یاد آوری می کنید؟

زمانی که موتور ملی در ایران خودرو تولید شد، لازم بود برای تولید محصول سمند با موتور ملی، تغییراتی روی دستگاه تزریق ضد یخ انجام شود؛ یعنی مایع خنک کننده را به خودرو تزریق کند. این همخوانی دستگاه با محصولات جدید را انجام دادیم.

اختراعی در این زمینه انجام داده اید؟

بله، در مورد مساله ذکر شده، ابتدا از سازنده های خارجی مانند کشور آلمان استعلام گرفتیم. نمونه پیشنهادی خارجی 70هزار یورو بود؛ یعنی 80 میلیون تومان. همین مساله باعث شد که خودمان دست به کار شویم و نمونه یاد شده را  داخلی سازی کنیم.

در مورد ماسک گیاهی بگویید.

از یک سری مواد خوش بو کننده در ماسکی استفاده کردم که هوای محیط را فیلتر می‌کند و به  داخل ریه ها می فرستد که هم خوش بوست و هم شادابی خاصی به شخص می دهد و  در محیط های مختلف می توان از آن استفاده کرد. در تلاش هستم آن را  صنعتی کنم.

مهم ترین اختراع از نظر خودتان؟

ABS جدید را وارد خط 405 و سمند کردیم.

مگر این قطعه را وارد نمی کنیم؟

با تحریم هایی که در پیش رو داشتیم به کسری این قطعه بر خوردیم و از طرف دیگر نیروی انتظامی هم شدیدا پی گیری می کرد که هر چه سریع تر این قطعه نصب شود و گرنه خودروها را شماره گذاری نمی کند.

شما چه کردید؟

در جلسه ای با حضور واحدهای مختلف برگزار شد من مسوولیت کار را بر عهده گرفتم.

ریسک بزرگی است چگونه پذیرفتید؟

مطمئن بودم که از عهده کار بر می آیم ولی اعتقاد دارم انسان با ریسک کردن می تواند موفق شود.

اگر موفق نمی شدید احساس خطر یا تهدید نمی کردید؟

به این قسمتش فکر نکردم.

در انجام پروژه تنها بودید؟

نه خیر! این پروژه با همکاری آقای شکیبایی از واحد پشتیبانی تعمیرات، آقای یگانه از مرکز مهندسی انجام شد.

چقدر طول کشید؟

 از روزی که گفتیم می توانیم تا روزی که انجام دادیم تقریبا کم‌تر از یک ماه شد. 

توقع مادی دارید؟

معمولا مخترع با چشم داشت مالی به سمت اختراع نمی رود. زمانی که تلاش فرد به ثمر می نشیند حلاوت و شیرینی خاصی را در بر دارد ولی بعد از اتمام کار، انگیزه های مادی نیز خود را نشان می دهند.

کارهای مهم دیگرتان؟

در پدال پوشر ترمز تغییراتی را به وجود آوردم. دستگاهی است که به  پدال ترمز مقداری فشار وارد می کند و آن را برای رگلاژ ترمز دستی آماده می کند.  یا مثلا رفع ایراد دفرمگی لوله گاز کولر‌ که حین نصب موتور آسیب می دید. یا رفع ایراد دفرمگی شاسی روآ که اکنون در حال اجرا شدن است.     

از این که رد پای نو آوری هایتان را در خط تولید می بینید چه احساسی دارید؟

بسیار خوش‌حالم.

کار کردن در گروه صنعتی ایران خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

انسان برای موفقیت به پنج درصد نبوغ و 95 درصد پشتکار و محیط کاری مناسب احتیاج دارد. بیش تر از 80 درصد کارهای من در این محیط صنعتی شکل گرفته است. 

 

می گویند سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند شما چطور؟

دنبال طرح ها و ایده هایی می روم، فراتر از وظایف چارت سازمانی ام حتی اگر بدانم که به ضررم تمام خواهد شد.

حس موفقیت چه حسی است؟

همین که بین دوستان و آشنایان مطرح می شوم و پله های ترقی را یکی یکی طی می کنم بهترین حس است.

تلاش هایتان تاکنون ارتقایی در بر داشته است؟

ارتقای شغلی داشتم. یک سفر زیارتی به مشهد رفتم و از وزیر چند سکه گرفتم.

توقع شما؟

در مورد اختراعی که کاهش هزینه زیادی را در بر دارد حداقل مقداری از آن مبلغ واقعی را به مخترع بدهند.

چشم انداز آینده تان چیست؟

دوست دارم ادامه تحصیل دهم و یک بار مدیریت موفق را تجربه کنم.

حرف ناگفته شما؟

تنها آرزویم این است که ایران خودرو همیشه پایدار باشد زیرا هر چه داریم از ایران خودروست. الان هم به کار کردن در ایران خودرو افتخار می کنم و دوست دارم از شرکت های برتر جهان شود.