پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۳۹۲ سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ تعداد بازدید: ۱۶۵۴ Print View

توسط مهندس یکه زارع ترسیم شد:

طرح های ایران خودرو برای سرمایه گذاران بخش خصوصی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درزمینه اقتصاد مقاومتی ، بومی سازی تولید و توسعه خودکفایی در ساخت قطعات تولید کیفی 600 هزار دستگاه انواع خودرو، افزایش صادرات و تامین نیاز ارزی را دردستور کارخوددرسال 93 قرارداد.

 طرح های  ایران خودرو برای سرمایه گذاران بخش خصوصی

مهندس یکه زارع، مهم ترین برنامه های خود درسال 93 را ترسیم نقشه راه خودرو سازان شدن ایران خودرو و طراحی و تولید هر دوسال یک بار محصول جدید با نشان ایرانی عنوان و دراین مسیر تاکیدکرده انتقال فن آوری تولید و دست یابی به شبکه صادراتی شرکای خارجی  شرط توسعه همکاری های بین المللی است .

مسیر توسعه صنعت خودرو در کشورهایی که در این صنعت، وضعیت مشابهی با ما داشتهاند و امروز اوضاع مطلوبتری دارند، حاکی از آن است که سیاستگذاریهایشان در این بخش برمبنای تامین منافع و اصل تعامل بینالمللی بوده است. مدیر عامل گروه صنعتی  ایران خودرو نیز در اولویت کاری خود علاوه بر بسیاری مسایل کلیدی، ضرورت توسعه همکاری بینالمللی با شرکای خارجی را مورد تاکید و توجه قرار داده و تلاش میکند بتواند در قراردادبا  همتایان خارجی، ضمن جلب سرمایهگذاری توسط آنان و انتقال فناوری تولید، امتیاز دست یابی به بازارهای صادراتی این شرکتها را نیز به دست آورد. این راهی است که گروه صنعتی ایران خودرو در این فراز از فعالیت خود در آن گام می زند.

در کنار تولید با کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش نوین، جلب رضایت مشتریان در این سال مورد اهتمام ویژه قرار گرفته و سازو کارهای لازم برای برای رسیدن به آن تدارک دیده شده و درحال اجراست. بعداز اعمال تحریم های یک جانبه و غیرقانونی نظام سلطه، مقام معظم رهبری به ضرورت تدوین یک مدل اقتصادی مستقل برای توسعه کشور تاکید و اقتصاد مقاومتی را تنها تبدیل کننده تحریم به فرصت به عنوان یک مکانیزم در تغییر مسیر اقتصادی کشور مطرح کردند. در واقع ازجمله رهیافت ‌های اساسی درراستای حمایت ازتولیدملّی،«اقتصادمقاومتی» است که می توانددرتحول و توسعه فعالیت ‌های اقتصادی کارسازو اثرگذار باشد. اقتصادمقاومتی را می توان به صورت یکی از ارکان حمایت از تولید ملی مورد بررسی قراردادکه با خنثی ‌سازی تحریم‌ها، به عامل تولیدداخلی تکیه داردو با عملی سازی اصول خود، موجب تحولی عمیق در رشدتولید ملی می شود. درحال حاضر روزانه بین 2هزارو 400 تا 2 هزار و 500 دستگاه خودرو در ایران خودرو بدون کسری و وابستگی تولیدمی شود. خودرو سازان کشور در هشت ماه اول سال جاری 772 هزاردستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید کردند که سهم ایران خودرو 385 هزارو 350 دستگاه بود .

درحال حاضرایران خودرو  دغدغه تولید ندارد و تمرکز تیم مدیریتی ایران خودرو بر کیفیت محوری  و ارائه خدمات مطلوب براساس استاندارد های جهانی به مشتریان است. براساس گزارش های موجود سطح کیفیت محصولات ایران خودرو به رده خیلی خوب و خوب رسیده اما مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو راضی نیست و براین باور است که راه کیفیت بی پایان است .

با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته برای رسیدن به ظرفیت تولیدیک میلیون دستگاه درسال، این شرکت در سال جاری 600 هزاردستگاه انواع خودروی سواری تولید می کند که بیش از 40 درصد آن با برند ایران خودرو است. براساس سنداستراتژی خودرو و چشم انداز افق 1404، دست کم پنج پلتفرم ملی هدف گذاری شده که سهم ایران خودرو  از این امر طراحی دو پلتفرم است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آماده سازی پلتفرم اول ایران خودرو تا بهمن ماه سال آینده خبر داده که قوای محرکه آن نیز متعلق به ایران خودرو است و برای دومین پلتفرم با شریک خارجی قرارداد می بندیم و قصد داریم بر روی پلتفرم دوم خودروهای هیبریدی و برقی نیز داشته باشیم. نخستین خودروی برقی هیبریدایران خودرو با تیراژ 100 تا 120 هزار دستگاه تا یک و نیم سال آینده به بازار می آید و این پروژه با کمک سازمان گسترش به اجرا درآمده است. استفاده از نخبگان دانشگاهی و متخصصان داخلی درتمام مراحل طراحی درکنار مشاوران خارجی از ویژگی های بازر این پلاتفرم ملی است وهمزمان با طراحی و تولید محصولات جدیدو بومی سازی موتور های کم مصرف، پژوهش ها و اقدماتی را انجام داده که نتایج این اقدامات نصب موتورکم مصرف تی یو 5 برروی 206 ساخت داخل است.

 گروه صنعتی ایران خودرو ،‌ مصمم است ،‌قطعه سازان توانمند ایرانی را به عنوان همکار راهبردی خود وارد عرصه های جهانی کند و برای اولین بار قطعه سازان ایرانی در طراحی و تولید محصولات جدید این شرکت سهیم خواهندشد. ما براین باورهستیم، ‌ظرفیت قطعه سازی درکشور باید به سه میلیون دستگاه خودرو درسال برسد که دومیلیون دستگاه آن برای بازار داخلی و یک میلیون دیگر به صورت قطعه به خارج صادرشود.

گروه صنعتی ایران خودرو برای خودرو سازشدن واقعی تمهیداتی را درنظر گرفته و تاسیس 17 شرکت طراحی مجموعه خودرو با حمایت این گروه تا سه سال آینده از جمله این تمهیدات است . ایران خودرو با استفاده از مشاوران خارجی، خرید محصول این شرکت های طراحی را تا پنج سال تضمین می کندو با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این شرکت ها تا سه سال آینده تاسیس خواهند شد. پنج شرکت خصوصی برای طراحی سیستم تعلیق و 10 شرکت جدید قطعه ساز هم در این بخش باید تاسیس شوند و یا قطعه سازان کنونی توانمندی خود برای پاسخ گویی به نیازها را افزایش دهند. تاسیس پنج شرکت تولید کننده قطعات گیربکس و 10 شرکت تولید کننده قطعات موتور نیازمندی ایران خودرو برای تولید موتور را پوشش خواهد داد. ازدیگر سو ، سه شرکت خصوصی جدید نیز برای ساخت تریم داخلی خودرو باید تاسیس شود. دست یابی و تحقق این برنامه ها حمایت مسوولان و دولتمردان را می طلبد. شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) هم سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری و تولید قطعات خودروهای سواری فرا خوانده است. برخورداری از توان خودکفایی مناسب قطعات و مجموعه ها و قابلیت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نسبت به وضعیت موجود، از الزامات سرمایه گذاری در این بخش عنوان شده است. در فراخوان ساپکو برای تولید قطعات، سابقه تولید انبوه (ترجیحا کار با خودروساز) و توان تامین مناسب برای تولید سبد محصولات و توان فنی مهندسی مناسب طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با استانداردهای روز دنیا از دیگر شرایط لازم عنوان شده و آمده است که سرمایه گذاران باید از توان برقراری ارتباط با سازندگان خارجی، انتقال دانش فنی و استفاده از فن آوری روز دنیا برای تولید با قابلیت صادرات نیز برخوردار باشند. شرکت ساپکو برای ایجاد اطمینان در سرمایه گذاران، قرارداد تضمین خرید با تیراژ متناسب با سرمایه گذاری انجام شده می بندد و پیش پرداخت نخواهد داشت.

کارشناسان براین باورند،‌ شرکت های پیشرو به ازای هر واحد سرمایه گذاری درتولید به همان میزان  خدمات پس از فروش در نظر می گیرند و به تعبیر دیگر باید برای هردلار در تولید یک دلار در خدمات پس از فروش سرمایه گذاری کنیم تا به حداقل ها برسیم. خدمات پس از فروش مطلوب، خدماتی است که در آن مشتری احساس کند حقوقش رعایت شده است. امروز برای خودروسازان داخلی و به خصوص گروه صنعتی ایران خودرو، قوی ترین مزیت رقابتی در بازار جهانی، مقوله شبکه خدمات پس از فروش و ارایه خدمات با کیفیت است. برای رسیدن به وضعیت مطلوب و ارتقای سطح کیفیت خدمات پس از فروش و جلب اعتماد مشتریان، برنامه ها، سیستم ها و تکنیک های مختلفی در گروه صنعتی ایران خودرو پیش بینی و اعمال شده و خواهدشد تا سنگ زیربنای این مقوله یعنی شاخص رضایت مشتریان را مستحکم ترکنیم. گروه صنعتی ایران خودرو در این میان تلاش کرده، ضمن افزایش تولید، برنامه های بهبود مستمر کیفیت و گسترش نمایندگی های مجاز و استفاده از روش های نوین در ارایه خدمات پس از فروش و ارتباط با شرکت های معتبر خودروساز خارجی و نیز منشور حقوق مشتری و طرح پشتیبان از مشتری را تدوین و یا اجرا کرده است .