ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۳۸۲ شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۹:۲۸ تعداد بازدید: ۱۶۲۵ Print View

"ایران خودرو" نامی آشنا در بازارهای جهانی

بی تردید بسیاری از رویدادهای کلان در داخل کشور و یا در سطوح جهانی، بنگاه هایی مانند ایران خودرو را که دامنه فعالیت هایش گسترده است با تهدیدهایی روبه رو می سازد. این در حالی است که سازمان های هوشمند می توانند فرصت ها را جایگزین تهدیدها کرده و از آن بهره ببرند.

    "ایران خودرو" نامی آشنا در بازارهای جهانی

عوامل تهدید کننده در آغاز به صورت شوک وارد می‌شود، اما سرانجام می تواند به فرصتی برای بهبود تبدیل شده و راه های تازه ای را پیش روی بنگاه قرار دهد. به باور کارشناسان واردات خودرو، افزایش قیمت ارز و تحریم های اقتصادی از عوامل تهدید کننده به شمار می آید، در حالی که هر کدام به نوبه خود نیز در ارتقای کیفیت و فناوری محصولات این شرکت موثر واقع شده اند. داخلی سازی محصولات، افزایش تولید بر پایه برند داخلی، افزایش کیفیت و سرانجام صدور محصولات این شرکت به بازارهای جهانی نشان می دهد که ایران خودرو توانسته است از بحران های پرپیچ و خم و دشوار جان سالم به در برد.

 

صنعت خودروی ایران در یک نگاه

صنعت خودرو در ایران با عمری بالغ بر نیم قرن، از جمله صنایع دیر پا و در حال رشد است. با این حال فعالیت این صنعت تا پایان دهه 1370 شمسی تنها به مونتاژ محصولات سایر خودروسازان دنیا محدود بود. از اواخر همان دهه با تولید سمند، به عنوان نخستین خودروی ملی، این صنعت در ایران وارد عصر جدیدی شد؛ عصری که در آن، صنعت خودرو برند و هویتی جدید یافت. در حال حاضر ایران چهارمین کشور رشد یابنده دنیا در صنعت خودرو پس ازچین، ترکیه و هند است. این کشور سالانه با تولید بیش از 6/1 میلیون دستگاه انواع خودروهای سواری، رتبه سیزدهم را در میان سایر خودروسازان جهان به دست آورده است. صنعت خودروسازی ایران همچنین پنجمین صنعت خودروی جهان از نظر میزان رشد درسال 2010 بوده است. گفتنی است چین در رتبه نخست این رده بندی قرار دارد.

 

ایران خودرو؛ گامی به سوی آینده

سه دهه پس از تولید پیکان، ایران خودرو توانست در مسیر خودروساز شدن گام بردارد. تحقق این مهم الزاماتی را پیش روی آن قرار داد که طراحی خودرو و ایجاد برند از آن جمله بود. طراحی بدنه، نخستین هدفی بود که ایران خودرو در این رهگذر برگزید و بسترهای آن را فراهم ساخت. از این رو در سال 73 با بهره گیری از فارغ التحصیلان نخبه کشور یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیق و توسعه خودروسازی راه اندازی و به دنبال آن پژوهش های لازم برای طراحی و ساخت نخستین خودروی ملی در این شرکت آغاز شد. برآیند این تجربه کاملا جدید در ایران، طراحی و تولید سمند با تلاش مهندسان ایرانی و همکاری مشاوران مطرح خارجی بود. از این رو سمند در سال80 رونمایی و به بازار عرضه شد، اما حرکت در راه بهبود و ارتقای این محصول و عرضه محصولات مدرن تر بر اساس پلتفرم سمند همچنان ادامه یافت. سمند از نظر شاخص های گوناگون مانند مصرف سوخت و آلایندگی در شرایط مطلوبی قرار گرفت. بدنه مقاوم، ابعاد مناسب و فضای بزرگ داخل اتاق و صندوق عقب، فرمان پذیری خوب و سیستم هشدار دهنده هوشمند، آن را به یک خودروی مشتری پسند تبدیل کرد.

با طراحی و تولید قوای محرکه ملی، ایران خودرو دومین گام بلند را برای خودروساز شدن برداشت. گام نخست طراحی بدنه بود که با سمند اتفاق افتاد و گام سوم نیز طراحی پلتفرم ملی بود. بر پایه این پروژه، دو پلتفرم در کلاس های «بی» و «دی» طراحی و تولید و در مجموع 11 مدل خودرو تا پایان دهه 90 بر روی این پلتفرم ها عرضه شد.

این که ایران خودرو همواره در ارائه و معرفی طرح ها و خودروهای جدید پیشتاز بوده است، با آمدن خودروی سمند اثبات شد و با طراحی، تولید و عرضه "رانا" از اواسط سال 91 تداوم یافت. رانا خودرویی با سطح ایمنی خودروهای مدرن جهان با هدف ارتقای برند ملی و عرضه محصولی به روز، در پروژه ای با نام X12  و در کلاس ابعادی «سی» تعریف شد. توسعه پلتفرم ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده از دیگر هدف های ایران خودرو از عرضه راناست. افزون بر بهره گیری از ظرفیت های تولید و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها، سطح ایمنی رانا در تصادف با آخرین استانداردهای اروپایی منطبق بوده و ضمن تامین استاندارد آلایندگی یورو4، قابلیت دست یابی به استاندارد یورو 5 را نیز داراست. در این محصول موتورهای تی.یو.5 و ای.اف.7 به کار رفته و در مرحله بعدی موتور ای.اف.4 نیز که سومین موتور از خانواده موتور ملی ای.اف است، در آن به کار گرفته خواهد شد.

پس از رانا، محصول جدید و پیشرفته تری با نام دنا در قالب پروژه ای با نام NX7 طراحی و متولد شد. این محصول نیز در کلاس دی به صورت پایه به علاقه مندان خودروهای لوکس عرضه خواهد شد. ایران خودرو با عرضه این محصول ضمن حفظ و ارتقای برند سمند در بازار داخل، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای برند ایران خودرو در بازارهای داخلی و توسعه صادرات است. دنا از فناوری و تجهیزات مناسب برای رقابت در بازارهای داخلی و صادرات برخوردار است. این خودرو که با موتور توربوشارژ ای.اف.7 تولید شده، با استانداردهای ایمنی تصادف انطباق دارد. دنا در کم تر از یک سال طراحی و در فروردین 1390 رونمایی گردید و از سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

گروه صنعتی ایران خودرو افزون بر تولید انواع خودرو و قطعه در حوزه های ریلی، ساختمانی، تجهیزات خطوط رباتیک، راه اندازی ایستگاه های سی ان جی و ... فعالیت دارد. ایران خودرو با تولید بیش از 750 هزار دستگاه انواع خودرو همچنان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه شناخته می شود.

 

راهبردهای حال و آینده صادرات

سمند نه تنها نخستین خودروی ملی ایران، بلکه نوید بخش ورود صنعت خودروی ایران به دورانی جدید و روشن نیز بوده است؛ دورانی که خروج از مونتاژکاری و ایجاد برندهای جهانی و حضور در بازارهای بین المللی از ویژگی های آن است. سمند و سورن به دلیل ویژگی هایی چون کیفیت، ایمنی، قیمت، جادار بودن و ... موفق شدند به بازارهای جهانی راه یابند و جای خود را در میان سایر خودروهای خارجی باز کنند. برند ایران خودرو با تکیه به این حضور و با به کارگیری توان شرکت های زیر پوشش، با نام "آیکو" (IKCO) در بازارهای هدف شناخته شد. اکنون با توجه به فراز و نشیب های بازار جهانی، ایران خودرو 20 بازار را به عنوان بازارهای هدف صادراتی تعیین کرده است. در این راستا استراتژی توسعه بازارهای صادراتی و سودآور کردن سایت های تولیدی از اولویت های این شرکت به شمار می رود.

میرجواد سلیمانی قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در محصول و کیفیت درباره اهداف کلان صادرات این شرکت اظهار می دارد: صدور خودروهای سبک که حداقل 35 درصد از تولیدات را در بر می گیرد، معادل 500 هزار دستگاه در سال 1404 برآورد شده است. همچنین تا سال 1393، 15 درصد از تولیدات خودروهای سواری به کشورهای هدف صادر خواهد شد که معادل 150هزار دستگاه در قالب «CKD + CBU» خواهد بود.

وی همچنین ادامه می دهد: ایران خودرو در طول هشت سال گذشته بیش از 210 هزار دستگاه خودرو به نقاط گوناگون جهان صادر کرده است. این شرکت برای سال جاری صادرات 40 هزار دستگاه خودرو را که 75 درصد آن را برند ملی تشکیل می‌دهد، برنامه ریزی کرده است؛ ضمن این که این میزان صادرات در سال 92 به دو برابر افزایش خواهد یافت.همچنین پیش‌بینی می شود تا پایان سال آینده سه هزار دستگاه سمند دوگانه‌سوز به کشورهای حوزه سی.آی.اس صادر شود. در حال حاضر عنوان صادرکننده نمونه در اختیارشرکت ایران خودروست. 

عبدالعظیم سعدیان معاون مدیر عامل ایران خودرو در صادرات نیز می گوید: در حال حاضر به 30 کشور جهان، خودرو و قطعه صادر می کنیم. این شرکت قصد دارد بازارهای مذکور را به دو برابر افزایش دهد. ما می خواهیم بازارهای خود را در کشورهای روسیه، ترکیه و اوکراین فعال‌تر کنیم. اخیرا به منظور معرفی بیشتر محصولات تولیدی خود، در چهار نمایشگاه بین المللی خودرو در کشورهای روسیه، اوکراین، بلاروس و عراق حضور فعالی داشته ایم و طبق نظر سنجی های به عمل آمده، با استقبال خوبی از سوی دیدار کنندگان مواجه شده ایم. همچنین این شرکت قصد دارد شبکه خدمات پس از فروش خود را در دو منطقه اصلی صادراتی سی.آی.اس و نیز ام.ای.ان.آ توسعه و ارتقا دهد.

نظرسنجی های اولیه در کشورهای هدف صادراتی نشان از استقبال بسیار خوب دیدار کنندگان خارجی از محصولات جدید رانا و دنا دارد. گفتنی است این محصولات با سبک جدید طراحی خودرو در جهان کاملا مطابقت دارند. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، محصولات یاد شده در شش سایت ایران خودرو در خارج از کشور، تولید خواهد شد.

طراحی پلتفرم های جدید

با توجه به برنامه های توسعه محصول شرکت و همچنین اهداف تعیین شده در چشم انداز صنعت خودرو در سال1404 ، گروه صنعتی ایران خودرو برنامه های بلندمدت خود را به منظور دستیابی به تیراژ 1,500,000 دستگاه در سال تنظیم کرده است. پیش بینی شده است بخش بیشتری از این مقدار تولید از برندهای تحت مالکیت ایران خودرو باشد. در همین راستا این شرکت توسعه محصولات و برندهای خود را در دستور کار قرار داده و طراحی پلتفرم های جدید را با جدیت پیگیری می کند.

جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه طراحی پلتفرم های جدید می گوید: از سال 1393 و به تدریج، ظرف مدت پنج سال با طراحی دو پلتفرم، بالغ بر 90  درصد سبد محصول ایران خودرو به محصولات برند داخلی اختصاص می یابد؛  10درصد باقیمانده نیز برای تکمیل سبد محصول شرکت و در بخش هایی که طراحی و ساخت چندان اقتصادی نخواهد بود، با مشارکت خودروسازان بین المللی، محصول جدیدی تعریف خواهد شد.

او در ادامه می افزاید: ایران خودر در استراتژی میان مدت خود نیز طراحی دو پلتفرم در کلاس بی و دی را در دستور کار خود قرار داده است که بر اساس آن 10 محصول جدید تا سال 1400 توسط این شرکت طراحی، تولید و به بازار عرضه خواهد شد.نخستین محصول بر پایه پلتفرم های جدید در سال 93  خواهد بود.

گفتنی است پلتفرم های جدید ایران خودرو در دو کلاس «بی» شامل خودروهای کوچک تر، با تولید پنج نوع محصول و کلاس «دی» برای خودروهای بزرگ تر با تولید هفت محصول طراحی خواهد شد. همچنین این شرکت در نظر دارد تا سال 1394 تکنولوژی طراحی و ساخت پلتفرم خودرو را با تکیه به توان مهندسان و طراحان ایرانی به صورت کامل داخلی سازی کند. به همین منظور از چندی پیش توسعه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی کشور را به صورت جدی در پیش گرفته است.

 

فناوری های روز دنیا

سخن درباره فناوری های بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه فراوان است و تشریح همه موارد در این نوشتار ممکن نیست؛ از این رو به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می شود.

نخستین خودروی سواری با موتور دیزل ملی در سال 92 توسط ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. این موتور یکی از پرقدرت ترین موتورهای روز دنیاست و در مقایسه با موتورهای رقیب کارکرد چشمگیری است.

ایران خودرو توان لازم برای تجهیز خطوط رباتیک خود را داراست. به طور نمونه راه اندازی خطوط تولید رباتیک محصولات جدید (رانا و دنا) از این دسته اند.

برای پوشش بازارهای هدف صادراتی، تولید رانا در 9 مدل مورد نظر است. تولید انبوه این محصول از خرداد سال جاری آغاز شده است.

دنا جدیدترین محصولات ایران خودرو نیز بر روی پلتفرم ارتقا یافته سمند طراحی و تولید شده است. دنا و رانا با موتور ای.اف.7 (موتور ملی) بنزینی و نیز پایه گازسوز  به بازار عرضه خواهند شد.

تولید موتور ایکس.یو.ام و طراحی و توسعه موتور دیزل ملی ایران خودرو از برنامه های دیگر این شرکت به شمار می آید. در ضمن طراحی و تولید نوع دیزلی موتور ای.اف.7 در دستور کار قرار گرفته است.

در سال 90 طراحی و ساخت نخستین قوای محرکه هیبریدی برق و گاز از سوی ایران خودرو آغاز شد و این شرکت توانست نخستین محصول خود را در این زمینه تولید کند. دستیابی به فناوری توربو شارژ از دیگر دستاوردهای ایران خودرو در زمینه قوای محرکه است. موتور مجهز به این فناوری بر روی سورن ای.ال.ایکس قابل نصب خواهد بود. همچنین طراحی و توسعه فناوری های جدید کاهش وزن، مصرف سوخت، کاهش آلودگی و فناوری نانو از راهبردهای طراحی و توسعه محصول در ایران خودروست.

 

سخن پایانی

افزایش بهره وری نیروی انسانی که اخیرا نیز عامل رشد شرکت بوده، با جدیت بیشتر پیگیری شده و ایران خودرو با بهره گیری از ابزارها و شیوه های نوین، ضمن افزایش بازدهی عوامل تولید، قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد. این خودروساز بزرگ، کیفیت را یک راه بی پایان دانسته و برنامه های لازم برای اجرای این مهم را دنبال خواهد کرد.