ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۷۱۱ سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰ تعداد بازدید: ۲۲۵۳ Print View

گزارش پنجمین نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرو

خوش قولی ها و بد قلقی ها

تهران از 27 تا 30 آبان،‌ میزبان پنجمین دوره از نمایشگاه های بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو بود. بیش از 680 قطعه ساز داخلی و خارجی با آخرین دستاوردهای خود در زمینه قطعات خودرو حضور یافته بودند.

خوش قولی ها و بد قلقی ها

 

لیلی کریمی تبار

 

بر خلاف همیشه این بار موجی از آرامش زیرچهره های بدون اضطراب آنان می رقصید. بر خلاف گذشته دیگر نه کسی در باره ورود کالاهای چینی و تقلبی احساس نگرانی می کرد و نه از نرخ بالای بهره بانکی گلایه ای می شنید. از دل نگرانی های قطعه سازان برای ماندن قطعات شان در انبارها هم خبری نبود. همان اول کار از این همه سکوت و آرامش حاکم بر نمایشگاه، بهتم زده بود اما مطمئن بودم که به نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو آمده ام! نمایشگاهی که در آن هر ساله سازندگانی با یک دنیا دغدغه حضور می یافتند و این بار پنجمی بود که سازندگان قطعات گرد هم آمده بودند اگر چه متفاوت از دوره های قبل؛ حداقل بسیار متفاوت تر از نمایشگاه سال گذشته  با دغدغه هایی تازه. نگرانی آنان این بار از بابت افزایش قیمت مواد اولیه بود و بد قلقی کشورهای واسطه! از کج دار و مریزی ها می گفتند و با سر دویدن ها! و شاه بیت همه این حرف ها خوش قولی خودروسازان بود که راز آرامش حاکم بر نمایشگاه را افشا می کرد...

 

□□□

 

تهران و پنجمین میزبانی

تهران از 27 تا 30 آبان،‌ میزبان پنجمین دوره از نمایشگاه های بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو بود.  بیش از 680 قطعه ساز داخلی و خارجی با آخرین دستاوردهای خود در زمینه قطعات خودرو حضور یافته بودند. در این میان حضور 313 شرکت خارجی از ویژگی های منحصر به فرد این دوره از نمایشگاه ها بود. کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوییس برای نخستین بار به صورت مستقیم یا از طریق شرکت های نمایندگی خود حضور داشتند. اگر چه از میان 1800 قطعه ساز ایرانی، تعداد 369 شرکت حضور داشتند زیرا  بسیاری از آن ها به علت عدم تخصیص فضای کافی، موفق به رزرو جا نشده بودند. با این حال امسال یک سالن جدید به مساحت 1400 متر مربع به فضای نمایشگاهی افزوده شد و مجموع متراژ مفید نمایشگاهی تحت پوشش در این دوره از نمایشگاه ها به 12 هزار و 265 متر مربع رسید. سالن های تحت پوشش شامل دو طبقه سالن 31(میلاد)، دو طبقه سالن44(خلیج فارس) ‌و سالن های 35، 38 و A38 است.

مدعوین ساپکویی

در سالن خلیج فارس بیش از 80 قطعه ساز طرف قرار داد ساپکو ( تامین کننده قطعات و لوازم خودرو گروه صنعتی ایران خودرو) حضور داشتند. این سالن فضایی به مساحت سه هزار مترمربع را به خود اختصاص داده بود. ورودی سالن بیشتر به نمایشگاه خودرو شبیه بود تا نمایشگاه قطعات و هر بازدید کننده ای در ابتدای ورود خود این تفاوت را احساس می کرد. در غرفه ایساکو که در ابتدای سالن واقع شده بود، چند خودروی پولیش شده قرار داشتند. کاویانی در غرفه ایساکو علت این امر را در تکنولوژی های خاصی می داند که بر روی این خودروها نصب کرده اند. او تکنولوژی خودروها را از نوع هیبریدی، نانو و موتور EF7 معرفی می کند. غرفه ها و پیشخوان آن ها پر شده است از قطعاتی که از کارخانه تا این جا آورده شده تا معرف توانمندی های قطعه سازان باشد. امید مفاخری، عضو هیات مدیره شرکت فولاد فام نیز چون سایر مسوولان دیگر مشغول گفت وگو با بازدید کنندگان است. در دو سایت تولیدی این شرکت 300 نفر مشغول کارند و انواع بست، شیلنگ پیچی، خاردار و شاخک تولید می کنند. او از همکاری مجموعه خود با ساپکو راضی به نظر می رسد ولی طولانی شدن فرایندهای مالی را به ضرر سازنده می داند زیرا منابع مالی تولید کننده محدود است و نیاز به گردش مالی سریع تری دارد.

استراتژی جدید

اخیرا بحث های جدیدی در صنعت قطعه سازی باب شده و توجه مسوولان را به خود معطوف کرده یکی از آن مقولات، توجه جدی مدیر عامل ایران خودرو و به تبع آن مدیرعامل ساپکو به طرح R&D (تحقیق و توسعه) در این صنعت است. مدیر تحقیق و پژوهش گروه صنعتی لولو، استراتژی جدیدی را که مهندس نجم الدین، مدیرعامل ایران خودرو و مهندس محمدی، مدیرعامل ساپکو  اعلام کرده اند، سرلوحه عمل گروه خود عنوان می کند. این موسسه با گروهی 750 نفری مشغول کار است و طرح جدید خود را که طراحی مکانیزم 12حرکت برقی صندلی است، به نمایشگاه آورده که مورد استقبال مدیران صنعت خودرو قرار گرفته است. وی از عدم حمایت های کافی در این زمینه گلایه دارد و با توجه به استراتژی های جدید امیدوار است این طرح در آینده جواب دهد. او مشکل قطعه سازان را در وابستگی به تولید بدون توجه به مبانی تحقیقاتی و پژوهشی می داند و از مسوولان می خواهد که راه های ورود قطعه سازان را به مراکز تحقیقاتی باز کنند. به گفته مسوولان این موسسه، پروژه آن ها به باد فراموشی سپرده شده و صندلی های فاقد مکانیزم های برقی آلمانی با دو برابر قیمت بر روی خودروهای ایرانی سوار می شود.

تحقیق و توسعه یا هزینه سربار!

شرکت نوریستای خراسان با دو سایت تولیدی خود در بینالود و سیمین دشت، با بیش از 500 نفر پرسنل، مجموعه پنل جلوی پژو 405 و پارس را تولید می کند. از همکاری با ساپکو راضی به نظر می رسند ولی معتقدند که ساپکو باید از آن ها راضی باشد و بر این اعتقادند زیرا که پی پی ام یا شاخص قطعات برگشتی خود را صفر می دانند.

مهندس قاسمی ، مدیرعامل شرکت عمده مشکل را در پیشبرد پروژه های جدید که نیاز به تکوین دارند، می داند. او برای توضیح بیشتر می گوید، پروژه سبک سازی سمند از پروژه های استراتژیک ایران خودرو در سال 83 پیشنهاد شد و با پنج سال فاصله زمانی، در سال 88 جواب داد. در این پروژه، سینک زیر موتور به عنوان سنگین ترین قطعه که یک قطعه 11 کیلو گرمی بود به یک قطعه ای دو کیلو و 200 گرمی تبدیل شد.

از  نظر قاسمی کیفیت از طراحی شروع می شود و استراتژی مورد نظر ساپکو در زمینه تحقیق و توسعه یک سری الزاماتی دارد و شرکت هایی که از نظر مالی قوی هستند می توانند با تیراژ بالای تولید، هزینه های سربار را کاهش دهند و بدین گونه در این زمینه موفق شوند چون R&D هزینه های سرباری را ایجاد می کند اما مهندس محمدی اعتقاد دیگری دارد و در این باره می گوید: « طبیعتا هزینه های مالی را طبق توافق در بحث های تولید سر شکن می کنیم  ضمنا هزینه های مالی را باید خود سازندگان تامین کنند. اگر شرکت می خواهد در آینده روی پا بایستد حتما باید بحث تحقیق و توسعه را داشته باشد و ما در زمینه هایی که نیاز به تحقیق داشته باشند، کمک می کنیم ولی به گونه ای نیست که این کمک برای همیشه باشد ما فقط برای شروع کار، کمک می کنیم دوم این که در آینده با شرکت هایی قرار داد می بندیم که گرید A وB داشته باشند این گریدها مستلزم این است که روی تحقیق و توسعه کار کنند. باید سازندگان مقداری از سود خود را روی بحث تحقیق و توسعه  بگذارند.»

بازار داغ تبلیغات

این جا بازار تبلیغ داغ داغ است و البته تشخیص بازدید کننده ازغرفه داران در برخی مواقع سخت؛ غرفه داران در فرصت هایی که به دست می آورند با مراجعه به سالن ها و غرفه های مختلف برای خود تبلیغ می کنند.  خانم قانع بصیری، مدیرآموزش مرکز تحقیقات صنایع لاستیک که دارای غرفه است، مشغول بازدید از غرفه های دیگر است و در ضمن برای دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی شان در زمینه تایر تبلیغ می کند. این شرکت در زمینه تست تایرهای وارداتی آزمون هایی را برای خودروسازان انجام می دهد.  

در غرفه ریخته گری نیز فردی که نمی خواهد خود را معرفی کند، مشغول صحبت است و از تهیه مواد افزودنی می پرسد و می گوید، تا دو سه سال پیش شرکت ایران خودرو این مواد را از ما تهیه می کرد. او نماینده شرکت هلندی است و به نمایشگاه آمده بود تا علت امر را جویا شود.

سفارش های درد سر ساز

همه نوع قطعاتی در نمایشگاه وجود دارد ازپیچ و مهره گرفته تا جلوبندی و پنل خودرو. دیدن آرم خودرو که معرف برند آن است از ظرایفی بود که در این مجموعه قابل دیدن بود. آرم پژو، سمند و دیگر خودروها که روی جلو پنجره نصب می شود، شرکت های مختلفی را به رقابت کشانده است.

نظری، مدیرتضمین کیفیت شرکت مهرآریا پلیمرپارس می گوید که ظاهر آرم، فلزی به چشم می آید اما روی آن آب کاری نیکل کروم انجام می شود. رزازان، رییس فروش دقت خودرو کوشا ایپاکو که انواع قطعات پلیمری را تولید می کند، می گوید که در زمینه تولید آرم بر اساس نقشه ها و طرح هایی که خودروساز به آن ها می دهد فعالیت می کند. او مشکل قطعه ساز را بحث نوسانات یورو و دلار و دامنه تغییرات سفارش ها می داند. او می گوید، سفارش ها در مقاطع مختلف تولرانس بالایی دارند. زمانی سفارش کم و در زمان دیگر سفارش زیاد است و برای سازنده ای که قطعات حجیم با تیراژ بالا را تولید می کند، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

صادرات 135 میلیون دلاری

صادرات قطعات خودرو و کیفیت آن روی سکه صادرات خودروست. در این نمایشگاه قطعه سازانی حضور داشتند که با اعتماد به کیفیت خوب قطعات و قیمت مناسب توانایی رقابت در بازارهای جهانی را در خود می دیدند. مدیرعامل نوریستای خراسان با همین اعتماد می گوید، به یقین قطعات ساخت این شرکت از بسیاری جهات از نمونه فرانسوی آن بهتر است. مدیرعامل گروه صنعتی، امیر نیا نیز بر این باور است که با توجه به کیفیت خوب کالاهای تولیدی شان توان رقابت را دارا هستند. وی با کاهش هزینه های جانبی و افزایش بهره وری در انرژی های مصرفی و کارکنان تا حدی راه را پیموده است. بسیاری دیگر از سازندگان بر این اعتقادند که در صورت حمایت های دولتی و کاهش قیمت مواد اولیه می توان با قدم های محکم تر در عرصه های بین المللی حضور یافت. محمدی ، صادرات قطعه سازان طرف قرار داد ساپکو را 135 میلیون دلار عنوان می کند و می گوید که برای اولین بار این اتفاق افتاده و نشان از توان رقابتی قطعه سازان ایرانی دارد.

از سویی دیگر وزیر صنایع و معادن در حاشیه مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی قطعات اظهار داشته که بر اساس گزارش های رسیده شاهد کاهش عرضه 50 درصدی قطعات بی کیفیت در بازار داخل بوده ایم.

گله گذاری

برگزاری این دوره از نمایشگاه با حرف ها و حدیث هایی همراه بود. پنجمین نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرو در حالی افتتاح شد که انجمن قطعه سازان به عنوان پایه گذار نمایشگاه قطعه در کشور نقشی در برگزاری آن نداشت و سازمان توسعه تجارت بدون همکاری انجمن قطعه سازان اقدام به بر پایی این نمایشگاه کرد! این در حالی بود که بسیاری از سازندگان قطعه نیز از نقش کم رنگ انجمن در رفع مشکلات شان گلایه  داشتند. مسوول بازرگانی شرکت صنعتی پیک افروز برق می گوید، جلسات مداوم و همیشگی با انجمن قطعه سازان برای ارائه اطلاعات صریح در مورد موضوعات مبتلا به صنعت قطعه سازی داریم اما راه کارهای انجمن با موانعی همراه است.

□□□

پنجمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو در حالی به کار خود پایان داد که قطعه سازان برای تولید بیشتر و ورود به بازارهای بین المللی عزم خود را جزم کرده اند. محرابیان، وزیر صنایع ارزش تولیدات قطعات صنعتی و خودرویی را بیش از 10هزار میلیارد تومان عنوان کرد. ناگفته پیداست لازمه صادرات، بالا بردن توان رقابتی و افزایش کیفیت است و لازمه کیفیت توجه به مبانی تحقیق و پژوهش.