ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۳۸۹ سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱ تعداد بازدید: ۲۷۷۸ Print View

ایران خودرو در سال تولید ملی ؛

از206ساخت داخل تا بومی سازی فناوری های جدید

محدودیت های بین المللی در سال جاری، وضعیت خاصی را در پیش روی ایران خودرو قرار داد و عمده توجه و تمرکز وی را به ساخت داخل و دست یابی به فناوری های روز این صنعت معطوف کرد. ایجاد تنوع در محصولات و عرضه محصولات قابل ارایه به بازار جهانی، از دیگر موارد مهم در عملکرد ایران خودرو در سال جاری است.

از206ساخت داخل تا بومی سازی فناوری های جدید

دریافت نشان های ملی در حوزه های مختلف نشان داد که ایران خودرو به موازات فعالیت در عرصه ساخت داخل، کیفیت محصولات و سیستم های تولیدی خود را هم چنان در اوج نگاه داشته است. در این گزارش نگاهی کوتاه به عملکرد امسال ایران خودرو در زمینه های تولید، کیفیت، صادرات، تحقیق و توسعه و سایر موارد داریم.

 

افزایش تیراژ تولید روزانه به 2500 دستگاه در ماه های پایانی سال

فشارهای بین المللی و افزایش قیمت ارز در ماه های اول سال، تامین مواد و قطعات را با دشواری هایی مواجه کرد و تلاش هایی را در راه غلبه بر این دشواری ها در درون ایران خودرو شکل داد. نتیجه این تلاش ها، افزایش تولید روزانه به بیش از دو هزار دستگاه در دی ماه و برنامه عبور از 2500 دستگاه در بهمن و اسفند است. 

افزایش تولید موتورهای کم مصرف TU5 و EF7 و افزایش 20 درصدی تولید تندر90 نسبت به سال گذشته، از دیگر موارد مهم در کارنامه ایران خودرو به شمار می رود. در سال جاری، اولین وانت تندر 90 نیز تولید شد و خط تولید آن که به روز ترین وانت تولید ساخت داخل است به بهره برداری رسید.

دنا

تولید آزمایشی دنا در بهمن ماه، دیگر رویداد مهم ایران خودرو در سال جاری است.  طراحی و تولید قطعات و مجموعه ها و قالب های تولید انبوه و تجهیزات خطوط مونتاژی دنا در داخل کشور، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را در پی  آورد. دنا با موتور ای. اف. 7. و در دو نوع بنزینی و گازسوز به بازار عرضه می شود و به منظور بهره گیری از سیستم کروز کنترل در این محصول، کالیبراسیون موتور انجام و قطعات مرتبط نیز طراحی و ساخته شد. نزدیک به 90 مجموعه قالب برای قطعات بدنه دنا و در این میان 16 مجموعه قالب بزرگ بدنه ای توسط شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو، جیگ ها و تجهیزات مونتاژ بدنه توسط شرکت تام  و تمامی قالب های قطعات تزییناتی شامل داشبورد، سپرها، چراغ ها و مانند آن، توسط سازندگان ساپکو ساخته شده است.

 

موتور ایکس. یو. ام. 

برای رسیدن به استاندارد یورو4 در تمامی محصولات، موتور ایکس یو ام که نتیجه ارتقا و بهبود موتور ایکس یو 7 است، توسعه یافت و به سبد قوای محرکه ایران خودرو پیوست که به این ترتیب بخشی از سمند و 405 با این موتور و بخش دیگر با موتورهای ای. اف. 7. وتی. یو. 5. تولید خواهد شد.

موتور ایکس. یو.ام. در خطوط موجود تولید و بعد از آن با کسب استاندارد های لازم، ظرفیت ها و خطوط جدید به کار گرفته می شود. افزایش حجم موتور به 1900 سی سی با توان و گشتاور بالا درحد موتور ایکس. یو.9. پژو از جمله ویژ گی های موتور ایکس. یو. ام و با توجه به گنجایش و بهینه سازی موتور، مصرف آن 7. 8 لیتر در صد کیلومتر است.

 

تولید انبوه رانا 

خطوط تولید انبوه دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو 27 خرداد با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن وتجارت، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد ایران خودرو افتتاح شد. رانا دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو در جهت توسعه برند ملی و افزایش ارزش سهام و سهم بازار عرضه شد. کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ای. بی. دی. و ضد قفل، شیشه بالا بر برقی جلو، آیینه های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، ریموت کنترل و کولر از جمله امکانات رفاهی این محصول است.  تولید رانا در سایت های داخلی و سایت های جهانی تولید برنامه ریزی شده و در افق صادراتی محصول، منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، روسیه و حوزه کشور های مشترک المنافع ، غرب آفریقا ، آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و حوزه خلیج فارس دیده شده است. 

رانا اولین خودروی ایرانی دارای استاندارد محافظت از عابر پیاده در هنگام برخورد است و از طراحی تا صنعتی سازی و تجهیز خطوط تولید، بدون استفاده از مشاوران خارجی توسط مهندسان ایرانی به ثمر رسیده و قطعه سازان ایرانی در سراسر فرایند مشارکت داشته اند.

 

افزایش 95 درصدی صادرات

میزان صادرات ایران خودرو در 9 ماه سال جاری 12 هزار و 165دستگاه خودرو ( معادل 80 میلیون و 385 هزار و 158 دلار ) است که با توجه به آن، ایران خودرو تاکنون موفق به تحقق 24 درصد از برنامه صادرات سال 91 شده است . لازم به ذکر است صادرات انباشته سال جاری نسبت به سال 90 بیش از 95 درصد افزایش داشته و سهم محصول سمند از کل صادرات معادل 68 درصد است . شرکت ایران خودرو در فضای محدودیت های بین المللی در سال جاری به صادرات خود جان دوباره بخشیده و با توجه به تعداد 9392 دستگاه صادرات در 12 ماهه سال 90 رکورد صادرات سال گذشته در آبان ماه  سال 91 شکسته شده است.

 بر اساس برنامه ریزی ها تا سال 93 حداقل 15 درصد کل تولیدات معادل 150 هزار دستگاه و تا سال 1404 حداقل 35 درصد کل تولیدات ایران خودرو معادل 500 هزار دستگاه به بازارهای جهانی صادر خواهد شد. لذا با توسعه محصولات ملی دنا و رانا به نظر می رسد بستر مناسبی برای تحقق اهداف بلند مدت صادراتی شرکت در افق های پیش رو در انتظار باشد.

 

لازم به ذکر است، بر اساس برنامه کلان صنعت خودرو، تا سال 1404  تولید سالانه صنعت خودروی ایران حداقل سه میلیون دستگاه خواهد بود که یک میلیون دستگاه آن به بازارهای خارجی صادر خواهد شد و سهم برند ملی در این میان 50 درصد هدف قرار گرفته است.

 

ارتقای کیفیت

همراستا با تحولات کمی تولید خودرو، در زمینه کیفیت نیز قدم های بزرگی برداشته شده که مهم ترین موارد آن عبارتند از:

بهبود پیوسته و رفع عیوب در محصولات جاری که بهبود نتایج آدیت شرکت بازرسی کیفیت موید آن است.

حذف محصولات با نمره منفی نامطلوب (نظیر پژو روآ)

ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات (نظیر نصب ABS ، کیسه هوا و استانداردهای آلایندگی یورو 4 با وجود مشکلات بین المللی).

تمرکز بر توسعه محصولات جدید (محصولات جاری تا محدوده معینی قابل بهبودند و بعد از آن نیاز به تغییرات طراحی است)

با توجه به پروژه های بهبود کیفیت تعریف شده در شرکت ایران خودرو، نمرات ادیت کیفیت در سه سال اخیر حاکی از جهش کیفیت محصولات است، به گونه ای که کلیه محصولات در سطح خوب و خیلی خوب قرار دارند (حداقل قابل قبول و قابل قبول نداریم).

 هدف آیین نامه ارتقای کیفیت درخصوص  شاخص C/100 یا تعداد قطعات تعویضی در100 خودروی نزدمشتری سه ماه پس ازتحویل، برای تمامی محصولات ساخت داخل تا سال 1392 برابر 20 تعیین شده است.

میزان بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در سال 91 نسبت به سال 88 براساس این شاخص برای پژو 26 ، سمند ، 405 ،  پارس و تندر به ترتیب 43 ، 49 ، 28 ، 23 و 45 درصد است.

در سال 89 گارانتی محصولات ایران خودرو از 12 ماه و 30 هزار کیلومتر به 24 ماه و 40 هزار کیلومتر افزایش یافته است .

درصد رشد خودروهای تحت گارانتی سال 90  نسبت به سال 89،  54 درصد بوده و درصد رشد هزینه گارانتی محصولات تولیدی در سال 90 نسبت به سال 89 ، 42.9 درصد است. به عبارت دیگر  درصد رشد هزینه گارانتی نسبت به درصد رشد خودروهای تحت گارانتی،‌ 11.9درصد کمتر بوده و این بیانگر کاهش هزینه گارانتی محصولات تولیدی براساس ماه مراجعه است.

در چرخه تامین قطعات ایران خودرو هیچ سازندای با گرید C وجود ندارد و درحال حاضر ایران خودرو 51 سازنده با گریدA  و 579 سازنده با گریدB  دارد .

 

میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال 87 مقدار 65.43 درصد بوده که در چهار ماه اول سال 91 به میزان  68.9درصد رسیده است

در نیمه نخست سال 88  کیفیت فرآیند خدمات پس از فروش این گروه صنعتی 2. 63درصد بوده که این میزان در تیرماه سال جاری به 7. 74 درصد ارتقا یافته است .

تمرکز بر خواست مشتری در شاخص های کیفیت، گسترش نظارت به همه واحدهای موثر در زنجیره ارزش شرکت، تمرکز بر بهینه سازی الگوهای رفتاری، فرایند محوری در پیشبرد فعالیت ها، استاندارد سازی رویه ها و مشخصه ها و دست یابی به بالاترین استانداردها در کیفیت محصولات و خدمات  از اقدامات اصلی در حوزه کیفیت در سال 1391 است.  

 

 

تندر90 جلوتر از آوانته

در ارزیابی چهار هفته منتهی به 11 دی‌ماه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، تندر90 ایران خودرو  درمرتبه چهارم خودروهای سواری و قبل از تندرپارس خودرو و هیوندای آوانته قرار دارد. 

گزارش های منتشر شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیانگر بهبود مستمر در فرآیندهای تولید تندر90 ایران خودرو و برتری محرز آن در مقایسه با تندر 90 پارس خودرو است. مقایسه نتایج گزارش اخیر شرکت بازرسی با ابتدای سال 91 حکایت از 11 درصد بهبود در شاخص های اندازه گیری شده و برتری نسبت به تندر 90 پارس خودرو دارد.  

تندر90 ایران خودرو علاوه بر کسب رتبه بالا در ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد،‌از آدیت‌های شرکت رنو نیز با موفقیت عبور کرد. نتایج آدیت 00611 رنو نشان می‌دهد، تندر 90 ایران خودرو در سه دوره پی در پی نشان سر آمدی در کیفیت "Excellence" را دریافت کرده و صلاحیت مدیریت کیفیت تندر درخصوص انجام این آدیت، تنها به تندر ایران خودرو تفویض شده است. تندر 90 ایران خودرو در ارزیابی‌های AVES شرکت رنو در شاخصHEBDO نیز در جایگاه برتری نسبت به تندر 90 پارس خودرو قرار گرفته است. موفقیت های تندر90 ایران خودرو نتیجه اجرا و به ثمر رسیدن بیش از 70 درصد پروژه های بهبود این خودرو و اثربخشی بالای فرآیندهای تولید و سیستم های کیفیت حین فرآیندی است.    تندر ایران خودرو در اوایل سال جاری، لوح سپاس رنو را نیز دریافت کرد و این لوح در مراسمی به مهندس نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو داده شد.

تندر90 ایران خودرو لوح تقدیرکیفیت رنو را باردیگر در سال جاری دریافت کرد و رنوپارس به خاطر تلاش گروه صنعتی درارتقای مستمر کیفیت تندر90، لوح تقدیر کیفیت را به  ایران خودرو داد. در این مراسم از فیس لیفت تندر 90 ایران خودرو رونمایی شد که مورد استقبال و توجه مهمانان و خبرنگاران قرار گرفت. در سال جاری ایران خودرو نشان سبز با درجه عالی و مجوز آدیت سیستمی 611 براساس استانداردهای رنو را نیز به دست آورد. به این ترتیب، ایران خودرو می تواند خطوط تولید و فرآیندهای خود را آدیت و فقط به رنو گزارش کند. این درحالی است که قبل از این، آدیت مربوطه  توسط کارشناسان شرکت مادر انجام می شد. سیستم کیفیت تندر 90 ایران خودرو دارای بهترین شرایط است، از همین رو ایران خودرو می تواند محصولات تولیدی را تایید و نتیجه را به رنو اعلام کند. اجازه انجام آدیت سیستمی 611 رنو، از میان تمامی سایت های رنو در خارج ازفرانسه، فقط به دو سایت  تولیدی در اسپانیا و کلمبیا داده شده بود و ایران خودرو سومین سایت دریافت کننده این مجوز است. مجوز آدیت سیستمی 611  در صورتی داده می شود که در سه دور متوالی محصولات و فرآیند تولید محصولات،  نشان عالی دریافت کنند. این بالاترین آدیت رنو برای  اطمینان از کیفیت فرآیندهای تولیدی و محصول است و هر سایت تولیدی باید واحد کیفیت مرکزی رنو را از وجود فرآیندهای قوی، پایدار و منسجم به منظور تولید محصول با کیفیت مطمئن سازد. تندر ایران خودرو تا کنون شش بار به عنوان بهترین محصول درمقایسه با تولیدات سایر سایت های تولید این محصول شناخته شده است.

 

بالاترین جایزه ملی کیفیت

درمراسم پایانی نهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران که 17 آبان ماه برگزار شد، ایران خودرو، دربین 19 واحد صنعتی ارزیابی شده، پنج تقدیرنامه اشتهاربه کیفیت سه ستاره، دو ستاره، یک ستاره واهتمام به کیفت و تندیس برنزین را برای شش محصول دریافت کرد.

ایران خودرو برای نهمین سال پیاپی با رویکرد ارزش آفرینی برای سازمان، در مراسم جایزه ملی کیفیت حضور یافت و با معرفی پنج محصول به انجمن کیفیت ایران، محصولات خود را با هدف بهبود کیفیت ارزیابی کرد. تندر90،‌موتور EF7، TU5  و خدمات لجستیک و مونتاژ درمراسم جایزه ملی کیفیت حضوریافته و هریک موفق به دریافت تندیس برنزین و تقدیرنامه شدند.

 

کاهش شکایات مشتریان به نهادها و مراجع نظارتی

شکایات مشتریان ودارندگان محصولات ایران خودرو به نهادها و مراجع نظارتی در چهارماه اول سال جاری نسبت به همین دوره مشابه در سال گذشته، 54 درصد کاهش پیدا کرد که  نشان دهنده افزایش اعتماد مشتریان به پاسخگوبودن ایران خودرو و عدم نیاز به طرح شکایت در مراجع نظارتی  است.

 

صرفه جویی 10 میلیون یورویی طراحی و تولید قالب های بدنه رانا

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو برای اولین بار موفق شد تمامی مراحل طراحی و تولید قالب های بزرگ بدنه رانا را بدون نیاز به کارشناسان خارجی انجام دهد که حاصل این تلاش 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی است. این قالب ها که طراحی و ساخت آن از مرداد 89 آغاز شد،  از  استانداردهای جهانی برخوردار است و راه را برای طراحی و تولید قالب های بدنه سایر خودروهای جدیدایران خودرو  از جمله دنا هموار کرده است. پبش از این طراحی این قالب ها در خارج از کشور صورت می گرفت.

 

صادرکننده نمونه 

گروه صنعتی ایران خودرو در شانزدهمین دوره مراسم روز ملی صادرات دربین 580 شرکت دولتی و خصوصی در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی، به عنوان صادرکننده نمونه صنعتی دربخش خودرو سواری معرفی و تندیس و لوح تقدیر ویژه به مدیر عامل داده شد. شاخص هایی چون توسعه برند ملی در بازار جهانی، تدابیر مدیریت ارشد برای سودآور کردن صادرات، راه یابی به بازارهای جدید، ارتقای استانداردها و دست یابی به استانداردهای بازارهای هدف، کسب جایگاه شایسته در میان خودروسازان معتبر و برخورداری از سابقه صادراتی، از جمله شاخص های این ارزیابی بود. مراسم شانزدهمین دوره جایزه ملی صادرات،  29 مهر با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و مدیران بنگاه های مختلف برگزار شد.

 

تولید 206 ساخت داخل 

برای بی اثر کردن محدودیت های بین المللی و جلوگیری از توقف تولید 206، خودکفایی پلاتفرم این محصول در دستور کار ایران خودور قرار گرفت و بومی سازی مجموعه قطعات الکترونیکی این محصول نیز آغاز شد. برنامه راهبردی خودکفایی موتور های تی. یو. 5. و تی. یو. 3. تدوین و سازو کارهای لازم برای تحقق آن به کار گرفته شد. به این ترتیب 206 با کیفیتی برابر با استانداردهای روز جهان به طور کامل ساخت  داخل و تولید آن که از دی ماه بر اساس برنامه روزانه صد دستگاه شروع شد، تا پایان سال به روزانه 300 دستگاه می رسد. این تجربه توان قطعه سازان برای تولید قطعات با کیفیت و در سطح استانداردهای اروپایی را به اثبات رساند.

 

بومی سازی سامانه هوشمند موتور

مغز هوشمند موتور که از پیچیده ترین فن آوری روز دنیا برخوردار است، توسط کارشناسان ایران خودرو بومی سازی شد. طراحی و توسعه شبکه مولتی پلکس بر روی پژو 206  از ابعاد مهم پروژه داخلی سازی این محصول بود که در آن، توسعه شبکه داخلی خودرو با پروتکل CAN جایگزین شبکه قدیمی با پروتکل VAN  شد و با تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری  لازم توسط متخصصان ایران خودرو، پژو 206  ساخت داخل به تولید انبوه رسید. سیستم‌های مرتبط با EMS و ABS خودرو و سپس سیستم ایربگ در داخل شبکه قرار گرفته و تا پایان سال جاری بر روی خودروهای تولیدی مجهز به شبکه مولتی پلکس عملیاتی خواهند شد.

کاهش قابل توجه حجم دسته سیم‌ها، سهولت عیب‌یابی قطعات و مجموعه‌های برقی و سهولت تولید انواع مختلف خودرو با ویژگی های فنی متفاوت، مهم‌ترین مزیت نصب و توسعه انواع جدید سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی بر روی خودرو است.

 

 

دست یابی به دانش طراحی و ساخت قالب های داشبورد

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو در سال تولید ملی به دانش طراحی و تولید بزرگ ترین قالب داشبورد سمند دارای کیسه هوا دست یافت و بیش از 700 هزار یوروصرفه جویی ارزی ایجاد کرد. این پروژه با همکاری شرکت ساپکو صورت گرفت و بزرگ ترین شرکت قالب سازی آلمان در چارچوب یک قرارداد پنج ساله، این فناوری صنعتی را به شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو انتقال داد.  فولادهای موردنیاز برای طراحی این قالب ها که پیشتر از کره جنوبی و اروپا وارد می شد، از شرکت فولاد اسفراین تامین شده که همه استانداردهای مورد نیاز در قالب سازی را دارا است.  با استفاده از دستاوردهای این پروژه، ساخت بزرگ ترین قالب های پلاستیک سایر محصولات در آینده  در نظر است.

 

صرفه جویی 11 میلیون دلاری ساخت قالب های بدنه دنا

ایران خودرو با طراحی و تولید قالب های بزرگ بدنه دنا در سال تولید ملی 11 میلیون دلار صرفه جویی ارزی عایداقتصادکشور کرد. شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو با طراحی و تولید تمامی قالب های مورد نیاز رانا برای اولین بار به دانش بومی سازی قالب های بزرگ بدنه خودروهای جدید دست یافت واین دانش درخودرو دنا تکمیل شد. این توانمندی به ایران خودرو امکان می دهد تا بدون نیاز به کارشناسان خارجی قالب های بدنه و سایر اجزای خودرو های جدید را طراحی و تولید کند. این توانمندی پیش از این بسیار محدود بود. طبق برنامه این قالب ها تا بهمن ماه به ایران خودرو تحویل داده می شود وهمه سازوکار های لازم فنی و مهندسی برای انجام تعهدات به موقع فراهم شده است.

 

تقدیرنامه مدیریت مالی برای شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو 

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو برای دومین سال پیاپی موفق به کسب تقدیرنامه جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد. گسترش سرمایه گذاری به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه ایران خودرو با شعار «مهم ماندن است نه بودن» تعالی در حوزه مدیریت مالی و اقتصادی را هدف‌گذاری کرد و در ارزیابی های سومین دوره جایزه ملی مدیریت مالی در میان 100 شرکت برتر موفق به دریافت تقدیرنامه شد. این شرکت برای دومین سال پی در پی است که این  تقدیرنامه را دریافت می کند.

فرآیندهای مالی سازمان ها در شاخص هایی نظیر شفاف بودن حساب ها، حجم سرمایه گذاری های بلندمدت و کوتاه مدت،‌رشد تولید و فروش، میزان دارایی ها، رشد سودآوری مناسب شرکت با توجه به حجم سرمایه گذاری های انجام شده،‌مدیریت هزینه ها، کاهش بهای تمام شده،‌مدیریت منابع مالی،‌منطقی بودن پرتفوی سهام شرکت،‌گزارش حساب‌رسان و بازرسان و همچنین میزان اشتغال زایی در جامعه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته اند.

 

 

توسعه فعالیت های خدمات مهندسی در شرکت تام

در ارزیابی شرکت های طراحی و ساخت توسط سازمان مدیریت صنعتی، شرکت تام ایران خودرو با کسب 96/91 از 100 امتیاز، بالاترین رتبه در حوزه فعالیت های صنعتی و معدنی  را به خود اختصاص داد  و به این ترتیب واجد شرایط اجرای پروژه های بالاتر از پنج هزار میلیارد ریال در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شناخته شد.

بر اساس توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت صنعتی در شهریور 90، شرکت‌هایی که در این ارزیابی موفق به اخذ رتبه A شوند، در اولویت واگذاری پروژه و انجام پروژه‌های با حجم بالاتر از پنج هزار میلیارد ریال در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود.

در ارزیابی های سومین دوره جایزه ملی مدیریت مالی، تام ایران خودرو در میان صد شرکت برتر حوزه مدیریت مالی، موفق به اخذ تندیس بلورین شد. دریافت این جایزه نتیجه بهبود مداوم و افزایش بهروه‌وری توام با روند رو به رشد فعالیت‌های حوزه مالی تام ایران خودرو در این سه سال است.

برای اولین بار در صنعت فولاد ایران، عملیات بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره 2 ذوب آهن اصفهان که سنگین‌ترین تعمیرات تاریخ این واحد صنعتی به منظور افزایش ظرفیت تولید محسوب می‌شود، با حضور شرکت تام ایران خودرو آغاز شد.   

شرکت تام ایران خودرو مجری قسمت تجهیزات برق و اتوماسیون این پروژه به صورت EPC است. نوسازی سیستم اتوماسیون بخش‌های بارگیری، کوره و تجهیزات جانبی، کائوپرها و دمش، و شارژ و توزین  و اتاق های کنترل  همچنین سیستم کنترل اتوماسیون در این پروژه قرار دارد.

کارت طلایی بازرگانی برای ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در طرح رتبه بندی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، بالاترین امتیاز و برترین رتبه در بخش خودروسازی و ساخت قطعات را از آن خود کرد. امسال  بیش از 500 شرکت حقوقی در این طرح مشارکت کردند و در نتیجه رتبه بندی 218 شرکت که تا پایان آذر ماه در 20 معیار اصلی به انجام رسید،  ایران خودرو با کسب 85 از 100 امتیاز، موفق به دریافت کارت طلایی و بالاترین امتیاز در گروه خودرو و ساخت قطعات شد.

‌مهم ترین هدف این رتبه بندی، تدارک بستر قابل اعتماد برای اعطای تسهیلات وی‍ژه به دارندگان کارت های بازرگانی است. اولویت در فرآیند انتخاب و معرفی صادرکنندگان نمونه، بهره مندی از تسهیلات مربوط به خط سبز گمرکی، بهره مندی از تخفیف سازمان امور مالیاتی و تسهیل تشریفات گمرکی و ایجاد اتاق VIP از مزایای دارندگان کارت بازرگانی رتبه بندی شده است.

تندیس نقره ای جایزه ملی لجستیک

تندیس نقره ای اولین جایزه ملی لجستیک درحوزه متقاضیان خدمات لجستیکی به گروه صنعتی ایران خودرو رسید. در مراسم اختتامیه نخستین جایزه ملی لجستیک که 27 آذر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، وزیر صنعت معدن و تجارت، تندیس نقره ای را به قایم مقام تولید ایران خودرو داد.

در این مراسم شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو دیزل در بخش متقاضیان خدمات لجستیکی و شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) در بخش عرضه کنندگان خدمات لجستیک در حوزه انبارداری و توزیع  نیز گواهی اشتهار نخستین جایزه ملی لجستیک را دریافت کردند.

 

برترین رتبه در خدمات پس از فروش

شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو ( ایساکو) برای سومین سال متوالی در بین ارائه دهندگان خدمات پس از فروش خودرویی در کشور، مقام نخست را به دست آورد. بر پایه نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودرویی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو در شاخص‌های کیفیت، سرعت و هزینه خدمات، با کسب 79.8 امتیاز، برترین شرکت خدمات پس از فروش خودرویی  کشور در سال 90 شناخته شد. شرکت های مزدایدک و سایپا یدک در مراتب دوم و سوم قرار گرفتند. توجه به خواسته‌ها و تلاش در جلب رضایت مشتریان، استانداردسازی شبکه‌نمایندگی‌های مجاز، تامین و توزیع مناسب قطعات یدکی، ارائه خدمات تضمین شده و با کیفیت، سیستم‌های مدیریت کیفیت و سیستم‌های نظارتی کارآمد، از عمده عوامل موثر در این برتری عنوان شده است. این ارزیابی ها در 298 شهر بر روی  هشت تولید کننده و 10 شرکت وارد کننده خودروهای سبک از راه نظرسنجی  از یک میلیون و 55 هزار و 451 مشتری  و ارزیابی 2088 تعمیرگاه و 1924 نمایندگی مجاز در سراسر کشور انجام شده است.

 

رکورد فروش قطعات

با وجود برخی محدودیت‌های بین المللی، ایساکو یک‌بار دیگر در تاریخ 35 ساله خود، رکورد فروش ماهانه را در آذر ماه 91 شکست. فروش محقق شده تا نیمه سال جاری، رشد 23 درصدی نسبت به فروش سال گذشته را نشان می‌دهد.

 

صادرات ایساکو دو و نیم برابر شد

صادرات شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو( ایساکو)، در سال جاری جهش بلندی داشته و درچهارماه اول امسال ایساکو بیش از دو میلیون دلار قطعه صادر کرد. عراق، فرانسه و بلاروس کشورهای هدف صادراتی هستند و با پیگیری‌های صورت گرفته بازارهای روسیه، آذربایجان و تاجیکستان نیز فعال‌تر شده اند. با توجه به وجود صد هزار خودرو با برند ایران‌خودرو در عراق بیشترین صادرات ایساکو به این کشور رفته و افزایش حجم صادرات به نمایندگان طرف قرارداد با ایران‌خودرو در کشورهای مختلف پیگیری می شود.

 

صادرات سه میلیون یورویی قالب قطعات خودرو به ترکیه

 با امضای قرارداد 900 هزار یورویی، حجم صادرات شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو به ترکیه درسال جاری به بیش از سه میلیون یورورسید. بر اساس قرارداد جدید، قالب های بدنه یکی از محصولات جدید رنو که درترکیه تولید می شود، تا پایان امسال به این شرکت تحویل داده خواهد شد. پیش از این قراردادی به ارزش دو میلیون و صدهزاریورو میان شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو و شرکت جوشکنوز ترکیه بسته و قالب های مختلف مورد نیاز قطعات خودرو به این کشور صادر شد.

 

صادرات دو و نیم میلیارد تومانی مهرکام پارس

شرکت مهرکام پارس درپنج ماه اول سال، یک ملیارد تومان قطعه صادر کرد. این میزان تا پایان سال تولید ملی و حمایت از کارو سرمایه ایرانی، به دو نیم میلیارد تومان خواهد رسید. فروش شرکت مهرکام پارس درسال گذشته 340 میلیارد تومان بوده و افزایش حجم صادرات و فروش در حالی انجام می گیرد که شاخص های کیفیت مرتبط با مشتری جهش بی سابقه داشته و موجب ارتقای موقعیت شرکت نزد مشتریان شده است.  

نصب و راه اندازی تجهیزات جدید رنگ موسوم به الکترواستاتیک، از دیگر دستاوردهای این شرکت است و  با نصب و راه اندازی این خط در سال جاری   25 درصد در مصرف مواد اولیه رنگ صرفه جویی می شود.