ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۰۶ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۹:۴۳ تعداد بازدید: ۸۷۴ Print View

سنگ فرش ... قلوه سنگ پله ... سراشیبی ... پیچ تند

عبور از پیست گلادیاتورها!

عبور از پیست گلادیاتورها!

مجید صادقی

تمام افرادی که در شرکت مشغول فعالیت هستند با توجه به شرح وظایف سازمانی خود برای رسیدن به اهداف سازمان نقش بارزی ایفا می کنند. برآنیم تا در هر شماره از کارآمد به سراغ مجموعه ای برویم تا ضمن شنیدن صحبت های آنان تا حد ممکن با شرح وظایف آن مجموعه آشنا شویم.

□□□

تصور کنید که روزی برایتان فرا رسیده که می خواهید از شرکت ایران خودرو یک خودروی صفر کیلومتر را که حاصل تلاش خودتان است، از سازمان فروش تحویل بگیرید و با شوق و ذوق فراوان راهی منزل شوید و ...البته شاید همین امروز که مشغول خواندن این گزارش هستید این اتفاق بیفتد؛ چه اتفاق جالبی! خوب تصور کنید که الان جلوی سازمان فروش قرار دارید. نخستین چیزی که چشم ها را نوازش می دهد شکل و رنگ خودرواست. بعد با یک انرژی مضاعف سوار خودرو می شوید و برای امتحان و تست، خودرو را روشن می کنید؛ چه احساس خوبی! داشتن یک خودروی صفر برای راحتی خانواده. کلاچ را فشار می دهید و دنده یک و حرکت.

چه انتظاری دارید؟ توقع دارید خودرویی که تحویل گرفته اید مثل ساعت حرکت کند و شما را به راحتی به مقصد برساند؛ اتفاقی که همه روزه در هنگام تحویل خودرو به مشتری در محوطه سازمان فروش شاهد آن هستیم. راستی چه کسانی در تحویل یک محصول خوب به مشتری نقش دارند؟

□□□

این هفته در میان پرسنل تست جاده هستیم؛ همکارانی که در چهار فصل سال و در شرایط متفاوت آب و هوایی می کوشند با تست و چک نهایی محصول، آخرین بازخورد ریسک های احتمالی محصول را به فرایند قبل انتقال دهند تا پس از رفع ایراد، محصولی مطمئن تحویل مشتری شود.

□□□

ماموریت در شش دقیقه

 حمید رضا شهر آبادی که مسوولیت این مجموعه را بر عهده دارد به اتفاق سعید برزگر، سرپرست گروه برای آشنایی بیشتر با فرایند تست جاده ما را همراهی می کنند. انتهای سالن مونتاژ چهار جایی است که  محصول نهایی آماده تست جاده می شود. برزگر ظاهر خودرو را که سمند سفید رنگی است چک می کند: بدنه، بادچرخ ها و... خودرو آماده است. سوار می شویم؛ خودرو مثل ساعت کار می کند. برزگر توضیح می دهد: باید طی مدت شش دقیقه ضمن سرعت عمل و دقت تمامی ایرادات احتمالی را پیدا کنیم و در کارت خودرو ثبت کنیم تا برای رفع ایراد به محل تکمیل کاری برگردد. می پرسم که در این مدت کوتاه چگونه تمامی ایرادت و صداهای غیر متعارف خودرو چک می شود ؟ شهرآبادی  اطمینان می دهد که در این باره کوچک ترین مماشاتی نمی شود و برای حفظ حقوق مشتری و امنیت آن باید با دقت تمام  54 مورد ایمنی را چک کنیم.

-          کنترل 54 مورد ایمنی سخت نیست؟ 

:  نه! خب این کار ماست. پرسنل این قسمت واقعا در این زمینه متخصص هستند و من به داشتن این پرسنل افتخار می کنم.

-          حجم کار روزانه تان چقدر است؟

: زیاد! بعضی اوقات 400 خودرو در یک شیفت  چک می شود.

-          طی این مدت تصادفی هم اتفاق افتاده است؟

:  بله! اگرچه همه ما به خوبی می دانیم که نباید حتی یک اشتباه داشته باشیم.

-          با هزینه خسارت تصادف  چه می کنید؟

:    متاسفانه پرسنل خودشان باید هزینه های این تصادف را بپردازند.

□□□

تست جاده

از شهر آبادی راجع به تست جاده می پرسم؟ می گوید: در حال حاضر دو محل تست جاده داریم؛ اولی بین تکمیل کاری و مونتاژ واقع است که تمامی خودروها به غیر از خودرهای 206 اتوماتیک و دارای ریسک در این محل چک می شوند و دومی تست جاده قدیمی یا تست طولانی است که برای خودروی 206 اتوماتیک و خودروهای دارای ریسک در آن محل انجام می شود و دارای فرایندی چون سنگ فرش، قلوه سنگ پله، سراشیبی و  پیچ تند است و سالم بودن خودرو پس از طی این مسیر مشخص می شود. وقتی از جزییات این پیست می گوید، متوجه می شوم که خودروها برای حضور در ویترین همانندگلادیاتورها باید از سخت ترین آزمون ها و نبردها بیرون بیایند و مگر می شود که خودرویی معیوب از این تست سربلند بیرون بیاید؟ شهرآبادی بیشتر توضیح می دهد: خودروها درصورت وجود کمترین ایراد بلافاصله برای رفع ایرادات به منطقه تکمیل کاری منتقل می شوند.

□□□

چال زیربندی

فعالیت پرسنل تست جاده محدود به تست جاده نیست و شامل چال زیربندی نیز می شود. برای شناخت فعالیت این ایستگاه به سراغ عاشوری، اپراتور این قسمت می رویم.

 می گوید، کار کردن در این حوزه دقت و تمرکز بالایی را می طلبد. با توجه به این که موارد ایمنی چک و کنترل می شود، کوچک ترین کم دقتی  می تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

عاشوری از سختی کار هم می گوید:  وضعیت هوای چال خوب نیست. گاهی با توجه به این که خودروهایی که  بالای چال قرار می گیرند، حرارت زیادی دارند، بالای چال گر می گیرد!

و گله می کند که هفته گذشته متاسفانه دچار تصادف و مجبور شده مطابق قانون، هزینه تصادف را پرداخت کند و متحمل فشار اقتصادی شده است.

«باور کنین گاهی فشار کار اونقد زیاد می شه که تمرکز آدم رو به هم می ریزه . حالا اگه هوا بارونی و یا وقت شب باشه، دیگه بدتر!»

تمامی پرسنل این قسمت با علم به این که خودروهای تولیدی سرمایه های این شرکت هستند و از تولید همین خودروها ارتزاق می کنند، می کوشند کوچک ترین آسیبی به آن ها نرسد اما  با وجود همه این حساسیت ها گاهی تصادف اتفاق می افتد.  ای کاش مسوولان مساعدت کنند و با بازنگری در این رویه، از استرس و اضطراب و فشار اقتصادی روی دوش کارکنان تست جاده کم کنند. «با جان ودل می کوشیم که موجب سرفرازی شرکت شویم.» شنیدن مکرر این جمله از زبان همکاران این قسمت چه حسی می تواند به شما ببخشد؟ 

علی بخشی نیز از دیگر همکاران این بخش است. او می گوید، از زمان شروع به کار تمام هم و غم ما این است که مسوولیت خود را به درستی انجام دهیم. کنترل موارد ایمنی؛ یعنی کنترل خودرو در رانندگی؛ یعنی محافظت از جان انسان ها.

□□□

همه در این قسمت به حساسیت کارشان واقفند و می کوشند تا با رفاقت و دوستی، سنگینی کار کمتر شود. عکاس مجله بی تابی می کند که وقت تمام شده و باید خودش را به برنامه دیگری که قبلا هماهنگ شده برساند. چشمکی می زند و این یعنی باید گزارش را کات کنم. فکر کردم برای خداحافظی با جمع سخت کوش تست جاده، این عبارت چقدر معنا و مفهوم قشنگی می تواند داشته باشد: «خداقوت برادران!»